kamkedja och kamrem..

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej.. jag har undrat över en sak.. varför kör man med kamremmar som kan torka ut, gå av o allt va de e när man kan köra med kamkedja??

vad är fördelen med att ha rem?
fördelarna med kamkedjan är att den inte går av, torkar ut eller behöver bytas lika ofta, men vad är nackdelarna?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
sitter det inte kedja på nästan alla hojar?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nackdelen med kedja är att den rasslar, kedjesträckarna kan haverera och...

Tja, jag har svårt att se några riktiga nackdelar, konstruktörerna nuförtiden däremot verkar ju gilla att bygga in gummisnoddar med begränsad livslängd...

<offtopic, gällande primär/sekundär trans>
Jag har försökt hitta några uppgifter på "belt-drives", hur mycket effekt/moment dom kan överföra per breddenhet, men hittar inget, någon som kan peka mig i rätt riktning
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En fördel med en kamrem är att den inte måste sitta inne i motorn med smörjning. Remmen kan placeras utanpå motorblocket under en plastkåpa. Detta gör att den relativt enkel att byta. Det innebär också att motorblockets konstruktion kan förenklas.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En fördel med en kamrem är att den inte måste sitta inne i motorn med smörjning. Remmen kan placeras utanpå motorblocket under en plastkåpa. Detta gör att den relativt enkel att byta. Det innebär också att motorblockets konstruktion kan förenklas.
Men samtidigt måste man ha packboxar som tätar runt alla axlar, så det kan mycket väl ta ut sig.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Nackdelen med kedja är att den rasslar, kedjesträckarna kan haverera och...

Tja, jag har svårt att se några riktiga nackdelar, konstruktörerna nuförtiden däremot verkar ju gilla att bygga in gummisnoddar med begränsad livslängd...

<offtopic, gällande primär/sekundär trans>
Jag har försökt hitta några uppgifter på "belt-drives", hur mycket effekt/moment dom kan överföra per breddenhet, men hittar inget, någon som kan peka mig i rätt riktning


Som jag förstått det finns så finns det remmar som håller betydligt längre än kedja (Kanske är mer sant vad gäller sekundär drivning iofs, där kedjan inte går konstant i olja)

Måste finnas en anledning till att 95% av alla världens bilar kör med det (annan anledning än att sälja reservdelar då)

Kan iofs ha med varvtal mm att göra?

Sen blir väl motorn bredare med rem också (relativt sett)
 
Last edited:

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Som jag förstått det finns så finns det remmar som håller betydligt längre än kedja (Kanske är mer sant vad gäller sekundär drivning iofs, där kedjan inte går konstant i olja)

Måste finnas en anledning till att 95% av alla världens bilar kör med det (annan anledning än att sälja reservdelar då)

Kan iofs ha med varvtal mm att göra?

Sen blir väl motorn bredare med rem också.
Ducati byter väl rem vart 2000mil va? Eller vartannat år? Saab kör med kedja. Sista saaben gick 23000mil utan att jag behövde byta kedja.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ducati byter väl rem vart 2000mil va? Eller vartannat år? Saab kör med kedja. Sista saaben gick 23000mil utan att jag behövde byta kedja.

Dom tre senaste saabarna jag har ägt har sammanlagt gått 90 000 mil utan kamkedjebyten (runt 30 000mil/st), jag har svårt att se att någon rem kan spöa det på någon punkt.

Sen att man kan sätta remmen utanpå så att den är lätt att byta?
I England sätter man vatten och avlopp utanpå husen för att det är lätt att fixa när det fryser, här i sverige bygger vi in det, då fryser det inte...
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Antar att produktionskostnaderna blir lägre med rem samt att man kan tjäna pengar på eftermarknad genom reservdelar och service.
Täckningsgraden helt enkelt.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Kamkedjan bör väl orsaka större förluster än en kamrem.

Själv slipper man både kamremmar och kamkedja.... ;)
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
jag börjar mer o mer tro att man använder kamrem bara för att tjäna pengar på att kunden måste komma o byta den.. jag kommer då inte på nån annan fördel med kamremen..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp, stötstänger och underliggande kamaxel är the shit! :jörgensmiley

Och kuggdrivna kammar :fakta. Built to last :hihi

Vid OHC tycker jag att kedja är mer påkostat än rem, men finast är ju drift med axel och vinkelväxel. Så var det ofta på flygmotorer av radtyp. Samt äldre duccar.

Rem är nog för att spara vikt samt produktionskostnader
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och kuggdrivna kammar :fakta. Built to last :hihi

Vid OHC tycker jag att kedja är mer påkostat än rem, men finast är ju drift med axel och vinkelväxel. Så var det ofta på flygmotorer av radtyp. Samt äldre duccar.

Rem är nog för att spara vikt samt produktionskostnader

Förmodligen är det ju så, gummisnoddar är billiga.
Att sedan kunderna får betala om och om igen för att det snålades i början är en annan sak.

Har du Jörgen någon koll på hur mycket kraft man kan överföra med gummisnodd, jag har googlat men inte hittat något, men rent generellt känns det väl som att 3" primärtrans är mest en utseendegrej på choppers med under hundra ponnys...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förmodligen är det ju så, gummisnoddar är billiga.
Att sedan kunderna får betala om och om igen för att det snålades i början är en annan sak.

Har du Jörgen någon koll på hur mycket kraft man kan överföra med gummisnodd, jag har googlat men inte hittat något, men rent generellt känns det väl som att 3" primärtrans är mest en utseendegrej på choppers med under hundra ponnys...

Belts är ju rätt robusta. Men som sagt 3" belt på gathojar är nog i de flesta fall bara för att få the looks. Dessutom krånglar det till eftersom 3"-arrangemanget ger såna brytkrafter att man helst då även ska montera ett yttre stödlager. Men då blir det ju åas ännu ballare för den som vill ha dragbikelook på sitt bygge :hihi

"Fördelen" är väl att man knappt behäver ett sidostöd på en sån hoj, man kan ställa den på transen :näsblod
 

Solid snake

Guest
Belts är ju rätt robusta. Men som sagt 3" belt på gathojar är nog i de flesta fall bara för att få the looks. Dessutom krånglar det till eftersom 3"-arrangemanget ger såna brytkrafter att man helst då även ska montera ett yttre stödlager. Men då blir det ju åas ännu ballare för den som vill ha dragbikelook på sitt bygge :hihi

"Fördelen" är väl att man knappt behäver ett sidostöd på en sån hoj, man kan ställa den på transen :näsblod
Man har ju sett vissa sånadäringa bestar, inte ens ett skydd har dem, häftigt att fastna där med brallan liksom för ingen som tjör såndär hoj har skinnbrallor.

Lifvsfarligt!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Belts är ju rätt robusta. Men som sagt 3" belt på gathojar är nog i de flesta fall bara för att få the looks. Dessutom krånglar det till eftersom 3"-arrangemanget ger såna brytkrafter att man helst då även ska montera ett yttre stödlager. Men då blir det ju åas ännu ballare för den som vill ha dragbikelook på sitt bygge :hihi

"Fördelen" är väl att man knappt behäver ett sidostöd på en sån hoj, man kan ställa den på transen :näsblod

Jag kan ju inte sticka under stol med att jag gillar "the looks", samtidigt som det fuckar upp symetrin på ett bygge.
Jag skulle nog nöja mig med en tunnare snodd ändå, givetvis stödlagrad, allt annat känns som designfel.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top