kamkedja och kamrem..

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej.. jag har undrat över en sak.. varför kör man med kamremmar som kan torka ut, gå av o allt va de e när man kan köra med kamkedja??

vad är fördelen med att ha rem?
fördelarna med kamkedjan är att den inte går av, torkar ut eller behöver bytas lika ofta, men vad är nackdelarna?
 
sitter det inte kedja på nästan alla hojar?
 
Nackdelen med kedja är att den rasslar, kedjesträckarna kan haverera och...

Tja, jag har svårt att se några riktiga nackdelar, konstruktörerna nuförtiden däremot verkar ju gilla att bygga in gummisnoddar med begränsad livslängd...

<offtopic, gällande primär/sekundär trans>
Jag har försökt hitta några uppgifter på "belt-drives", hur mycket effekt/moment dom kan överföra per breddenhet, men hittar inget, någon som kan peka mig i rätt riktning
 
Last edited:
En fördel med en kamrem är att den inte måste sitta inne i motorn med smörjning. Remmen kan placeras utanpå motorblocket under en plastkåpa. Detta gör att den relativt enkel att byta. Det innebär också att motorblockets konstruktion kan förenklas.
 
En fördel med en kamrem är att den inte måste sitta inne i motorn med smörjning. Remmen kan placeras utanpå motorblocket under en plastkåpa. Detta gör att den relativt enkel att byta. Det innebär också att motorblockets konstruktion kan förenklas.
Men samtidigt måste man ha packboxar som tätar runt alla axlar, så det kan mycket väl ta ut sig.
 
Nackdelen med kedja är att den rasslar, kedjesträckarna kan haverera och...

Tja, jag har svårt att se några riktiga nackdelar, konstruktörerna nuförtiden däremot verkar ju gilla att bygga in gummisnoddar med begränsad livslängd...

<offtopic, gällande primär/sekundär trans>
Jag har försökt hitta några uppgifter på "belt-drives", hur mycket effekt/moment dom kan överföra per breddenhet, men hittar inget, någon som kan peka mig i rätt riktning


Som jag förstått det finns så finns det remmar som håller betydligt längre än kedja (Kanske är mer sant vad gäller sekundär drivning iofs, där kedjan inte går konstant i olja)

Måste finnas en anledning till att 95% av alla världens bilar kör med det (annan anledning än att sälja reservdelar då)

Kan iofs ha med varvtal mm att göra?

Sen blir väl motorn bredare med rem också (relativt sett)
 
Last edited:
Som jag förstått det finns så finns det remmar som håller betydligt längre än kedja (Kanske är mer sant vad gäller sekundär drivning iofs, där kedjan inte går konstant i olja)

Måste finnas en anledning till att 95% av alla världens bilar kör med det (annan anledning än att sälja reservdelar då)

Kan iofs ha med varvtal mm att göra?

Sen blir väl motorn bredare med rem också.
Ducati byter väl rem vart 2000mil va? Eller vartannat år? Saab kör med kedja. Sista saaben gick 23000mil utan att jag behövde byta kedja.
 
Ducati byter väl rem vart 2000mil va? Eller vartannat år? Saab kör med kedja. Sista saaben gick 23000mil utan att jag behövde byta kedja.

Dom tre senaste saabarna jag har ägt har sammanlagt gått 90 000 mil utan kamkedjebyten (runt 30 000mil/st), jag har svårt att se att någon rem kan spöa det på någon punkt.

Sen att man kan sätta remmen utanpå så att den är lätt att byta?
I England sätter man vatten och avlopp utanpå husen för att det är lätt att fixa när det fryser, här i sverige bygger vi in det, då fryser det inte...
 
Antar att produktionskostnaderna blir lägre med rem samt att man kan tjäna pengar på eftermarknad genom reservdelar och service.
Täckningsgraden helt enkelt.
 
Kamkedjan bör väl orsaka större förluster än en kamrem.

Själv slipper man både kamremmar och kamkedja.... ;)
 
jag börjar mer o mer tro att man använder kamrem bara för att tjäna pengar på att kunden måste komma o byta den.. jag kommer då inte på nån annan fördel med kamremen..
 
Japp, stötstänger och underliggande kamaxel är the shit! :jörgensmiley

Och kuggdrivna kammar :fakta. Built to last :hihi

Vid OHC tycker jag att kedja är mer påkostat än rem, men finast är ju drift med axel och vinkelväxel. Så var det ofta på flygmotorer av radtyp. Samt äldre duccar.

Rem är nog för att spara vikt samt produktionskostnader
 
Och kuggdrivna kammar :fakta. Built to last :hihi

Vid OHC tycker jag att kedja är mer påkostat än rem, men finast är ju drift med axel och vinkelväxel. Så var det ofta på flygmotorer av radtyp. Samt äldre duccar.

Rem är nog för att spara vikt samt produktionskostnader

Förmodligen är det ju så, gummisnoddar är billiga.
Att sedan kunderna får betala om och om igen för att det snålades i början är en annan sak.

Har du Jörgen någon koll på hur mycket kraft man kan överföra med gummisnodd, jag har googlat men inte hittat något, men rent generellt känns det väl som att 3" primärtrans är mest en utseendegrej på choppers med under hundra ponnys...
 
Förmodligen är det ju så, gummisnoddar är billiga.
Att sedan kunderna får betala om och om igen för att det snålades i början är en annan sak.

Har du Jörgen någon koll på hur mycket kraft man kan överföra med gummisnodd, jag har googlat men inte hittat något, men rent generellt känns det väl som att 3" primärtrans är mest en utseendegrej på choppers med under hundra ponnys...

Belts är ju rätt robusta. Men som sagt 3" belt på gathojar är nog i de flesta fall bara för att få the looks. Dessutom krånglar det till eftersom 3"-arrangemanget ger såna brytkrafter att man helst då även ska montera ett yttre stödlager. Men då blir det ju åas ännu ballare för den som vill ha dragbikelook på sitt bygge :hihi

"Fördelen" är väl att man knappt behäver ett sidostöd på en sån hoj, man kan ställa den på transen :näsblod
 
Belts är ju rätt robusta. Men som sagt 3" belt på gathojar är nog i de flesta fall bara för att få the looks. Dessutom krånglar det till eftersom 3"-arrangemanget ger såna brytkrafter att man helst då även ska montera ett yttre stödlager. Men då blir det ju åas ännu ballare för den som vill ha dragbikelook på sitt bygge :hihi

"Fördelen" är väl att man knappt behäver ett sidostöd på en sån hoj, man kan ställa den på transen :näsblod
Man har ju sett vissa sånadäringa bestar, inte ens ett skydd har dem, häftigt att fastna där med brallan liksom för ingen som tjör såndär hoj har skinnbrallor.

Lifvsfarligt!
 
Belts är ju rätt robusta. Men som sagt 3" belt på gathojar är nog i de flesta fall bara för att få the looks. Dessutom krånglar det till eftersom 3"-arrangemanget ger såna brytkrafter att man helst då även ska montera ett yttre stödlager. Men då blir det ju åas ännu ballare för den som vill ha dragbikelook på sitt bygge :hihi

"Fördelen" är väl att man knappt behäver ett sidostöd på en sån hoj, man kan ställa den på transen :näsblod

Jag kan ju inte sticka under stol med att jag gillar "the looks", samtidigt som det fuckar upp symetrin på ett bygge.
Jag skulle nog nöja mig med en tunnare snodd ändå, givetvis stödlagrad, allt annat känns som designfel.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top