Kamkedja/längd Cb 900 -81

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har lite strul med kamkedjan på cafe bygget...

Köpte en ny kedja som var 128 länkar. Kortade ner den till samma längd som den gamla kedjan, 126 länk. Den var ju däremot rätt töjd, så den nya blev ½-1 länk kortare ungefär i "längd".

Nu när jag ska skjuta in den främre kammen i drevet så går det ju inte, är så tajt så det saknas bara några få MM. Har skjutit ihop fjäderspännarn så gott det går...

Nån som vet på rak arm om jag måste dela och förlänga kedjan igen?? :huvet

Saken är den att centrum på drevet ser ut att linjera med centrum på lagerlägena i toppen. Längden ser alltså bra ut, men det är fan för tight för att få in kammen...

Tips?

Prova om du kan komma åt att trycka på kamspännarskenan (skaftet på en diskborste eller annat mjukt material, stoppar du ner å bänder försiktigt så du pressar skenan bakåt) å lossa muttrarana som låser den å sedan dra åt igen, då ska den slacka å du kan prova montera drevet på kammen igen.
Ja vet att de e lite "handpåläggning" å få till de dära.

Prova om du kan komma åt att trycka på kamspännarskenan (skaftet på en diskborste eller annat mjukt material, stoppar du ner å bänder försiktigt så du pressar skenan bakåt) å lossa muttrarana som låser den å sedan dra åt igen, då ska den slacka å du kan prova montera drevet på kammen igen.
Ja vet att de e lite "handpåläggning" å få till de dära.

Tänk också på att kedjan inte får gå för rakt. Låtsäga att man modifierar spännskenorna lite så att vägen blir rakare. Då finns risk för att kedjan fladdrar. Den måste ha en harmonisk fin sväng hela vägen mellan kugghjulen.
Det är nog bara att bita i det sura äpplet och knåpa dit dom två länkarna igen.

Mats

Har provat att trycka på spännarn så gått det går, men....ja.. =)

Mats:

Slitskenorna jag fick av dig var ju lite fräschare och hade lite mer material, men så stor skillnad var det inte.

Kedjan som satt där var 126 länkar, bra skumt att det funkade med den då. Kanske om ägaren innan har delat den och tagit bort 2 för den varit för lång?

MEN alla länkar ser fabriksnitade ut.....

Skumt.

Jag skulle rekommendera att ta loss spännaren helt å hållet när du monterar kedjan, och sätta dit den när kedjan är på plats och kammarna tajmade. När man har rört motorn lite så brukar saker å ting passa mycket bättre än när det ligger i spänn :)

Har provat att trycka på spännarn så gått det går, men....ja.. =)

Mats:

Slitskenorna jag fick av dig var ju lite fräschare och hade lite mer material, men så stor skillnad var det inte.

Kedjan som satt där var 126 länkar, bra skumt att det funkade med den då. Kanske om ägaren innan har delat den och tagit bort 2 för den varit för lång?

MEN alla länkar ser fabriksnitade ut.....

Skumt.

Kanske långsökt, men de händer så lätt att man vet inte helt att kedjan ligger rätt på kuggarna nere på veven, de kan räcka att den ligger lite fel så känns den att vara för kort.
Samma att alla skenor är monterade korrekt så dom inte kan orsaka att kedjan kan upplevas som kortare?

Jag skulle rekommendera att ta loss spännaren helt å hållet när du monterar kedjan, och sätta dit den när kedjan är på plats och kammarna tajmade. När man har rört motorn lite så brukar saker å ting passa mycket bättre än när det ligger i spänn :)

Det är ömöjligt på en CB 900, då spännaren har en pinnbult (M6) som går ut utanför cylinderraden och där spänns med en mutter.
Men det är som Fortpelle säjer,,man får ta i lite,,så hoppar kammen in på plats, svårare är det inte.
Sen utgår jag ifrån att trådskaparen vet att man sättar i avgaskammen FÖRST och sen insug, och du kan inte räkna med att det går med kamdreven på.
Frostie.

Last edited:
Jo, följer manualen så det är inga konstigheter sådär.

Kan ta ett kort och visa hur lite det är som behövs när kedjan är fullt sträckt (så mycket jag orkar med handkraft).

Kedjan ligger rätt nere på veven, glidskenorna är rätt monterade.

Det som kan vara är att man kan få några MM till om man trycker på spännarn som du nämner fortpelle!

Men då spänner man ut kedjan istället så det blir i spänn i vilket fall...

Aja, så länge jag inte behöver förlänga kedjan så är jag nöjd!

Misstänker som sagt att jag nog har tummen rakt upp i.....:banana

Tack för alla tips iaf!

Det är ömöjligt på en CB 900, då spännaren har en pinnbult (M6) som går ut utanför cylinderraden och där spänns med en mutter.
Men det är som Fortpelle säjer,,man får ta i lite,,så hoppar kammen in på plats, svårare är det inte.
Sen utgår jag ifrån att trådskaparen vet att man sättar i avgaskammen FÖRST och sen insug, och du kan inte räkna med att det går med kamdreven på.
Frostie.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back