Kamerastativ på 10min

Roustabout

Gasar tills det Rasar
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
96-DR 650SE
Snickra ihop ett kamerastativ för min ixus idag. Tog väl en 10min o kostar max 5kr =)
Kanske inte universums bästa men dock..

dsc00021litentl2.jpg

Några tips på hur man kan utveckla skitet?

[YOUTUBE-ID]x6ORNNaI75Q[/YOUTUBE-ID]
Lite avrostningsåkning o test av nya nerdrevningen.

Last edited:
Ja varför inte sätta den någon annanstans? Bara se en mätare är inte speciellt spännande...

Bara att prova vidare... :tummenupp

Ja varför inte sätta den någon annanstans? Bara se en mätare är inte speciellt spännande...

Bara att prova vidare... :tummenupp

precis min tanke! gör om gör rätt...

EDIT: Du skulle egentligen ha kameran lite längre bak. Så man kan se mätarn och vägen på samma gång. Då blir det inte speciellt stabilt dock. Bättre om du gör ett fäste och sätter i tanklocket alternativt köper ett av GSXR1100R här på forumet.

Sätter du kameran på tanken kan du ju ha ett dörrstopp under själva fästet som gör att det dämpar och stabiliserar. Förutom att kameran sitter stabilare på tanken än på styret så följer ju kameran hojen istället för styret vilket jag tycker är att föredra. Du behöver absolut ett stabilare fäste då det skakar och lever rätt bra!

EDIT 2: Nästa steg är att skaffa en riktig videokamera. Skillnaden mellan att filma med fotokamera och videokamera är som natt och dag! Köp en billig DV för ca 2500:- Fungerar fint! Hade inte years2-servern legat nere kunde jag visat ett exempel. Men jag kan absolut rekommendera DV-kamera och tankfäste! Kör själv med en Sony DCR HC27 och gsxr1100r-fäste... Fungerar klockrent!

Eftersom du dessutom kör kåplöst bör du skaffa ett filter till kameran! kostar en hundring och är en billig försäkring. Din digitalkamera kan gå sönder rätt fort då det förmodligen inte går att stoppa i ett filter?.

Bara några tips och åsikter.

Last edited:
Vinkla fästet och skruva fast i bakre pinnen - blir säkert hur bra som helst!:tummenupp

Min variant.. Det gula är "knäskydd" till trädgården..
Tejpade fast "paketet" på tanken + socka runt för att dämpa ljudet..
Tog också runt 10min..

[YOUTUBE-ID]ElD-gX9BkG0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
tack för tipsen, ska snickra ihop något mer seriöst för min dv-kamera när det finns tid.

Har tidigare sett ett kamerastativ som någon byggde och sålde som man fäste i skruvarna som håller tanklocket, om någon har länk får dom gärna pasta, funtar på att bygga ngt liknande.

Har tidigare sett ett kamerastativ som någon byggde och sålde som man fäste i skruvarna som håller tanklocket, om någon har länk får dom gärna pasta, funtar på att bygga ngt liknande.

:D Kolla ett par inlägg upp :rolleyes: i den här tråden :tummenupp

Jag hade lite dödtid på jobbet o snickrade ihop denna:

1qg16p.jpg

Erkänner att det är en rip-off på GSX1100Rs stativ, fast jag har även gjort hål för en "kamerastativskruv" samt 2 hål på varje sida där det är tänkt att man ska kunna spänna 2 remmar igenom så kameran verkligen sitter kvar.

Tjusig va? :)

Ps. Kanske uppdaterar inlägget när kamera sitter på senare.

Last edited:

1qg16p.jpg

Erkänner att det är en rip-off på GSX1100Rs stativ, fast jag har även gjort hål för en "kamerastativskruv" samt 2 hål på varje sida där det är tänkt att man ska kunna spänna 2 remmar igenom så kameran verkligen sitter kvar.

Måste bli lite vibrationer i det där va?

Jag hade ett par timmar över på mitt jobb och fräste ur en massiv aluminiumbit... Mycket stabilt! Man ser vägen och mätaren perfekt. Förstår inte varför man bara vill filma mätaren?

Bifogat

• Kopia av 4.jpg
    Kopia av 4.jpg
    90.4 KB · Visningar: 132

1qg16p.jpg

Ser ju hur bra ut som helst, jag har inte patent på kamerafästen så det är helt ok att göra egna :tummenupp

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026