Kameraövervakning till garaget?

amullo skrev:
Här finns en bra lösning utan kamera, men med sms skickning.
http://www.easygard.se/
Finna att titta närmare på hos Phonehouse och dialect butikerna.
right_start.jpg

Det finns en version med kamera också.. jag tror dock att det är en annan tillverkare. Jag postar info när jag får den..

vad kostar den prylen?? låter intressean! man lägger den bara i hojen tex och när någon rör den som skickas det sms?! fattar jag rätt.. inget ljud?

mch ALex

nilzz skrev:
Snygg avatar :tummenupp Kanske skulle sätta en sån på dörren till garaget, men då kanske grannen som garaget delas med blir lite orolig :)

Jo men jag delar garage med en till. Men dom kanske inte har nått emot att få ett larm. Vad kostade ditt?

Jag fick grejorna från killarna som monterade larmet på jobbet.... Så en omgång fika o kakor... Men då får jag montera själv.

Tack till killarna på BIAB (Botkyrka installations AB)

Ugglan skrev:
Har för mig att det finns nån lag som begränsar hur högt ett larm får låta. Är det bara jag som hört det? För polaren ska installera ett system som tjuter, och då hade någon sagt det till honom.

Jo, tätbebyggda områden skall det visst finnas en sådan gräns. Men jag vet inte mer än så. Kolla med någon installatör, de brukar vara trevliga att tala med. Glöm inte att ta med lite fikabröd...

Alex 6R skrev:
vad kostar den prylen?? låter intressean! man lägger den bara i hojen tex och när någon rör den som skickas det sms?! fattar jag rätt.. inget ljud?

mch ALex

Fast med telias Frienfinder, en beggad mobil kopplad till batteriet, och ett teliakontantkort. Så kan du se vart hojen(telefonen) befinnersig. Visserligen får du inget mess när de snor den men iaf.

Hörde om en juvelare som hade skorpioner i sina montrar. Men han var tvungen att ta bort dem, för om en tjuv skulle bli stungen av en, så hade han haft det fulla ansvaret.

Dumt, står det en varningstext som varnar om "dödliga skorpioner" och man fysiskt ser dem genom glasmontrarna. Varför stoppa ner händerna!? :huvet

Ugglan skrev:
Hörde om en juvelare som hade skorpioner i sina montrar. Men han var tvungen att ta bort dem, för om en tjuv skulle bli stungen av en, så hade han haft det fulla ansvaret.

Dumt, står det en varningstext som varnar om "dödliga skorpioner" och man fysiskt ser dem genom glasmontrarna. Varför stoppa ner händerna!? :huvet

Han kunde haft ett par "ofarliga" ( ej giftiga ) men som fortfarnde ser otroligt farliga ut... :)

Från tanke till handling;

Jag har köpt en LevelOne FCS-1030 nu på Kjell & Company (640x480 IP-kamera) så skall vi se hur bra det blir. Jag ser att monitor-programvaran som man kollar på kameror med klarar att sitta bakom en proxyserver så om man sitter på ett företag skall det funka att ta sig en titt på hemmagaraget ibland även från jobbet. Man kan sätta upp konton i kameran för sina vänner så de kan logga in där också :) Den kan spela in och maila bilder också om det rör sig nåt i bilden. Men då får man se till först att strömförsöjningen på nätverksprylarna klarar att tjuven bryter strömmen före inpassage.

nilzz skrev:
2007145 Jo det är ju det som är tänkt, att jag ska kunna ta fram bilder om något har hänt. Vill ju inte sitta och glo på en skärm hela tiden :rolleyes:

Finns program till webcams som börjar spela in automatiskt när det sker någon rörelse på bilden. Så det är ett sätt, finns ju trådlösa webcams. Lycka till

gunnar_gt750 skrev:
2384723 Från tanke till handling;

Den var ingen höjdare, verkar vara pixelfel i framebuffert-minnet så i mörka partier blir det en massa vita prickar. När man slår på den och den är kall är allt ok, sedan blir det sämre efter hand.

Den åker tillbaka till Kjell så hoppas jag få häva köpet.

Se bifogade snapshots med och utan belysningen på i garaget.
Sådär kan man ju inte tåla att det ser ut varje gång man
kollar läget.:mad:

Bifogat

• pixels.jpg
    pixels.jpg
    54.5 KB · Visningar: 144
  • pixels2.jpg
    pixels2.jpg
    60.3 KB · Visningar: 173
gunnar_gt750 skrev:
2385916 Den var ingen höjdare, verkar vara pixelfel i framebuffert-minnet så i mörka partier blir det en massa vita prickar. När man slår på den och den är kall är allt ok, sedan blir det sämre efter hand.

Den åker tillbaka till Kjell så hoppas jag få häva köpet.

Se bifogade snapshots med och utan belysningen på i garaget.
Sådär kan man ju inte tåla att det ser ut varje gång man
kollar läget.:mad:

Trist att den var så dålig, men det är alltid brus i CCD:kameror (dvs om de vita pixlarna inte uppstår på samma ställe. Om de finns på exakt samma ställe bild efter bild så är det nog trasiga pixels i CCD:n däremot). En del mer, andra mindre, vilket också avspeglar sig på priset. Spelar ingen roll om det är en Canon 350D (myyyyysig kamera :-) eller en billig webcam.

Undrar hur det är med tillstånd för kameraövervakning i ett slutet utrymmet? En dekal är ju en del av avskräckningseffekten men sätter man upp en dekal och har övervakning utan tillstånd (om det behövs alltså) så lär man ju själv råka illa ut.

har inte axis någon kanonbra kamera,

jag har själ en Philips vanlig webkamera som är snuskigt bra.

då måste man dock sätta en dator o hela kittet där,.

tuppjuck skrev:
2386222 Trist att den var så dålig, men det är alltid brus i CCD:kameror (dvs om de vita pixlarna inte uppstår på samma ställe. Om de finns på exakt samma ställe bild efter bild så är det nog trasiga pixels i CCD:n däremot). En del mer, andra mindre, vilket också avspeglar sig på priset. Spelar ingen roll om det är en Canon 350D (myyyyysig kamera :-) eller en billig webcam.

Undrar hur det är med tillstånd för kameraövervakning i ett slutet utrymmet? En dekal är ju en del av avskräckningseffekten men sätter man upp en dekal och har övervakning utan tillstånd (om det behövs alltså) så lär man ju själv råka illa ut.

Jo jag har några coola dekaler i garagefönstret i samma storlek som typiska larmdekaler. Går man närmare ser man att det står:
"Is there Life after Death ? Trespass here and find out."

Undra om de skulle godkännas av Datainspektionen.

Kameraproblemet: Det är inte själva bildsensorn. Om man vrider kameran skulle ju de vita pixlarna följa med i bilden i det fallet men de står stilla som om det vore damm på datorskärmen ungefär :) Det borde vara buffertminnet i kameran som är dåligt. Med kall kamera ser det bra ut, allt eftersom tänds fler vita pixlar. Några tänds några släcks ibland, som en stjärnhimmel. Nu skall skrotet tillbaka. Verkar som om någon annan hade använt prylarna före mig. Lösenordet var ändrat så jag fick göra Factory Reset för att kunna använda kameran. En sån där kartong som inte har några plomberingar utan allt ligger öppet för enkel återförslutning...

Kl 12:00 breaking news: Det gick bra att returnera. Jag skall nog satsa på en WLAN-modell i nästa försök. Det får bli lite senare i år. Då kan man flytta runt den lite mer flexibelt istället för att spika upp Ethernet-kabel.

Last edited:
nilzz skrev:
2007131 Jag ska ta och köpa kamerövervakning till garaget. Så om det nu skulle va någon där och försöka ta bågen så kanske man kan få ett par fina bilder. Jag bor 2 våningar över garaget så det så det ska funka med trådlöst in till datorn men jag vill inte ha datorn på hela tiden :va

Så är det någon som erfarenhet av detta? Tips?

Beroende på pengar så...
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092375
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094852
+ en wifi dongel/brygga
och vips... kameraövervakning med hårddiskinspelning + att man kan surfa in på de o kolla

Jag har satt upp ett sånt system.. remoteövervakning...
klockrent ;)

Skulle gärna villa ha en kamera, som tar riktigt bra bilder (hög upplösning), med blixt så at tjuven vet att han nu är fotad.

Någon som har set en sån?

Ugglan skrev:
2009296 Har för mig att det finns nån lag som begränsar hur högt ett larm får låta. Är det bara jag som hört det? För polaren ska installera ett system som tjuter, och då hade någon sagt det till honom.

Ljudnivån mm. behöver man inte oroa sig över ifall larmet säljs i Sverige (då menar jag i någon butik, inte knyckosäljståndetrunthörnet)!
Rätta mig om jag har fel.
-----
RacerKeld skrev:
2386417 Skulle gärna villa ha en kamera, som tar riktigt bra bilder (hög upplösning), med blixt så at tjuven vet att han nu är fotad.

Någon som har set en sån?
Allt du behöver är en grym analog kamera som har rätta utgångar osv, en stark lampa(förslagsvis någon stark xenon-strålkastare) och en rörelsesensor av rätt typ (som kan aktivera lampan vid rörelser) och någon kunnig elnisse som trixar o fixar så kretsen bryts 0.1sek efter det att lampan tänds. Det bör inte vara alltför svårt.
-----
Till trådskaparen:
Jag antar att man måste ha någon skylt eller dylikt som visar att man kan bli filmad "området är videoövervakat". Och så får man inte spara övervakningsvideor, bilder etc. längre än 2veckor har jag för mig, tänk på det när säpo beslagtar din dator i framtiden :tungan!

Happy recording!

Last edited:
Jag kröp till korset och nu får det bli svensk kvalitet, en Axis 207W. Dubbelt så dyr som ovan nämnda Kjelle-kamera men kvalitet på en helt annan nivå. Manualen här: http://www2.axis.com/files/manuals/25384r5.pdf

Den har en kul funktion också att den kan dels känna av en ingång, t ex från dörrklocka eller larmingång, och har även en digital utgång så att man från en knapp på sin websida (här får fantasin frispel) kan aktivera någon annan passande 'funktion' i garaget när man ser att det behövs. Det är väl främst tänkt för passagekontroll, dvs dörrklocka som input och man fjärr-aktiverar öppning av ett dörrlås.

gunnar_gt750 skrev:
2391853 Jag kröp till korset och nu får det bli svensk kvalitet, en Axis 207W. Dubbelt så dyr som ovan nämnda Kjelle-kamera men kvalitet på en helt annan nivå. Manualen här: http://www2.axis.com/files/manuals/25384r5.pdf

Den har en kul funktion också att den kan dels känna av en ingång, t ex från dörrklocka eller larmingång, och har även en digital utgång så att man från en knapp på sin websida (här får fantasin frispel) kan aktivera någon annan passande 'funktion' i garaget när man ser att det behövs. Det är väl främst tänkt för passagekontroll, dvs dörrklocka som input och man fjärr-aktiverar öppning av ett dörrlås.

Ingen autoaktivering av lämpligt strömförande föremål då? :)

ChristianSTHLM skrev:
2392004 Ingen autoaktivering av lämpligt strömförande föremål då? :)

He, he. I Sydafrika har dom problem med carjacking där skumma individer försöker rycka upp dörren och sno bilen vid rödljusen. Där kan man köpa skydd som går ut på att man trycker på en knapp i bilen och det sprutas eld från munstycken under dörrarna så man kant-steker den skumma individen som försäker att rycka i dörren. Bra va?

Kunde vara inspiration till hemmagaraget. Andra möjligheter är diverse strömprylar som f.ex. faser-stick kan kanske monteras med fjärraktivering. För att inte tala om all inspiration man kan hitta i diverse fällor från olika Indiana Jones filmer.

Konstigt att tjuvens "rättigher" (varför har dom rättigheter när dom inte följer samhällets regler?) ska skyddas nitiskt, när offerns rättigheter tilgodoses bara i dom sällsynta fall som tjuven hittas.

Hade inbrott nyligen. Mina lås pallade men cyklarna blev lite härjade. Den danska polisen sade att man inte får slå på andra, men på frågan om tjuven som tas på färsk gärning slår sig i sitt flyktförsök så svarade han att det är ju bara otur för honom. Man får hoppas att dom får panik och springer för fort och trillar på något hårt och slår sig.

Som sagt skulle nog sattsa på något med IR detektering som sedan ringer upp din tele. För att man skulle få några användbara bilder på de som tar hojen är väldigt svårt. Du skulle nog bara bli mer förbannad å se hur jäkla enkelt å snabbt de gör de. Sattsa på ett larm med skalskydd å IR om du ska vara riktigt säker. För en bra kamerautrustning kan vara rätt dyr.

Plus om killarna har huva mask eller liknande så kan du stå där med skägget i brevlådan med en skit dyr kameraövervakning å utan hoj

Last edited:
Jo det är klart larmet är det viktigaste. Det skall inte gå ta sig in utan att ett helsikes liv bryter lös, även om tjuven brutit strömmen.

..och att strömmen bryts tar ju död på de flesta sådana här lösningar om man inte har batteri-drivet. Man behöver ha batteridrift på:
-Kamera
-Nätverks-router
-ADSL-modem
Slår tjuven även ut telefonlinan är det klippt i alla fall.
Man kan då i alla fall larma via mobiltelefon om man arrangerat det så
(som normalt behöver stå under laddning).
Förutsatt att inte en sofistikerad tjuv satt upp en GSM-störsändare :)

En annan indikation vid bortfall av telefon + ström
är att man inte kommer åt kameran, dvs man kan konstatera en
avvikelse från det normala. Det torde vara den indikation som är svårast för tjuven att motverka.

Sedan handlar det förstår om vad man har för fokus med sin bevakning,
- Förhindra åtkomst till objekt (fastgjuten stålcontainer med 78 hänglås)
- Identifiera gärningsman (kamera)
- Rapportera utlöst larm (GSM)
- Från annan plats se att allt verkar normalt (kamera)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back