Kamkedja oljekyld Suzuki

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Ganska nyligen slog något, förmodligen kamkedjan, sönder min ventilkåpa i framkant/avgassidan. Tydliga spår av kedjan kan även ses på insidan ventilkåpan, insugssida.

Detta hände vid avslag på gasen från skapligt höga varv. Hojen fortsatte gå utan andra bekymmer än att oljan skvätte ut. Det verkar inte som att kedjan har kuggat över någonstans då alla markeringar (vev och kamaxlar) stämmer, samt som sagt att hojen går precis som den ska.

Som nödlösning har jag skruvat på ny ventilkåpa samt bytt kamkedjespännare. Efter två korta testkörningar så håller det ihop, men jag vågar knappast chansa på att jag har samma tur i framtiden. Nästa gång lär väl hela motorn explodera..

Någon som har idéer om varför det blev så här och framförallt, hur det kan undvikas i framtiden?

Kamkedjespännare går ut ca. till hälften, är en automatisk historia med en fjäder och en arm som bara går åt ett håll. Mina högst otränade ögon kan inte se något skumt med kamkedjan samt den verkar lagom spänd när jag för hand drar runt motorn.

Följdfråga, är det helt förkastligt att byta kamkedja utan att dela motorn? Dvs. kapa kedjan och dra med den nya runt för att till slut nita ihop.

ventilkaapa1.jpg
ventilkaapa2.jpg
ventilkaapa3.jpg

Låter otroligt att kamkjedjan skulle kunna göra det, för spännaren ska ju låsa sig så att kedjan inte kan bli slapp igen! :va
Hur ser den gamla spännaren ut?

Om det är möjligt att byta kjedjan med endast ventilkåpan avtagen får någon annan svara på, men allt går bara man vill! :tummenupp

Låter otroligt att kamkjedjan skulle kunna göra det, för spännaren ska ju låsa sig så att kedjan inte kan bli slapp igen! :va
Hur ser den gamla spännaren ut?

Visst kan det verka otroligt men samtidigt tycker jag att spåren av en kedja i ventilkåpan talar sitt tydliga språk? Men jag ska verkligen inte göra mig klok på det, därav frågan.

Den gamla spännaren och tillhörande fjäder såg omeddelbart helt okej ut. Den byttes till en verifierat välfungerande om än begagnad jag hade på hyllan. Enda anmärkningen jag hade på den gamla var att den gick en aning trögare men inget som jag hade reagerat på om jag inte haft en annan att jämföra med. Bytet gjordes mest för att jag vet att den som nu sitter monterad är schysst.

Är kamkedjan så sliten att spännaren inte kan ta upp slacket - är det bara att splitta motorn och byta kamkedjan. Att nita dit en ny på plats kanske funkar för MacGyver men i verkligheten, mjä.

Byt samtidigt bakre och främre kedjeguider samt kamrullen (eller övre guiden om du har en HyVo-kedja).

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park