Kamkedja sträckning zx6r

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Jag har fått ett rasslande ljud ur motorn. Ljudet dyker upp vid snabba varv pådrag och dyker lättast upp när motorn är kall. Ljudet låter som om kamkedjan slår i mot något. Har lyft ventilkåpan för att kolla ventilspelen men de är helt okej. Misstänker kanske att jag borde sträcka kamkedjan, men hur vet jag när jag spänt den tillräkligt? vad händer om man sträcker denna för mycket? eller kan ljudet vara något annat ?
hojen är en zx6r -98 rullat snart 6000mil

min gixxer kunde jag spänna med motorn igång. Det står nog säkert rätt bra beskrivningar i haynes/clymer manual men på min vare bara att lyfta på tanken så satt den ner till höger på motorn.

Jag gick på känn/motorljud bägge gånger jag gjorde det.
Dra inte igång motorn med spännaren för löst, spänn bara ett snäpp och se om det låter bättre.

En del har en fjäder som skall sköta jobbet men ibland funkar det inte klockrent och man får hjälpa till med en skruv i mitten.

Byta spännare är inte dyrt och kanske inte fel när man ändå är där och petar.

Låter det likadant om du står stilla med hojen och torrgasar? Blir det skillnad om du har kopplingen indragen?

Tänkte att jag drar upp denna tråd igen!

Jag har nämligen ett liknande problem!
Har en ZX6-R -00 Rasslar 1,2,3 sen hör jag inge mer pga motorljud. Det är vid gaspådrag. om det är kedjan, kamkedjespännaren eller något annat har jag ingen aning om!

All hjälp är välkommen!

Övrigt: Köpte hojjen för 1,5månad sen, ströp den regbesiktigiade med 25kW nu sitter strypbrickorna i insuget. Det varvar inte mer än 8000rpm och går inte fortare än 160km/h uppför som nerför.

EDIT: Sen har jag lite problem att få i växlarna med. Ibland går ettan i "halft" och de bara brakar å smäll från v-lådan.

Last edited:
Hej,

Hur är det med kamkedjerassel på dom här hojjarna? Finns det någon guide hur man spänner kedjan? en 05:a

Mvh

Hej,

Hur är det med kamkedjerassel på dom här hojjarna? Finns det någon guide hur man spänner kedjan? en 05:a

Mvh
Dom brukar väl låta mer än hondor från motorn.

Generellt så har du en automatisk spännare från fabrik så du inte ska behöva justera den, men rasslar kedjan så kan du testa att spänna den som i videon nedan:
www.youtube.com/watch?v=n2E4bL6UGsQ
Är för 03-04 men principen är densamma

7år senare svara jag på denna tråd =), var Kamkedja sträckning för min del, fanns en nyare och bättre kamkedja automatisk sträckare att köpa vilket jag bytte ut.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti