kamera på tanken, får polisen titta på filmen ?

Vid misstanke har dom rätt att beslagta allt som kan sättas i samband eller binda dig till brott. Om du nekar dom filmen ringer dom åklagare på plats och tar den ändå. Ang alla om och kanske så gäller det också för polis att dom måste ju kunna visa att det är du på filmen eller du som kört när GPS loggade vilket kan vara väldigt svårt att göra. Om dom inte tar dig på bar gärning med filmen rullande så får dom det svårt. Finns ju team som har flera förare med samma kläder som kör samma eller likadana hojar, vem körde då hojen när överträdelser skedde.

Klippt från Ny teknik: Ny Teknik kan i dag avslöja detaljerna kring hur försvaret planerar att massavlyssna all kommunikation till och från Sverige.
Enligt uppgift till Ny Teknik innebär förslaget att regeringen ensam får bestämma ramarna för avlyssningen.

Och med kommunikation borde ju även GPS ingå:)

En GPS är endast en mottagare, det finns således ingenting att avlyssna.

Din GPS tar emot signaler från flera olika satteliter och genom att veta var sateliterna är och mäta tisdfördröjningen mellan signalerna får man fram positionen på din GPS, sedan kan din mottagare räkna ut hastigheten på ditt fordon genom att jämföra flera positionsbestämmelser, men allt det sker i din mottagare utan att sända någon information någonstans.

En GPS går inte att avlyssna.

/radiot

Last edited:
:pannkyss Det var ju med glimten i ögat:huvet :huvet

Klippt från Ny teknik: Ny Teknik kan i dag avslöja detaljerna kring hur försvaret planerar att massavlyssna all kommunikation till och från Sverige.
Enligt uppgift till Ny Teknik innebär förslaget att regeringen ensam får bestämma ramarna för avlyssningen.

Och med kommunikation borde ju även GPS ingå:)

:felämne

GPS-mottagaren i sig är inte avlyssningsbar (passiv) men inför dom att ens position skickas med radio så kan den självfallet avlyssnas (och radio har FRA avlyssnat långt innan den omdebatterade "FRA-lagen", den gäller just sånt som INTE skickas på radio), varför dom nu skulle göra det om positionen ändå skickas till polisen/myndigheterna (vilket väl skulle vara hela vitsen med en sådan anordning) . Dessutom är det inte trafik inom rikets gränser som intresserar FRA.

Det var det helt orelaterade gnället på FRA som jag reagerade på. Inte för att jag själv är förtjust i "FRA-lagen" som den blev men 99% av gnället på den verkar vara från personer som inte ens begriper vad det är som avlyssnas...

märkligt hade ett par bekanta som fick sin tomt sönder slagen av ett gäng fulla ungdomar under midsommarafton polisen hade inte tid att komma så de filmade händelse. men fick sen höra att polisen inte kunde använda filmen som bevis!!

De hela kan sammanfattas med att när de gäller att sätta dit dig för fortkörning använder de hela sin förmåga men när de är riktigt polis arbete då blir de ju jobbigt!

Bra där... :D

Fortfarande moppepilot inom polismyndigheten?? :va

Själv så ligger moppeåkandet en bit bort i tiden pga allt för dålig framfart på Anderstorp i april!! ;)

Tillbaka på hojen efter ett uppehåll då jag pysslat med annat. Alltid tråkigt med skador. Hoppas du snart är återställd. Fortsätter du åka bana eller är det slut med det efter vurpan? Har aldrig vågat prova själv än....

märkligt hade ett par bekanta som fick sin tomt sönder slagen av ett gäng fulla ungdomar under midsommarafton polisen hade inte tid att komma så de filmade händelse. men fick sen höra att polisen inte kunde använda filmen som bevis!!

De hela kan sammanfattas med att när de gäller att sätta dit dig för fortkörning använder de hela sin förmåga men när de är riktigt polis arbete då blir de ju jobbigt!

Självklart går filmen att använda. Varför skulle den inte det?
Vem påstår annat?

Kanske annorlunda läge om de misstänker att du använt kameran till någon kriminell handling, filmat någon kidnappad person, misshandlat något och filmat händelsen, eller kanske om du försökt kört ifrån Polisen i över 200 knyck.
Eller kanske fifflat med skatten!:död

kan väl inte bevisa att det va du som körde fast det finns på film om du inte presenterar dig med namn o adress för körningen eller?

Det kan användas som bevis, även om du kan försöka ifrågasätta bevisvärdet.

Kameran kan beslagtas. RB 27:1: "Föremål som skäligen kan antas ha betydelse för utredning om brott eller vara avhänt någon genom brott eller förverkat på grund av brott får tas i beslag.[...]"

Husrannsakan blir inte aktuellt. En kroppsvisitation enligt RB 28:11 blir det däremot; "Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får kroppsvisitation göras på den som skäligen kan missstänkas för brottet för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.[...]
Med kroppsvisitation avses en undersökning av kläder och annat som någon bär på sig samt av väskor, paket och andra föremål som någon har med sig."

Last edited:
Ett brott som vårdslöshet i trafik "räcker" för en husrannsakan. Vi har alltid en förundersökningsledare med oss ut som kan fatta beslut om bl.a. det. Annars är de ett telefonsamtal bort.

Rätta mig om jag har en gammal författningssamling men jag trodde vårdslöshet i trafik gav dagsböter, GROV vårdslöshet i trafik däremot kan ge fängelse i upp till 2 år.

Om man blir stoppad av polisen med en kamera på tanken bör man väl inte per automatik vara misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, eller?

Det fattar du väl att så snart det är en tvåhjuling inblandad så är GROV vårdslöshet det MINSTA brottet du blir misstänkt för :huvet

Rätta mig om jag har en gammal författningssamling men jag trodde vårdslöshet i trafik gav dagsböter, GROV vårdslöshet i trafik däremot kan ge fängelse i upp till 2 år.

Om man blir stoppad av polisen med en kamera på tanken bör man väl inte per automatik vara misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, eller?

I stand corrected....:näsblod

Du ser, en gång polismoppe alltid polismoppe!! ;)

Näe, nu är det slutkört med roadracing för min del då kroppen säger tvärstopp - så nu blir det barnen som kommer att få all tid fram över!! :pannkyss

Men inte slutkört med hoj eller??? Du måste ju prova mina isdäck ju!!!!!!!!!!!!!

:hojraket

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...