Kameramontering på mc?

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Är sugen på att skaffa mig en stöt/vädertålig kompaktkamera och fästa den med ett sugkoppsstativ på hojen. Funderar dock på nån typ av fjärrkontroll så man slipper fingra på själva kamera när man vill fota :gnissla
Kikat efter fjärrutlösare till kompaktkameror men verkar va dåligt med sånt?

Detta var en finess jag saknade under Norge-resan förra året, man kan ju inte hålla på att stanna så fort man ser nåt man vill fota...Och kanske fota sina åk-kamrater under färd.

Är det någon här inne som har gjort nån bra lösning på nåt liknande?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mja. Jag tror att det är ganska glest med sådana saker faktiskt.
Du har ju dessutom grejen att du faktiskt inte kommer undan. dom flesta kameror stänger ju av sig automatiskt efter några minuter om man inte knäpper något. Eller åtminstone fäller in objektivet.
Min Ixus stänger i alla fall av sig efter någon enstaka minut.
Då är ju fjärrkontrll ganska värdelöst i och med att man ändå måste slå på kameran igen och då måste man ju ändå fingra på kameran.

Har du fått till monteringen bra så kameran sitter stabilt så är det ju inget problem att lyfta en hand och trycka på avtryckaren på kameran.
Vill man kan man ju på dom flesta kameror ställa in en egen självutlösare. Exempelvis att kameran väntar 10 sekunder och därefter tar valfritt antal bilder i serie.
Då kan man ju lyfta handen och trycka på kameran på raksträckan och sedan tar den några bilder efter varandra i kurvan alldeles av sig själv. Om man nu är ute efter att fånga bilder på schysta nedlägg.
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Aah, se där, hade glömt att kompaktkameror stänger av sig själva efter en stund... Känns bara klumpigt o feta på systemkameran o fota under körning med den :rolleyes: Frestar dessutom kanske på ett sugkopps-fäste väl mkt då?

Man blir ju sugen på sköna åkbilder tack vare såna här tex http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=536451
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Aah, se där, hade glömt att kompaktkameror stänger av sig själva efter en stund... Känns bara klumpigt o feta på systemkameran o fota under körning med den :rolleyes: Frestar dessutom kanske på ett sugkopps-fäste väl mkt då?

Man blir ju sugen på sköna åkbilder tack vare såna här tex http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=536451

Ja. Jag skulle nog faktiskt känna mig skeptisk även till att sätta en relativt billig kompaktkamera i sugkoppsfäste och lita på att den hänger kvar. Ännu mindre en dyr systemkamera. Men det är klart. Hittar man ett sugkoppsfäste som känns stabilt och har en kamera som är tillräckligt billig för att man inte ska gråta om den går i backen och ändå tar skapliga bilder så. Det borde gå att få tag på någon typ av fäste som man skruvar fast så man vet att det sitter stabilt.

Den där snubben har ju inget fäste. Han har kameran i tankväskan och lyfter upp den med vänsterhanden och knäpper med grepp över kameran under fullt nedlägg. Totalt galet om du frågar mig. Jag har sett bilder på hur det ser ut när han knäpper.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Annars om man lägger ned lite pengar så kan man ju alltid köpa tex en GoPro Hero HD eller dylik "action" kamera som har specialgjorda fästen för det mesta. Förutom att filma med så brukar det gå att ställa in att de ska ta bilder med tex 3 sekunders mellanrum. Bara slå på när man far iväg o hoppas den plåtar just när man vill :)
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Den där snubben har ju inget fäste. Han har kameran i tankväskan och lyfter upp den med vänsterhanden och knäpper med grepp över kameran under fullt nedlägg. Totalt galet om du frågar mig. Jag har sett bilder på hur det ser ut när han knäpper.

:D just så jag vill slippa göra!!!
Såg på nyhetsmorgon imorse där dom visade/testade lite kameror, och dom stöttåliga kamerorna kasta han vill i golvet och dom höll :va
Enda som var helt trasig var en som kastades från 10m och tog nåt släggslag???????? Den var TRASIG!
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Annars om man lägger ned lite pengar så kan man ju alltid köpa tex en GoPro Hero HD eller dylik "action" kamera som har specialgjorda fästen för det mesta. Förutom att filma med så brukar det gå att ställa in att de ska ta bilder med tex 3 sekunders mellanrum. Bara slå på när man far iväg o hoppas den plåtar just när man vill :)

Hmm :tummenupp Denna lösning hade jag inte en tanke på.... Verkar ju vara rätt klockrent! I och för sig tänker jag inte filma så mycket men foto-kvaliteten kanske är helt ok?

Men verkar vara riktigt bra just ur montera-på-hojen perspektivet! Inte så farligt dyrt heller...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hmm :tummenupp Denna lösning hade jag inte en tanke på.... Verkar ju vara rätt klockrent! I och för sig tänker jag inte filma så mycket men foto-kvaliteten kanske är helt ok?

Men verkar vara riktigt bra just ur montera-på-hojen perspektivet! Inte så farligt dyrt heller...

Rent generellt så är dom avsedda för att filma så stillbilder är inte deras starka sida.
Ofta brukar sådana lösningar ge stillbilder som i bästa fall kan mäta sig med en skaplig mobiltelefonkamera om ens det.

Det brukar vara en lite för lågupplöst sensor för att det ska räcka till bra bilder. Ok man behöver inte ha 12 Mpixel för att få en bra bild men lite mer än 1-2 Mpixel vill man nog gärna ha. Dessutom vill man nog gärna ha lite bättre objektiv än som sitter i dom alternativ som är huvudsakligen gjorda för att montera fast på hjälm eller fordon och som inte kostar skjortan. Det brukar liksom sällan vara Carl Zeiss nivå på optiken.

Det finns säkerligen fästen som du kan fästa på hojen som sitter stabilt. Det är ju bara ett vanligt skruvfäste i ena änden och det kan säkerligen gå att modifiera något vettigt alternativ så man kan skruva fast det någonstans på hojen så det sitter stabilt. Då får man säkert ohyggligt mycket bättre stillbilder än från något alternativ som är tänkt för huvudsakligen rörliga bilder.
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Nu vet jag inte hur det är med de andra sportkamerorna men GoPro är 5MPix men visst de är gjorta för att filma med.
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Har tittat på GoPros HD kamera jag med, men är osäker på kvalitén på kort. Någon som har exempel så man kan se hur bilderna blir? Film blir ju bra.... men stillbilder då?
Är ju väldigt praktiskt om det går att ta bra kort med den också.. slipper man köpa både en kamer å en videokamera.
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Aah, se där, hade glömt att kompaktkameror stänger av sig själva efter en stund... Känns bara klumpigt o feta på systemkameran o fota under körning med den :rolleyes: Frestar dessutom kanske på ett sugkopps-fäste väl mkt då?

Man blir ju sugen på sköna åkbilder tack vare såna här tex http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=536451
Kolla här, lite.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=89393
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100363
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top