Kamera och monitor

Det MÅSTE VARA mycket enklare att ha kvar sidospeglers än att lägga ned all den tid o pengar. Vrida på huvudet är gratis. Den enda gången det kostar är i farter över ca 250 - nacken går åt helvete, men då räcker det med att titta i speglarna.

Är det inte bättre du monterar en DVD/MP4 så du kan kolla på film när du kör eller posar?

Det MÅSTE VARA mycket enklare att ha kvar sidospeglers än att lägga ned all den tid o pengar. Vrida på huvudet är gratis. Den enda gången det kostar är i farter över ca 250 - nacken går åt helvete, men då räcker det med att titta i speglarna.

Är det inte bättre du monterar en DVD/MP4 så du kan kolla på film när du kör eller posar?

Om man gör allt så enkelt som det går här i livet, hur kul blir det då ...

Klart att det enklare att behålla speglarna! Men hur kul är det?! Då kan man ju aldrig få en unik hoj...

Är det inte lite farligt att titta på film när man kör? :va :confused:

Orkar inte läsa hela tråden!

Men hur liten är säkringen till Nummerplåten på??
Går något annat på samma säkring?

5W's lampa på 12 volt = 0.5 A
21W's lampa på 12 volt = 2 A
55W's lampa på 12 volt = 5 A

En liten strömökning på någon Ampere till kameran kan inte göra någon skada.

Vad är dom minsta säkringarna på? 6 eller 10A ?

Oftast är alla kablar dragna med samma dimension, utom till dom extrema effektförbrukarna & Generatorn!

Om jag skulle ta ström från t ex bakljuset. Ska jag även då leda - till ramen eller blir det tokigt då? Sorry för alla frågor men vill veta vad jag gör och lära mig.. :)

\Masonit

Jupp
Minus på batteriet är kopplad till ramen liksom, så det är samma sak

Nej det är säkert så att det funkar bra om du snor från något annat ställe.
Troligtvis är det mesta överdimensionerat så du kan nalla lite till småsaker såsom kamera. Mkt möjligt att det är samma typ av kablar.

MEN jag ser ingen nackdel med att sätta relä och dra en separat källa.
Då slipper man räkna på om det håller och du slipper stå där med trasig säkring pga överbelastn. OCH du får mindre störningar till dessa enheter.
Dvs om nu tex. blinkers går till samma säkring och du hakar på din kamera rätt på så finns det risk att saker blinkar i takt mm.

Orkar inte läsa hela tråden!

Men hur liten är säkringen till Nummerplåten på??
Går något annat på samma säkring?

5W's lampa på 12 volt = 0.5 A
21W's lampa på 12 volt = 2 A
55W's lampa på 12 volt = 5 A

En liten strömökning på någon Ampere till kameran kan inte göra någon skada.

Vad är dom minsta säkringarna på? 6 eller 10A ?

Oftast är alla kablar dragna med samma dimension, utom till dom extrema effektförbrukarna & Generatorn!

För blingfaktorns skulle vore det ju najs att i alla fall ha en lcd med minneskortsläsare på så man kan växla mellan kamera och lite film ;)

OCH nej det är säkert inte värt det om man ser krasst på det men jäkla ball och alltid kul att ha något som inte alla andra har.

För blingfaktorns skulle vore det ju najs att i alla fall ha en lcd med minneskortsläsare på så man kan växla mellan kamera och lite film ;)

OCH nej det är säkert inte värt det om man ser krasst på det men jäkla ball och alltid kul att ha något som inte alla andra har.

Last edited:
Hej igen. =)

Har fixat lite saker på hojen, bl a målat styret svart men framförallt fått på kameran och monitorn. El-dragningen är precis som Richo:s förslag och fungerar utmärkt! (Tack igen) Känns skönt att kameran och monitorn har "eget" el-system och inte påverkar originalet.

Styre med hållaren för monitorn.

nlo0hu.jpg

Har samlat all kablage längst bak så att det inte ska synas. Var tvungen att flytta "jordpunkten" bak så att sadeln kunde stängas. Där sen ni även kameran.

zv1n2r.jpg

Allting isolerat med hjälp av hundbajspåse och el-tejp. :)

9pnr04.jpg

Så ser det ut med kåpan på.

5z1h0m.jpg

Monitor med kablage. De två sladdarna är för ström och bild. Båda går till bakdelen av hojen. Monitorn går fritt från tanken.. :)

2z821hw.jpg

Bild från andra sidan. Via den röda sladden kommer strömmen från batteriet. På den sladden sitter en 2 A säkring (Biltema art nr: 35-647). Har även monterat en on-off switch så jag kan stoppa strömmen till systemet om jag vill fastän tändningen är påslagen. Den kan ni se på bild nr 2 uppe i vänstra hörnet.

16glgrt.jpg

Ännu inte hunnit testa den utomhus men det ser som det kan bli bra. Kvar att göra på hojen är att montera styrändsvikter, sedan är hojen klar för våren. :tummenupp

\Masonit

Last edited:
Cool mod, bli inte besviken bara om den inte ersätter speglarna fullt ut. Är det motsvarande back-kamera du fått tag på så blir sikten på längre håll rätt skabbig. Dvs optiken är gjord för närsikt.

//KaliZ

Du får sätta på två skärmar och kameror till, en åt varje sida. Då slipper du vrida på huvudet och kolla döda vinkeln med. För så bra vidvinkel kan det väl inte vara så du ser på sidan av hojen med?

Snyggt och bra gjort förresten. Alltid kul med bilder! Gillade isoleringen lite extra. :)

Last edited:
Cool mod, bli inte besviken bara om den inte ersätter speglarna fullt ut. Är det motsvarande back-kamera du fått tag på så blir sikten på längre håll rätt skabbig. Dvs optiken är gjord för närsikt.

//KaliZ

Jo kan tänka mig det också. Kommer få fortsätta att vända på huvet för att se ordentligt. Men ibland så vill man bara veta om det finns någon bakom en eller inte å då kan den vara bra. Får se hur bra den funkar. :)

Angående bilden så visar det korrekt. Står jag till vänster så visas jag till vänster på monitorn. Tror inte iheller den visar "döda vinkeln". Kameran filmar "brett" men den sitter ju längst bak på hojen så den lär ju missa lite.

\Masonit

Så nu var den testad och resultatet är jag nöjd med. Men som tidigare påpekat så är objektivet gjort för saker på nära håll. Så bilar m.m ser ut att vara längre bort än vad de igentligen är. Men en sak stör jag mig på. På tomgång så ser allting bra men om jag ökar varvet så blir det lite störningar i bilden. Störningarna ökar med varvtalet. Någon som vet vad det kan bero på? Det verkar inte ha att göra med vibrationer.

*Edit* Bildkabeln går ju precis vi motorn. Man kanske måste ha skärmad kabel för bildöverföringen?

\Masonit

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa