Kamera på hojen kan vara olagligt!

Ja och nej.
Montera på mc - lite oklart rättsläge.
Montera på hjälm etc - inga problem, handhållen/kroppsburen kamera är fortsatt helt ok.

Tvivlar på att det är olagligt.
För då skulle det ju vara som sparka in en boll i öppet mål när Google körde runt med bil och fotade.
Men inget hände.
Men händer nått, då kan man ju ha kameran på sig. Bröstsele, ryggsele, på hjälmen, på stöveln osv.
I Danmark har det länge varit förbjudet att fotografera människor på privat område, "tomtmark" utan tillstånd. T.ex. På arbetet, på tomten eller i dörren.
När journalist och fotograf ringt på och "offret" öppnar.

Last edited:
Ifall du operera kameran på plats så är det lagligt, ifall du fjärrmanövrerar den eller genom att sätta på inspelning och gå därifrån är det olagligt.
Grejen med bilkamerorna är väl att de flesta är kopplande så att de startar sig själva när bilen startas. Dvs. olagliga.
Startas de genom att du stoppar in kontakten i cigg-uttaget så är de lagliga.

Det är väl samma tänk som polisen haft när de har span. De får inte montera upp en kamera som täcker t.ex. en trappuppgång och sedan gå igenom materialet efter dagens slut.
Står de däremot och filmar trappuppgången hela dagen är det lagligt.

Rörig värld det här..

Last edited:
Jag ser inget problem med att den startar av att du sätter i nyckeln. Stoppa i nyckeln eller stoppa i cigg-uttaget är för mig egalt. Däremot tror jag att den inte får filma utan att du är där. Det finns ju såna som går igång vid vibrationer t.ex., de räknas som övervakning.

Jag ser inget problem med att den filmar allt som sker utanför min bil under natten medans jag inte är där, betyder iofs inte att det är lagligt för det :tungan

Grejen var väl snarare att ifall den startas automatiskt så räknades den inte som användarmanövrerad eller vad det nu kallar den varianten som de inte godkänner.

Så om jag sätter en kamera på tanken och styr de via en fjärrkontroll på armen så är det lagligt medans jag kör, men om jag skulle gå iväg o pissa 100m bort o råka komma åt start knappen så ligger jag risigt på det :va

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8