Kaminställning - XTZ750

Patrik_82

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
XTZ750
Hejsan. Jag just justerat ventilspelet på min supertenere. Fick dock problem när buntbanden jag fäst kamkedjan till kamaxeldreven lossna och kedjan hoppade när jag skulle montera ihop det. Nu skulle jag behöva veta hur kammarna ska stå när jag sätter på kedjan. Hittade ingen information i manualen jag har tillgång till.

Jag är helt ny vad det gäller 4-takt så det kanske är enkelt. Kamdreven är märka med I och E vilket skulle kunna vara Intake och Exhaust och att det är dessa märken jag skall rikta. Problemet är att jag inte vet vad jag skall rikta det mot. Svänghjulet har ett T märke som visar TDC vilket jag använde för att mäta ventilspelet. Antar jag jag måste använda detta även när jag ställer kammarna.

Tacksam för hjälp!

Prova lite intelligent. Märkningarna ska ju vara någorlunda lättanvända.

En kugg fel är ju ett rätt stort fel, det borde märkas när du drar runt den för hand.

För varje cyl så ska ventiler vid ena öd stå så att avgas precis stänger sista mm samtidigt som insug
just öppnat nån mm. Ett kugg fel märks där, brukar ju vara 20-25 grader.

Ventilerna rör sig som M__M__M__ där vä delen av M är avgas som öppnar o stänger, hö delen är insug
och '__' är komp o förbränning. Det öd jag menar är mitt i M:et.
Ventilinställnings-öd är mitt i '__'

Vad du än gör så kör den inte på startmotorn utan att först ha vridit den minst 2 varv för hand, åt rätt håll...
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...