När man kompsänker med hjälp av spacer under cylindern så faller kammarna fram ca 5 grader
standard LC på busan brukar ligga runt 104 insug och 100 avgas
med andra ord så hamnar avgas på 105 och insug på 99
eftersom delningen är olika på vevaxeldrevets innfästning gentimot antalet kuggar på det samma så flyttas timingen lite för varje hack
gissningsvis 1 grad per hack men det kan ja inte bekräffta men ja vet att 5 hack ger 5 graders skillnad. Enklast är det att när man river ritar streck på kammdreven i plan med toppen ,kan va lite lurigt eftersom dom e så hårda men det går med härdad ritsnål.
Sen när man har monterat allt tillbaka så kollar man upp att TDC märkningen stämmer på startfrihjulet skruvmejsel i stiffthålet funkar bra
Sen om man ser att strecken man gjort stämmer med delningsplanet på toppen så är allt bra
noggrannare än så är det inte med standard kammar å så mycke frigång som kompsänkta motorer erbjuder
En annan variant som jag brukar göra är att bara tima om innsugskammen genom att pressa om drevet i det läge som jag med erfarenhet vet ger standard LC + - nån halv grad. Avgaskammen kommer således att hamna på LC 105 grader och det funkar bra det med.
När man jobbar med busamotorn å river överdelen så SKA MAN ALLTID montera ur motorn
Jag vet att många förståsigpåare hävdar att dom e duktiga nog att jobba med motorn i ramen
Detta är skitdumt å ger bara dålig överblick på vad man gör å risken för felmontage av kolvringar toppackning kammkedja mm är överhängande
Det är mycket trångt att montera mätklocka för kammtiming på en busamotor men så länge man bara jobbar med standard kammar å kolvar finns ingen anledning att grada in dom med större noggrannhet än vad ja beskriver i texten innan
Ps måste väl ge en viss mc firma i norr lite kredit för det där med kamdrevet på vevaxeln (deras påfund)
ompressning av insugskammdrevet e därimot mitt eget koncept
har tillverkat mig en press för detta ändamål
Peter