Kamkedja ska minskas med 1 länk, tänker jag rätt? (bild)

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
CBR 900, XR600
Tja!

Kamkedjan jag fått tag på är såklart en länk för lång så nu ska den kortas. Blir dock lite snurrig när jag sitter och kollar på kedjan och känner att jag skulle behöva få lite råd så jag inte kapar den fel. (klickbar bild)

Nitlås ska därefter användas, några råd för hur jag på bästa sätt nitar låset är också välkommet!

Bifogat

• kamkedja (s).JPG
    kamkedja (s).JPG
    80.2 KB · Visningar: 219
Nu är jag ingen nija på området men kapa kamkedja? Jag har aldrig hört någon som gjort det. Är det inte så att du helt enkelt fått fel kedja?

björn

#acke# skrev:
2150728 Tja!

Kamkedjan jag fått tag på är såklart en länk för lång så nu ska den kortas. Blir dock lite snurrig när jag sitter och kollar på kedjan och känner att jag skulle behöva få lite råd så jag inte kapar den fel. (klickbar bild)

Nitlås ska därefter användas, några råd för hur jag på bästa sätt nitar låset är också välkommet!

Det är inte första april idag.... :pannkyss

/Fredrik

Hörrni nu ska ni inte vara sådana. :tomten

Gamla kamkedjan var stel som en pinne och jag beställde snål som jag var inte honda original utan en piratkedja som dock skulle passa.

Efter många försök att få skiten monterad och kammen att stämma bestämde jag mig för att räkna länkar. Gamla kedjan hade 59 länkar och nya 60! Kontaktade företaget jag köpt kedjan av och de skickade ett nitlås. Nu sitter jag här och har ägnat en timme till att provkapa den gamla kedjan och börjar få in snitsen på det så det känns rätt lungt.

Kan tilläggas att jag ägnade större delen av dagen att åka runt till olika mc handlare för att få dem att göra det. Ingen hade dock några specialverktyg till det utan gav mig bara rådet att kapa, de var inte så sugna på att göra det då de menade att risken fanns att de skulle förstöra kedjan. :confused:

Som sagt, är det rätt nitar jag markerat som ska bort?

Fick rådet att använda en kulhammare och knacka på "låspinnarna" mest det jag känner mig lite oroad över.

Tänkte först att man räknar alla länkar som på en vanlig kedja men 59 måste ju vara varannan länk. Ah, forget it... :hihi

Tycker det är jävligt dåligt att man inte kan få hjälp på en verkstad.

Last edited:
#acke# skrev:
2150728 Tja!

Du ska slipa av alla fyra nitar på de båda länkarna du har markerat. Då får du 58 länkar kvar. När du sedan monterar dit nitlåset har du 59 länkar, samma som gamla kedjan.

Sydney skrev:
2150946 Du ska slipa av alla fyra nitar på de båda länkarna du har markerat. Då får du 58 länkar kvar. När du sedan monterar dit nitlåset har du 59 länkar, samma som gamla kedjan.
Du behöver inte ta bort alla 4 nitar det räcker med 2st. Den högra pilen på bilden pekar på rätt nit. Men på andra sidan ska du ta bort den niten som är till vänster om pilen. Då får du en länk kortare när du sat dit kedje låset.

Johanjulgran skrev:
2150969 Du behöver inte ta bort alla 4 nitar det räcker med 2st. Den högra pilen på bilden pekar på rätt nit. Men på andra sidan ska du ta bort den niten som är till vänster om pilen. Då får du en länk kortare när du sat dit kedje låset.

Ahhhh... du har såklart rätt!

Blev helt snurrig när jag satt och kollade hur kedjan var uppbyggd, eller som man säger "jag hade lite otur när jag tänkte" :tungan

Fattar dock fortfarande inte riktigt hur jag ska lyckas "nita" dit det nya nitlåset. Har i och för sig ingen aning om hur det görs men det känns som om ett verktyg som "pressade" fast ändarna skulle vara smidigare än att gå lös på de med en kulhammare...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back