Kamdrev ZX6R

TJULLE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
2004, Yamaha FZ-6S
Hej jag har en fråga. Min kamkedjesträckare har pajat så jag köpte en ny och då blev jag rådd att kolla inställningarna och det ser inte rätt ut tycker jag. Kan någon kunnig kolla bilderna och kommentera med tips vore jag tacksam. Kjell

Bifogat

• kamdrev.jpg
    kamdrev.jpg
    237.1 KB · Visningar: 73
  • nedremärke.jpg
    nedremärke.jpg
    220.3 KB · Visningar: 56
Har precis fixat klart min zx6r 97 när den ligger i fas där nere ska den även göra det i motorhalvans kant. 30 länkar från ex till in räknat framifrån bakåt. Du ser inte att det ligger rätt föräns kamkedjesträckaren är i. Har du satt i kamkedjesträckaren när du tog bilden, så ser det ut som att högra kamaxeln ska fram en kugg. Har du hört om kamkedjesträckaren har expanderats ut?

Last edited:
Jodå. Det lät som den gick ut när jag gängade på locket och kedjan känns sträckt. Jag har satt den nedre markeringen precis mot "T" och skarven i motorblocket. Jag ska nog ta ur den och mäta så den har gått ut mer än förut. Med den gamla sträckaren hade den gått ut ca:12mm. Ska strecken på bägge kammarna vara i linje med själva kanten? Bägge verkar peka lite framåt och uppåt tycker jag. Jag kan ta en bättre bild och lägga upp. Kjell

Jag har räknat länkarna och det är 30 länkar räknat från strecket på främre kammen till strecket på bakre. Kan det vara så att den har hoppat en kugg på bägge övre eller en kugg på nedre drevet. Eller kan det vara så illa att kamkedjan tvärdött och blivit för lång. Många frågor. Jag får nog satsa på att lägga kedjan rätt och testa helt enkelt. Hoppas att det inte blivit ventilsallad.

Har du ingen annan markering under packningsresterna? Tror inte man ska utgå ifrån skarven iaf. Känn om kolven verkligen är i topp.

Last edited:
Om jag drar mer i motorns riktning så hamnar markeringen "T" ovanför packningsresterna och där finns det inga streck, Låter vettigt att kolla vart kolven är på något sätt för att vara på den säkra sidan. Förbaskat trångt att meka med motorn kvar i ramen, får nog be brorsan om lite hjälp.

Om jag drar mer i motorns riktning så hamnar markeringen "T" ovanför packningsresterna och där finns det inga streck, Låter vettigt att kolla vart kolven är på något sätt för att vara på den säkra sidan. Förbaskat trångt att meka med motorn kvar i ramen, får nog be brorsan om lite hjälp.

Ok men under dom då. Ta bort stiftet på 1ans cyl å stick ner nåt långt å känn med.

Hoppas detta hjälper
Läs Sida 88
http://www.mediafire.com/file/vy4bjmnddb64ae7/ZX600-F3.pdf

Bifogar en bild hur det ska ligga i kanten på motorn.
attachment.php

Last edited:
Tackar för alla tips. Brorsan kommer förbi ikväll och ska hjälpa mig att kolla.
Jag skrapade bort packningsresterna och det enda strecket där är skarven i blocket. Om jag jämför med den sista bilden (och enligt länken så är det skarven som är strecket) så måste jag flytta bägge kammarna ett kugg framåt eftersom det stämde med antalet kugg mellan strecket från IN tlll strecket på EX. Sen återstår det "bara" sätta ihop allt igen och starta och hoppas att den går bra igen.

För ungefär en kvart sedan vaknade "Ninjan" igen utan oljud, lite skrovlig i rösten (Gammal bensin) men ändå. Tusen tack för alla tips och hjälp. Länken jag fick av "kasjo" var guld värd även när alla slangar skulle på plats. Bara plasten kvar(och en slangklämma). Får sitta på laddning över natten. Hoppas på en tur imorgon. :banana

Nyheter
Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard