Kamera och monitor

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Kamera och monitor (EL)

Hej

Jag har köpt en kamera samt en 3 tum lcd. Tänkte ha det istället för backspeglar. =) Båda drar 12 v. Jag funderar på att ta ström till båda ifrån skyltbelysningen. Där går ju 12 v. Men vet inte hur mycket ampere det skickas. Har det någon bestydelse? DC adaptern till monitorn skickar ju 12 v och 1 A. Fanns ingen dc adapter till kameran men den ska ha 12 v iallafall. Ampere vet jag inte.

Finns det risk att om man kopplar båda till skyltbelysningen att det kommer att ta för mycket ström så en säkring går? Hur ska jag tänka?

\Masonit

Last edited:
Koppla el -> backkamera på nummerplåtsbelysning?

Kanske ändra ämnet till något ännu mer ingående?

Förslag:
"Koppla el -> backkamera på nummerplåtsbelysning?"

Det värsta som troligen händer är att säkringen går om du belastar för mycket. Då skulle jag inte rekomendera att klämma dit en säkring på högre A utan hellre dra egna kablar. Anledningen är att du inte vet om kablar mm är lämpade för den belastningen. Du kan iofs alltid mäta snittarean och räkna på det om du orkar ;)

Tips: du kan ju alltid sätta ett relä till valfri belysning eller dylikt och ta ström från batteri eller nära med säkring emellan.
Biltema har säkring+säkringshållare och relä för runt 50:- tillsammans.
2A vore väl en god gissning att avsäkra för.

Last edited:
Kolla med Chirre här på forumet , hur han har kopplat... Han har en lcd-skärm o kamera bland allt annat lull-lull...:) .

Sno ström från nåt med grövre kablar än skyltbelysningen.. Eller sätt på batteriet med en säkring på kabeln

Iövrigt kan du inte paja nåt mer än en säkring om du provar

Kanske ändra ämnet till något ännu mer ingående?

Förslag:
"Koppla el -> backkamera på nummerplåtsbelysning?"

Det värsta som troligen händer är att säkringen går om du belastar för mycket. Då skulle jag inte rekomendera att klämma dit en säkring på högre A utan hellre dra egna kablar. Anledningen är att du inte vet om kablar mm är lämpade för den belastningen. Du kan iofs alltid mäta snittarean och räkna på det om du orkar ;)

Tips: du kan ju alltid sätta ett relä till valfri belysning eller dylikt och ta ström från batteri eller nära med säkring emellan.
Biltema har säkring+säkringshållare och relä för runt 50:- tillsammans.
2A vore väl en god gissning att avsäkra för.

Hittade detta på Biltema:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76733

Hade ju funkat fint men vill ju helst att det ska gå igång när man vriden om nyckeln.

\Masonit

Sno ström från nåt med grövre kablar än skyltbelysningen.. Eller sätt på batteriet med en säkring på kabeln

Iövrigt kan du inte paja nåt mer än en säkring om du provar

Varför är det bättre att plocka ström från något med grövre kabel? Vill ju helst plocka från en kabel där det går så lite ampere som möjligt. Men har fortfarnade inte fattat om ampere styrkan har någon betydelse. (Borde det ju ha)

Finns det en poäng i att t ex ta ström till kameran från skyltbelysningen och ström till lcd:n från bakljuset? Alltså att fördela det ut på 2 källor?

\Masonit

Last edited:
Ampere vill du ha hellre lite för mkt än för lite. För klen kabel och du får inte tillräckligt med ström. Du kan i princip inte få för mkt ström så för grov kabel/säkring är inget problem tills möjligen ett fel uppstår. Då kan det vara fördel att ha en säkring som är lagom stor till apparaten så den inte brinner upp mer än nödvändigt ;) TYP.

Plockar du ström från grövre kabel så är den troligtvis avsäkrad högre och har säkert väl tilltagen avsäkring. Du måste ju vet att det garanterat minst 1A att plocka ut.

JA om du kopplar varje enhet till 2 separat källor så delar du ju upp strömmen.
Om de nu verkligen avsäkrade på 2 olika ställen. De kanske går till samma säkring? ;)

Ta det inte från skyltbelysningen skulle jag tro. Hellre baklampan... Lite mer ampere.

Att det går igång när du vrider nyckeln gör det ju om du tar ett vanligt brytar relä. Kopplar det till skyltbelysningen och matar ström från batteriet med säkring.

Det kommer ström till skyltbelysninge, relät slår till som en strömbrytare. och säger till din batteriledning att ge fullt ös till dina enheter. Simple!!!

kika på 42-302 Biltema. Vanligt standardrelä för 20:-

Hittade detta på Biltema:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76733

Hade ju funkat fint men vill ju helst att det ska gå igång när man vriden om nyckeln.

\Masonit

Varför är det bättre att plocka ström från något med grövre kabel? Vill ju helst plocka från en kabel där det går så lite ampere som möjligt. Men har fortfarnade inte fattat om ampere styrkan har någon betydelse. (Borde det ju ha)

Finns det en poäng i att t ex ta ström till kameran från skyltbelysningen och ström till lcd:n från bakljuset? Alltså att fördela det ut på 2 källor?

\Masonit

Last edited:
Najs lösning Richo

Glöm inte sätta en säkring bara
Gillar ideen med kamera o display. Posta gärna bilder när du är klar samt pris. Är grejerna vattentäta?

Ampere vill du ha hellre lite för mkt än för lite. För klen kabel och du får inte tillräckligt med ström. Du kan i princip inte få för mkt ström så för grov kabel/säkring är inget problem tills möjligen ett fel uppstår. Då kan det vara fördel att ha en säkring som är lagom stor till apparaten så den inte brinner upp mer än nödvändigt ;) TYP.

Plockar du ström från grövre kabel så är den troligtvis avsäkrad högre och har säkert väl tilltagen avsäkring. Du måste ju vet att det garanterat minst 1A att plocka ut.

JA om du kopplar varje enhet till 2 separat källor så delar du ju upp strömmen.
Om de nu verkligen avsäkrade på 2 olika ställen. De kanske går till samma säkring? ;)

Ta det inte från skyltbelysningen skulle jag tro. Hellre baklampan... Lite mer ampere.

Att det går igång när du vrider nyckeln gör det ju om du tar ett vanligt brytar relä. Kopplar det till skyltbelysningen och matar ström från batteriet med säkring.

Det kommer ström till skyltbelysninge, relät slår till som en strömbrytare. och säger till din batteriledning att ge fullt ös till dina enheter. Simple!!!

kika på 42-302 Biltema. Vanligt standardrelä för 20:-

Hmm det lät smart! Hur skulle en sådan koppling se ut? Lite osäker på vilka kablar som man behöver dra? Verkar ju som man enbart sätter säkring på +? Behöver man enbart dra + från skyltbelysningen till reläet? Har köpt 0.75 mm kabel. Är det för klent för 12 v ~1-2 A?

\Masonit

Last edited:
Jag kan rita ett kopplingschema i paint ikväll om ingen annan hinner före.

0,75 bör duga. Det är i alla fall det på adaptern jämnte och den är på 1A ;)

Hmm det lät smart! Hur skulle en sådan koppling se ut? Lite osäker på vilka kablar som man behöver dra? Verkar ju som man enbart sätter säkring på +? Behöver man enbart dra + från skyltbelysningen till reläet? Har köpt 0.75 mm kabel. Är det för klent för 12 v ~1-2 A?

\Masonit

Duger inte det som jag skrev tidigare: kika på 42-302 Biltema. Vanligt standardrelä för 20:-

Det är ett vanligt skit relä för bilar men inte så stort.

Du har en sida där du tar ström från något som du vill skall starta relät. tex skylbelysningen. Det drar minimalt med ström så nästan allt går bra att mata hit.

Sedan har du andra sidan som blir som en vanlig på/av funktion.
Där matar du med din nydragna kabel och vidare till dina prylar.

Vanligt helljusrelä går bra också men dem brukar vara lite större och klumpigare.

Så det brukar avara bättre att ta sådana som går till spolarpump, tuta...

"Relä
För anslutning av strålkastare, signalhorn, fläktmotor, pumpmotor eller andra strömförbrukare. Försedda med hållare som möjliggör separat montage. Finns med två olika typer av sockel"

Det är på 30A så det är onödigt stort ändå. Hittar du mindre men ändå som är lätt att sätta fast kabel i så ta det. Räcker ju med 2A och 12v till dina prylar.

Det hade varit uppskattat! :) Gärna även mer info om vad för typ av relä jag behöver.

\Masonit

Duger inte det som jag skrev tidigare: kika på 42-302 Biltema. Vanligt standardrelä för 20:-

Det är ett vanligt skit relä för bilar men inte så stort.

Du har en sida där du tar ström från något som du vill skall starta relät. tex skylbelysningen. Det drar minimalt med ström så nästan allt går bra att mata hit.

Sedan har du andra sidan som blir som en vanlig på/av funktion.
Där matar du med din nydragna kabel och vidare till dina prylar.

Vanligt helljusrelä går bra också men dem brukar vara lite större och klumpigare.

Så det brukar avara bättre att ta sådana som går till spolarpump, tuta...

"Relä
För anslutning av strålkastare, signalhorn, fläktmotor, pumpmotor eller andra strömförbrukare. Försedda med hållare som möjliggör separat montage. Finns med två olika typer av sockel"

Det är på 30A så det är onödigt stort ändå. Hittar du mindre men ändå som är lätt att sätta fast kabel i så ta det. Räcker ju med 2A och 12v till dina prylar.

Nej det räcker bra så. Jag måste bara läsa på lite om hur ett relä fungerar. Kan strömmen från skyltbelysningen sprida sig till "andra sidan" av reläet? (batteri,monitor,kamera) Eller är strömkällorna helt skillda? Strömmen kommer ju iofs från samma källa men vill bara veta hur det funkar.

\Masonit

Strømen från skyltbelysningen triggar bara relæt nær du slår på tændningen, så det slår till och suger strøm direkt ifrån batteriet

vassego

http://foto.mine.nu/webbserver/sporthoj/elritning.JPG

Nej det räcker bra så. Jag måste bara läsa på lite om hur ett relä fungerar. Kan strömmen från skyltbelysningen sprida sig till "andra sidan" av reläet? (batteri,monitor,kamera) Eller är strömkällorna helt skillda? Strömmen kommer ju iofs från samma källa men vill bara veta hur det funkar.

\Masonit

Bra förklarat! tack!

Strømen från skyltbelysningen triggar bara relæt nær du slår på tændningen, så det slår till och suger strøm direkt ifrån batteriet

Last edited:
Ja det är ju inte säkert det hade blivit problem av det men bäst att göra det så rätt som möjligt. Se till att få till jordpunkterna bra. Många som slarvar med det. Ta gärna lite sandpapper/kniv/skruvmejsel eller liknande om det är färg där. Man kan få mkt fel med dålig jord/minus...

Säkringen skall vara så nära som batteriet som möjligt... Överdriv inte men meningen är ju att säkringen skall gå om det blir klämd kabel eller dylikt... Då gäller det att säkringen sitter på rätt sida om där sladden blir klämd mot ram eller dylikt ;)

Seså ut o koppla! Ciao!

Ps som tack får du ta bilder på resultatet och presentera slutsumman :O

Klart trevlig lösning på dem där jäkla glasbitarna...

Vilken hjälte! Tack!! :)

Bra att du skrev det med minus till ramen. Hade tänkt dra det till minuspolen på batteriet..

\Masonit

Last edited:
Jag har också varit inne på det här spåret!
Vart hittade du kameran och skärmen? Kostnad?

Sen en annan sak. Vart kan man hitta såna plattor som man sätter dig när man har tagit bort speglarna.

Vi vill se bilder!!! :D

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!