kamerafråga

Shavey

Hoppets svikare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
crescent
Nån som har en uppfattning på vilken kamera som är "bäst" av nikon D60 och Canon eos1000D ? står i valet o kvalet...:confused:

Det är ganska bra kameror båda två. Och de är likvärdiga på de flesta punkter. Du kan helt enkelt låta din personliga smak välja. Besök en affär som har båda två och kläm och känn på de och se vilken som känns passa dig bäst.

Brorsan köpte nyss en digital systemkamera och han valde en EOS 1000D. Vilket iofs kan ha berott på att jag rekommenderade den (jag har Canon) och han redan hade ett par objektiv passande Canon.

I den här tråden kan du nog läsa någon åsikt om du skulle få dåligt med svar i denna: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98533

Väljer du mellan de två så rekommenderar jag dig att även överväga denna:

Sony Alpha DSLR-A200
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=AA200

Samma prisklass som EOS1000 men har dessutom live view och bildstabilisator inbyggd i huset.
Fast då är utbudet av begagnade objektiv när han vill ha något lite mera upphetsande än kitobjektivet nästan noll.

Visst. Sony, Olympus, Pentax med flera gör bra kameror. Men begagnatmarknaden på objektiv och andra tillbehör är 20ggr större till Canon och Nikon.

Test: http://www.digitalreview.ca/content/Nikon-D60-Compared-to-Canon-Rebel-XS-1000D.shtml#advantages

I stora drag lika...i slutändan får Nikon kitet ett extra plus för bättre objektiv.
Men det verkar vara hugget som stucket...

Jo, av nån jävla anledning så har Nikon en bättre kitglugg men det som talar emot Nikons utbud i konsumentsegmentet är avsaknaden av AFmotor i huset. Vilket gör att det "gamla" sortimentet av Nikons gluggar inte funkar fullt ut på dessa nyare kamerahus. Synd tycker jag!
Kanske Nikon håller på att fasa in det nya systemet även på dyrare modeller?

Jo, av nån jävla anledning så har Nikon en bättre kitglugg men det som talar emot Nikons utbud i konsumentsegmentet är avsaknaden av AFmotor i huset. Vilket gör att det "gamla" sortimentet av Nikons gluggar inte funkar fullt ut på dessa nyare kamerahus. Synd tycker jag!
Kanske Nikon håller på att fasa in det nya systemet även på dyrare modeller?

Iofs sant men å andra sidan, köper man en D60 så lär man nog hålla sig i "konsument" klassen på gluggar också...å de flesta av dessa är AF-S sen ett bra tag tillbaks. Det är väl främst de fasta brännvidderna som är av skruvtypen...även om det börjar komma AF-S där också nu.

Som sagt...ganska hugget som stucket

Blev en D60.. provtagit nåra bilder hemma på sonen.. blev fan nöjd.. kände mig som en proffsfotograf när jag låg o hitta vinklar på golvet :/, skratta åt mig själv när jag kom på vad fan jag höll på med...

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back