Kamdrevs slitage?

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Tjenare gott folk.
Efter nu att min andra motor också spruckit i blocket så blev det rivning av motorn. Jag upptäckte följande att vevaxlens drev har spetsigare kuggar än vad kamdrevet har. Är detta normalt eller är det ett stort slitage? Byta eller köra vidare? :va Hojen är en Yamaha wr 400 -98

Bifogat

• kamdrev.JPG
    kamdrev.JPG
    89.3 KB · Visningar: 151
Byt. Slitet drev äter upp ny kamkedja som sedan äter upp kamdrevet.
Osv.
Ps
svårt att se men det verkar vara väldans slitet nedre drev eller? Ds

Svårt att säga utan att se drevet i verkligheten men jag misstänker att försöka byta drevet kostar som en halv motor så det är nog bättre att se glad ut och hoppas att det håller. Med tanke på cykelns värde är det ju rätt dålig ekonomi i att sänka allt för stora mängder i de motorerna...

Svårt att säga utan att se drevet i verkligheten men jag misstänker att försöka byta drevet kostar som en halv motor så det är nog bättre att se glad ut och hoppas att det håller. Med tanke på cykelns värde är det ju rätt dålig ekonomi i att sänka allt för stora mängder i de motorerna...

Byta enbart drevet går ju tyvärr inte heller då den sitter fast på vevaxeln.
Det är ju förvisso sant att det inte är så mycket värde i hojen men ändå.
Satt och funderade på om drevet på axeln inte måste ha smalare kuggar pga radien? Provmonterade kedjan idag igen och det är ju inget vidare mer spel på axlen än på kamdreven?

med tanke på att drevet är mindre än det andra så kan ju det göra att tänderna ser spetsigare ut, det vore däremot värre om de hade fått en tydlig hajtansform som det blir på ett slitet bak/framdrev.
Om man inte kan se någon direkt koppling mellan tidigare ras och kamdrevets form skulle jag nog sätta ihop det igen och köra och se glad ut.

med tanke på att drevet är mindre än det andra så kan ju det göra att tänderna ser spetsigare ut, det vore däremot värre om de hade fått en tydlig hajtansform som det blir på ett slitet bak/framdrev.
Om man inte kan se någon direkt koppling mellan tidigare ras och kamdrevets form skulle jag nog sätta ihop det igen och köra och se glad ut.

Det andra raset blev när jag kickade och hade inget med kamkedjan eller liknande att göra. Man ser ingen som helst tendens till att de liknar ett slitet drivpaket. Det är därför jag delvis ´är så förvirrad om det är slitet eller ej.

Vi renoverade en polares -99 för bra många år sen. Drevet på veven såg exakt likadant ut. Alltså slitet. Det var tydligen vanligt att dreven nere på veven gick ner sig, tyvärr!

Du kan ju i värsta fall kolla pris på komplett Hot rods vevparti om det finns?

Jag blev tvungen å köpa kmpl. vevparti till min Rm -06 när vevtappen hade gått ner sig på ena sidan. Kostade bara runt 2500.- faktiskt!

jofrab.se

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...