Kamkedja felmonterad

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Om man får kamkedjan ett kugg fel, vad får man för symtom då?

Jag befarar att jag har fått detta.

Den är rejält jävla trögstartad och när den går igång så är tomgången ohyggligt ojämn och pendlar mellan död och högt varv helt slumpmässigt.
Nästan som om den nöp tjuvluft, men ändå inte.

Har jag monterat det fel så sitter det max en kugg fel. Det är nämligen itne helt lätt att få till det hela med ett ögonmått.

Kan jag ha skadat motorn? Vad tror ni, är det typiska symtom?.

Loffe skrev:
Om man får kamkedjan ett kugg fel, vad får man för symtom då?

Jag befarar att jag har fått detta.

Den är rejält jävla trögstartad och när den går igång så är tomgången ohyggligt ojämn och pendlar mellan död och högt varv helt slumpmässigt.
Nästan som om den nöp tjuvluft, men ändå inte.

Har jag monterat det fel så sitter det max en kugg fel. Det är nämligen itne helt lätt att få till det hela med ett ögonmått.

Kan jag ha skadat motorn? Vad tror ni, är det typiska symtom?.

tips. dra ett streck med en spritpenna el liknande på kedjan ner på drevet så vet du att du hamnar rätt sen.

Loffe skrev:
Smart tips, va enkelt! Varför tänkte jag inte på det haha! :tummenupp
har du kamkedjan fel så öppnar och stänger ventilerna när kolven är i fel läge.. så pröva att justera kedjan en kugg.
låter som att det skulle va det som är felet..

vet ju inte varför du har haft dän kedjan?
men har du justerat ventilerna med och justerat fel kan det ju bero på det med.. :7peta :fyllisar

Last edited:
Har precis råkat ut för detta :mad: Symptom är: svårstartad som fan, går ojämnt osv. Rättade till felet men skiten går lika dåligt... Så nu är den inne hos doktorn, troligtvis så har en liten kolv kysst en ventil i arslet :huvet Besked imorgon förhoppningsvis. Ett enkelt kompprov avslöjar om ngt har pajat, troro jag.

Usch då, låter ju inge bra. ska se över saken idag.
Som tur är så kostar en ny ventil bara 70 kr, det är rena julafton med kinaprylar :tomten

Loffe skrev:
Usch då, låter ju inge bra. ska se över saken idag.
Som tur är så kostar en ny ventil bara 70 kr, det är rena julafton med kinaprylar :tomten

Kul för dig, mina kostar 300 pix stycket. Fan man skulle haft en enstånka med en ventil som skötte allt :3freak

Jag lyckades få min kamkedja fel på min R1000. Den gick hur bra som helst när man gasade till den men det tickade som fan. Som tur var kunde jag flytta tillbaka kammen utan att något tagit skada. När du har kammen uppe och lägger i den i kedjan så att markeringarna stämmer så kan man ta ett stripe genom kamdrevet och sänna fast kedjan. Då kan den inte kugga över när du lägger ner kammen i toppen.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8