Kamera till mc + dykning?

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Vill köpa en kamera som jag kan filma lite på motorcykeln med men vill även kunna filma lite när jag dyker.
Jag har absolut noll koll på videokameror men den måste ju såklart vara vattentät samt ha hyffsad bildkvalitet och ett batteri som räcker en stund.
Det enda jag vet som verkar vara till ändamålet är gopro samt contour och i dessa fall har jag kikat på contour roam (med vattenhus) samt gopro 2 hd outdoor eller motorsport.
Finns det någon annan kamera som passar bättre? om inte vilken av dessa 2 är bäst och vart handlar man den till vettigast pengar?

Passar på att ta en gallerifråga samtidigt, det gäller galleriet här på sporthoj.
Jag lyckas inte skapa ett, jag fyller i allt men sen när jag trycker så blir allt tomt och inget galleri skapas, vad gör jag för fel?
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Vad jag har fattat det som så du bara kunna byta lins på gopro kameran så ska det bli mycket bättre bild under vatten. Vet inte vad du har för mer alternativ som är någorlunda i pris till GoPro. Jag skulle kört på en sådan.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
gopro är vattentät oavsett vilket packet du köper.
enda som skiljer paketen åt är att det kommer med en fuktätare som suger upp fukt i kamerahuset som man kan köpa sep..
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
GoPro finns ju för hyffsad peng på Ebay.. det är väl det som gäller. Mycket för pengarna faktiskt och det håller för båda ändamålen, istället för att köpa något skit för en slant mindre och sen läcker in vatten och har sig kör hårt!:yoparty
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag köpte Gopro 2 för att den är mångsidig och ger bra bild. Jag har tex bröstsele och där vet jag inte om Contour skulle passa så bra, däremot är den mer slimmad på hjälmen. Inte för att man känner av Gopro på hjälmen (kör iof inte så fort).
Nackdelen med Gopro är den suddiga bilden under vatten vilken fixas med platt glas på dykhuset. Vissa monterar du själv, andra är färdigmonterade hus. Det kostar några hundralappar och jag tror inte man kan filma i 170 grader med de flesta modeller.
En variant utan vignetting: http://www.eyeofmine.com/gopro/underwater/#option1a
Gopro skulle själva komma ut med en men det verkar dröja.
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Lutar ju helt klart åt en gopro med ett extra hus,kalaset kommer att kosta en slant men det är det nog värt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
GoPro finns ju för hyffsad peng på Ebay.. det är väl det som gäller. Mycket för pengarna faktiskt och det håller för båda ändamålen, istället för att köpa något skit för en slant mindre och sen läcker in vatten och har sig kör hårt!:yoparty

Vet du ens vad en Contour Roam är för något? :va

Personligen är jag mer inställd på en Contour helt enkelt på grund av formfaktorn på den, men för undervattensfilmning så har jag ingen aning annat än att jag läst att med GoPron så får man bättre lins för det, men det var också innan Contour kom med sina nya modeller samt undervattenshus ned till 60m (det tidigare klarade bara 10m).

Så jag skulle nog undersöka lite mer innan jag bestämde mig iom de nya kamerorna från Contour och kolla lite dyksiter för info på just det området.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag rekommenderar GoPro är fantastiskt nöjd med mina :)
Har precis börjar använda 2:an med LCD-backpack riktigt trevlig kombo med en "stativpinne" under vattnet.
dock så behöver man en annan lins till undervattensfilmingen. (helst ett separathus så man slipper fippla å byta linsen)
så här blir det:
http://www.youtube.com/watch?v=lGGKjX90WS0
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Schysst video, längtar tillbaka till Thailand. Kameran duger tydligen utmärkt som semesterkamera.
Om du vill kan du testa lägga i rött i en del undervattenscener och croppa bilden lite vilket är mycket enkelt och lätt arbete för datorn.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Schysst video, längtar tillbaka till Thailand. Kameran duger tydligen utmärkt som semesterkamera.
Om du vill kan du testa lägga i rött i en del undervattenscener och croppa bilden lite vilket är mycket enkelt och lätt arbete för datorn.

mm funderar på att bygga ett undervattenshus med större plattlins istället.
ska prova å lägga i lite rött, tack :)
har ett filter liggandes hemma oxå.

/F
 

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
skärhamn
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Gopro sæger jag bara!

Har mkt lite erfarenhet av Contour. men det ær væll inte før inte som de flesta inom extream sport anvænder sig av Gopro.

Køpte min tredje Gopro kamera før några veckor sedan så nu kan man ha kamrer lite varstans nær man kør!

http://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.2406573854717.135563.1562284266&type=3

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.2691040006193.141694.1562284266&type=3

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1803841986797.104973.1562284266&type=3

Hær ær några bilder som jag tagit med gopron vissa av bilderna ær urtagna ur 720 50 fps film.

Blir grymt bra bilder æven i farter øver 200.
Tyværr har jag inte fått några undervattens bilder som vart bra PGA grumligt vatten på vætkusten :/
 
Last edited:

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Var får man tag på det huset du använt under vatten frefeh?

Testade min gopro ett par dyk för ett par veckor sen i Thailand, men under 10m ser man knapp dykkompisen brevid då det ser ut som man dyker i en sörja.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Var får man tag på det huset du använt under vatten frefeh?

Testade min gopro ett par dyk för ett par veckor sen i Thailand, men under 10m ser man knapp dykkompisen brevid då det ser ut som man dyker i en sörja.
jag kör orginalhuset med Eye of mine lins
http://www.sportscam.se/se/art/undervattenslins-for-gopro.php?grp=1016650

har inte haft några problem med vanliga lisen heller, det blir inte så skarpt men helt ok
denna är filmad med vanlig lins.

http://www.youtube.com/watch?v=ViiyD6ViNDU
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ok, kanske inte bara dra i rött men du vet vad som fattas i bilden. Använd filtret :) ..men det är bara att justera som man vill. Nu tog jag inte en bild ur din bästa scen men ändå, man ser tydligt hur de rätta färgerna kommer fram, särskilt på fiskar/botten. Lite mer popp i bilden skulle man kunna tweaka fram..

Kul att se fridykning, stannade faktiskt hemma i vinter medan brorsan åkte till Thailand men annars hade det blivit lite fridykning och filmning.
 

Bifogat

  • trippel.jpg
    trippel.jpg
    114.2 KB · Visningar: 69

jetson

Guest
Nån som vet om countour har ingång för extern mic än? Annars skulle jag nog köra gopro.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Ok, kanske inte bara dra i rött men du vet vad som fattas i bilden. Använd filtret :) ..men det är bara att justera som man vill. Nu tog jag inte en bild ur din bästa scen men ändå, man ser tydligt hur de rätta färgerna kommer fram, särskilt på fiskar/botten. Lite mer popp i bilden skulle man kunna tweaka fram..

Kul att se fridykning, stannade faktiskt hemma i vinter medan brorsan åkte till Thailand men annars hade det blivit lite fridykning och filmning.

hehe ja det blir lite skillnad :)
tack:tummenupp, varför har jag inte använt det här tidigare.. :huvet
Finns lite mer klipp på fridyking på youtubekanelen.. lite runt om kring stockholm
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Grymt.. då skulle jag välja contour, har gillat den sen den kom (har den första versionen) :tummenupp

Jag har också alltid gillat den (även om jag inte har någon själv) men man blir ju lite fundersam när 99% av allt man ser filmas med GoPro... men jag tror att det har mycket att göra med bra PR helt enkelt.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
hehe ja det blir lite skillnad :)
tack:tummenupp, varför har jag inte använt det här tidigare.. :huvet
Finns lite mer klipp på fridyking på youtubekanelen.. lite runt om kring stockholm

Har spanat in några videos, kul att det finns fler här som gillar fridykning :)
Jag kör bara med korta maresfenor som jag lätt kan ta med mig och min lilla kära sphera. Har ingen våtdräkt så det blir inte så mycket dykning här i Sverige.

Använd filtret men det är inte så farligt annars, det ser värre ut i direkt jämförelse med en korrigerad bild.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top