Kamerainställning Mässa

Palesjo

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2010
Hoj
Yamaha Aerox - 01
Tjena tjena! Ska till 2 hjulsmässan imorgon och jag har nyligen skaffat en systemkamera (canon EOS 1000D) men jag har inte hajjat allt det där med inställningarna än. Vad ska man ha för intsällningar för att ta bilder inomhus?

Vad ska jag ha för läge?
Ska man ta med blixt?
Vad ska man ha slutartid?

Snälla, hjälp mig med allt ni vet! :D

Vh

testa fråga på fotosidan.se

Använd gärna omnibounce med blixt. kör auto om du inte vet annat. Stativ är bra då sakerna står stilla och du kan köra lite länge slutartider på lägre iso. Utomordentligt tillfälle att lära dig din kamera.

Har du ingen manual till den för de finns ju masa för programmerade lägen på den. Så får man väl gå igenom och testa.. allt från manuell inställningar av allt till lite mer och mindre.

Har själv en 40D, där finns de en massa olika lägen att testa. Bör väl finnas nått motsvarande på 1000D

Om du inte har koll på hur det funkar med slutartid, bländare och iso så... sätt den på AUTO så får du nog bäst bilder. Ev. stäng av blixten för mer naturligare ljus(dock får du mer brus).

Om man inte är hemma på kameran så fungerar oftast de fasta lägena bra. Kör auto när du går omkring och ändra till något programmerat när så lämpar sig, tex vid närbild.
Vad har du för saker till kameran? Är de det vanliga objektivet som brukar följa med du har? Satsa på att snart skaffa en extern blixt med omnibouncer. Gärna så att du kan ha den frikopplad från kameran när du tar bild så att du kan få ljus från två håll.
Fotar själv med Sony A900 och A700. Har massa kul saker till dem, men ärligt så vid såna här tillfällen.... Blixt och ett bra zoomobjektiv, då klarar du dig bra.

Ska du leka så gör det med bländaren så att du får olika skärpedjup, kan vara kul.

Auto är väldigt bra om du är ovan. men om du tex ändå vill köra på andra lägen så får du nog ta o vrida upp iso-talet en del(hur mycket beror väl på hur mycket grynighet du tolererar).

Stativ skitbra det med. man får helt enkelt laborera(trots att jag fotat jättemycket, känner jag mig som en n00b när det ska fotas inomhus)

Testa att ta en bild med flera olika inställningar sen utgå ifrån det du tycker ser bäst ut.

Jag har orginal till den och inget tillbehör. Hmm, hur ändrade man bländaren nu igen? xD Jag kan allt allt med slutartid, ISO men inte just bländare :P

Jag har manualen på ett annat ställe, och har inte tillgång till den just nu, men jag har redan bläddrat igenom den en gång, :p

Börja med att läsa igenom den här sidan: http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
Sen lär du dig hur du ställer slutartid i Tv-läget på kameran, och väljer en slutartid som är lika lång som brännvidden, dvs har du 50mm brännvidd så ska du inte ha långsammare slutartid än 1/50s, har du 35mm brännvidd kan du ha 1/30s, har du 100mm måste du ha minst 1/100s slutartid. Vid handhållet, utan IS och på normala avstånd, förutsatt att du inte har Parkinson... :rolleyes: Har du IS på objektivet så kan du gå ner något steg i slutartid, tex från 1/100 till 1/50.

Obs, ställer du en för snabb tid i kameran, som kräver större bländaröppning än vad ditt objektiv klarar så kommer du att få mörka bilder.

För en nybörjare med nyköpt kamera skulle jag rekomendera Auto utan blixt eller P-läget, Standardblixten räcker sällan till på lite större avstånd och ger ofta skarpa kontraster eller ljust i förgrunden och kolsvart i bakgrunden.

Om din kamera funkar som min så kan man i P-läget ställa in ISO-talet själv, vilket kan vara bra.
Man bör ha högre ISO-tal ju mörkare omgivningen är, men samtidigt blir bilderna gryniga om man har för högt ISO-tal. Autoläget kan om man har otur välja tokhögt ISO-tal med gryniga bilder som följd. Prova att knäppa lite bilder hemma med olika ISO för att se var gränsen går för acceptabel korninghet.
I P-läget kan man även ställa in fokuspunkt, ljusmätningsmetod med mera, fast jag vill minnas att canons kameror "fattar" ganska bra vad det är man vill ha i fokus.

Slutartiden beror på hur stadig du är på handen och om du har antiskakfunktion i objektivet. Mad antiskak kan man handhållet ta med 1/40 dels sekund utan problem.

Finns en jättebra "bok" (digitala systemkameraskolan) från TidningenFOTO som jag kan rekomendera, kostar ungefär 90kr.

Jag har orginal till den och inget tillbehör. Hmm, hur ändrade man bländaren nu igen? xD Jag kan allt allt med slutartid, ISO men inte just bländare :P

Jag har manualen på ett annat ställe, och har inte tillgång till den just nu, men jag har redan bläddrat igenom den en gång, :p
Kan du inte ställa in det på kameran, eller vet du inte hur konceptet funkar? :va Isf är länken ovan det du ska plugga ikväll! :fakta

Manual finns att ladda ner på Canons hemsida!

Ok men orginal brukar fungera ok i alla lägen. På min kamera är det under läge A men vet inte hur det fungerar på canon. Testa effekten genom att ställa tex två ölflaskor på bordet, den ena ca 40-50 cm framför den andra. Fokusera på den främsta, ta bilder med olika bländare och se skillnaden på skärpedjupet. Låg bländare, suddig bakgrund, hög= klar

Jag skulle undvika längre slutartider och stativ just på mässan för det kommer gå folk framför konstant så du får hålla lite tempo ..
Annars kan det bli rätt ballt om man lyckas få fritt runt en hoj och mycket rörelseoskärpa runt om.

ang iso så verkar folk tro att det är som förr när man plåtade med traditionell film. grynigt då är inte grynigt idag(eller ja det beror på hur petig man är). sen beror en väldigt stor del på kameran i sig också.

Conseals tips ang stativ och oskärpa kring objektet är riktigt bra, men då får du nog ha minst 2 pers med dig som spärrar av :tummenupp

Jag tror jag har lärt mig lite nu ! :D tack så mkt ! :D

Jag kan lägga upp bilder imorgon om jag orkar här på forumet, annars gör jag det på söndag :D

Jag tror jag har lärt mig lite nu ! :D tack så mkt ! :D

Jag kan lägga upp bilder imorgon om jag orkar här på forumet, annars gör jag det på söndag :D

Det hoppas jag så vi kan ge lite ris o ros :D

Ska själv plåta en del, och förhoppningsvis lägga ut det så man får lite feedback.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back