kamaxlarna Hayabusa

Jonas Eriksson

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sverige
Hoj
Hayabusa
För att kompensera höjningen av sylinder på 2.3 mm
Så behöver jag justera kamaxlarna.
Mina är pressade antar jag men det vid veven verkar gå att justera.
Finns det någon som gjort detta och om hur många kugg,
så jag får det rätt direkt.

mvh
 
andersbrink skrev:
2.3 mm är fem kuggar? Hur liten är kuggdelningen på Busan?


Man flyttar drevet på vevaxeln fem hack frammåt delningen på bomarna gör att man ändrar lobcenter på detta vis

men man måste även va noga med tdc markeringen så den blir rätt
 
När man kompsänker med hjälp av spacer under cylindern så faller kammarna fram ca 5 grader

standard LC på busan brukar ligga runt 104 insug och 100 avgas

med andra ord så hamnar avgas på 105 och insug på 99

eftersom delningen är olika på vevaxeldrevets innfästning gentimot antalet kuggar på det samma så flyttas timingen lite för varje hack
gissningsvis 1 grad per hack men det kan ja inte bekräffta men ja vet att 5 hack ger 5 graders skillnad. Enklast är det att när man river ritar streck på kammdreven i plan med toppen ,kan va lite lurigt eftersom dom e så hårda men det går med härdad ritsnål.

Sen när man har monterat allt tillbaka så kollar man upp att TDC märkningen stämmer på startfrihjulet skruvmejsel i stiffthålet funkar bra

Sen om man ser att strecken man gjort stämmer med delningsplanet på toppen så är allt bra

noggrannare än så är det inte med standard kammar å så mycke frigång som kompsänkta motorer erbjuder

En annan variant som jag brukar göra är att bara tima om innsugskammen genom att pressa om drevet i det läge som jag med erfarenhet vet ger standard LC + - nån halv grad. Avgaskammen kommer således att hamna på LC 105 grader och det funkar bra det med.

När man jobbar med busamotorn å river överdelen så SKA MAN ALLTID montera ur motorn

Jag vet att många förståsigpåare hävdar att dom e duktiga nog att jobba med motorn i ramen

Detta är skitdumt å ger bara dålig överblick på vad man gör å risken för felmontage av kolvringar toppackning kammkedja mm är överhängande

Det är mycket trångt att montera mätklocka för kammtiming på en busamotor men så länge man bara jobbar med standard kammar å kolvar finns ingen anledning att grada in dom med större noggrannhet än vad ja beskriver i texten innan

Ps måste väl ge en viss mc firma i norr lite kredit för det där med kamdrevet på vevaxeln (deras påfund)

ompressning av insugskammdrevet e därimot mitt eget koncept
har tillverkat mig en press för detta ändamål


Peter
 
andersson turbo skrev:
När man kompsänker med hjälp av spacer under cylindern så faller kammarna fram ca 5 grader

standard LC på busan brukar ligga runt 104 insug och 100 avgas

med andra ord så hamnar avgas på 105 och insug på 99

eftersom delningen är olika på vevaxeldrevets innfästning gentimot antalet kuggar på det samma så flyttas timingen lite för varje hack
gissningsvis 1 grad per hack men det kan ja inte bekräffta men ja vet att 5 hack ger 5 graders skillnad. Enklast är det att när man river ritar streck på kammdreven i plan med toppen ,kan va lite lurigt eftersom dom e så hårda men det går med härdad ritsnål.

Sen när man har monterat allt tillbaka så kollar man upp att TDC märkningen stämmer på startfrihjulet skruvmejsel i stiffthålet funkar bra

Sen om man ser att strecken man gjort stämmer med delningsplanet på toppen så är allt bra

noggrannare än så är det inte med standard kammar å så mycke frigång som kompsänkta motorer erbjuder

En annan variant som jag brukar göra är att bara tima om innsugskammen genom att pressa om drevet i det läge som jag med erfarenhet vet ger standard LC + - nån halv grad. Avgaskammen kommer således att hamna på LC 105 grader och det funkar bra det med.

När man jobbar med busamotorn å river överdelen så SKA MAN ALLTID montera ur motorn

Jag vet att många förståsigpåare hävdar att dom e duktiga nog att jobba med motorn i ramen

Detta är skitdumt å ger bara dålig överblick på vad man gör å risken för felmontage av kolvringar toppackning kammkedja mm är överhängande

Det är mycket trångt att montera mätklocka för kammtiming på en busamotor men så länge man bara jobbar med standard kammar å kolvar finns ingen anledning att grada in dom med större noggrannhet än vad ja beskriver i texten innan

Ps måste väl ge en viss mc firma i norr lite kredit för det där med kamdrevet på vevaxeln (deras påfund)

ompressning av insugskammdrevet e därimot mitt eget koncept
har tillverkat mig en press för detta ändamål


Peter

Jag är överbevisad tackar Andersson Turbo.
 
Smart. En motor m inbyggd kamtimingmöjlighet. Visste jag inte. :tummenupp

Genom att räkna effektiva omkretsen på kamdrevet kan man lätt räkna fram
hur många vevgrader 1 mm höjning/sänkning ger, 720/omk.

720/#kuggar på kamdrevet ger vevgrader/drevkugg. (runt 25 gr vanligt värde)

Sen kan man kolla hur många steg enl Anderssons princip som ger en hel kuggs
förskjutning. (Om jag fattar det rätt funkar det som nonieskalan på ett skjutmått.)

Kvarstår bara att dividera en gång till för att kolla vad ett stegs flytt ger.

Skulle förvåna mig om det inte blir ca 1 grad.... :D

O slutligen bara att flytta rätt antal steg; åt rätt håll......
/u
 
Jonas Eriksson skrev:
Någon mer som gjort detta tacksam för alla svar.

Tycker 5 kuggar låter farligt mycket

Kan meddela att om Andersson Turbo hade sagt flytta den 500 kuggar så hade jag fortfarande gjort det..Den mannnen har glömt mer om busor än jag nånsin kommer lära mig.. :tummenupp
 
Antar att detta funkar på en gsxr1000 också?
Men det blir ju en 1,7mm minus original (0,7mm?) toppackning isf så det blir väl mindre kugg att flytta någon som vet hur många?
 
Jonas Eriksson skrev:
1101223 Någon mer som gjort detta tacksam för alla svar.

Tycker 5 kuggar låter farligt mycket

Har en manual från mc-xpress till stora turbokitet och där står det 5 kuggar framåt (2mm spacer),TDC är lite klurigt så var noga:tummenupp
 
Gamal tråd som jag lyfte.
Busablixten skrev:
2642164 Har en manual från mc-xpress till stora turbokitet och där står det 5 kuggar framåt (2mm spacer),TDC är lite klurigt så var noga:tummenupp

Ingen som har info???
Steen skrev:
2640085 Antar att detta funkar på en gsxr1000 också?
Men det blir ju en 1,7mm minus original (0,7mm?) toppackning isf så det blir väl mindre kugg att flytta någon som vet hur många?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top