Kamaxlar Fireblade -96

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Dr.Bike skrev:
2670918 Nej det är sannerligen inte till en gathoj!
Men 10 är inte mycket, original har ju 9 lite styvt, däremot, tittar man ur ett flödesperspektiv som inbegriper förbränningsrumsväggar osv, ja då VILL man upp på en 10 mm innan det kan flöda ordentligt.
Tillägg: Man kan vilja ha onödigt stort lyft för att få bra lyft under en större del av öppningstiden.
Ventilfjädrarna kan ju inte tvärstoppa ventilen vid önskat lyft resp. tväraxa dom mot stängning
lite senare. 'Tillplattad' nock skulle inte funka så bra.
/u

ulf_lundin skrev:
2671100 Tillägg: Man kan vilja ha onödigt stort lyft för att få bra lyft under en större del av öppningstiden.
Ventilfjädrarna kan ju inte tvärstoppa ventilen vid önskat lyft resp. tväraxa dom mot stängning
lite senare. 'Tillplattad' nock skulle inte funka så bra.
/u

Iofs sant men för att uppnå samma resultat kan man ha större bascirkel och på så vis få lite "platt" på toppen. Det är ju dock svårt att få på en omslipad kamaxel. Högre lyft gör ju inte att ventilen är öppen längre tid om ventilfjädern gör vad den ska.

Maggy skrev:
2671666 Iofs sant men för att uppnå samma resultat kan man ha större bascirkel och på så vis få lite "platt" på toppen. Det är ju dock svårt att få på en omslipad kamaxel. Högre lyft gör ju inte att ventilen är öppen längre tid om ventilfjädern gör vad den ska.

Det är riktigt, om du förutsätter SAMMA lob som tidigare.
Men så är det inte nu serru! :)

Maggy skrev:
2673139 Har de svetsat på material???:va

Inte denna gång. Men om du ritar upp en kamprofil, så ser du att om du inte skalar av hela varvet runt med en JÄMN tjocklek, som nog du förutsätter, utan tar som en nymåne ungefär i botten av bas-cirkeln, så ser du att kammen både kan öppna tidigare, stänga senare och ha ett högre lyft.

Voila´tulipanaros!

Dr.Bike skrev:
2673183 Inte denna gång. Men om du ritar upp en kamprofil, så ser du att om du inte skalar av hela varvet runt med en JÄMN tjocklek, som nog du förutsätter, utan tar som en nymåne ungefär i botten av bas-cirkeln, så ser du att kammen både kan öppna tidigare, stänga senare och ha ett högre lyft.

Voila´tulipanaros!

Ja tamigfan... det hade jag ju inte tänkt på. Men lyfthöjden blir i vilket fall lägre än om man fokuserat på ENBART lyft. Förutsatt att man inte lägger på material då... intressant ämne det där med kamaxlar.:tummenupp

Dr.Bike skrev:
2673183 Inte denna gång. Men om du ritar upp en kamprofil, så ser du att om du inte skalar av hela varvet runt med en JÄMN tjocklek, som nog du förutsätter, utan tar som en nymåne ungefär i botten av bas-cirkeln, så ser du att kammen både kan öppna tidigare, stänga senare och ha ett högre lyft.

Voila´tulipanaros!

En vass HD-kam öppnar 15 mm eller mer. Allt lyft under gränsen där det inte längre går att klämma fingret under ventiltallriken är barnjoller... :tungan ;)

/J

Jörgen Karlsson skrev:
2673476 En vass HD-kam öppnar 15 mm eller mer. Allt lyft under gränsen där det inte längre går att klämma fingret under ventiltallriken är barnjoller... :tungan ;)

/J

Sas sas.... det beror på två saker:

1. HD´s fria ventilperiferi är max 50% pga de medeltida utformningarna av förbränningsrum, så för att få en vettig öppningsarea måste de ha dessa vanvettiga lyft! (normalt lyfter man ju inte en ventil mer än ca 30% av dess dia. resten är att elda för kråkorna, ja i teorin alltså...;))

2. De kan bara räkna f.o.m ½-tum då det är vad som krävs för att få in en tumme under ventiltallriken ;) :jäs

Dr.Bike skrev:
2673603 Sas sas.... det beror på två saker:

1. HD´s fria ventilperiferi är max 50% pga de medeltida utformningarna av förbränningsrum, så för att få en vettig öppningsarea måste de ha dessa vanvettiga lyft! (normalt lyfter man ju inte en ventil mer än ca 30% av dess dia. resten är att elda för kråkorna, ja i teorin alltså...;))

2. De kan bara räkna f.o.m ½-tum då det är vad som krävs för att få in en tumme under ventiltallriken ;) :jäs

Hoho!
1) Min gamla 1200:a som nu gått till dina hemtrakter har efter mina ingrepp en diameter på insugstallriken på 48 mm och ett lyft på 13.7 mm (samt moderna sfäriska förbränningsrum med 0,8 i squish). Det ger blott 0,28 i diameter/lyft-förhållande! :tungan. På min nya motor är insugskantarellens diameter 51 mm och har ett lyft på 15.2 vlket ger ett lyft/diaförhållande på blott 0,3. :tungan

Ge nu fan i att stoppa i hetare kammar i Patriks arma moders hoj!:ajjabajja :6surkart. Om du nu prompt måste våldta min arma gamla spis så tycker jag att du ska föreslå och bekosta en balansering samt carillostakar till Patrik!
Annars får du ta garantiansvar! :)

2) Våra gamla söndermekade garageprinskorvsfingrar vet ju både du och jag diametern på! :tungan :)

/J

Last edited:
Maggy skrev:
2671666 Iofs sant men för att uppnå samma resultat kan man ha större bascirkel och på så vis få lite "platt" på toppen. Det är ju dock svårt att få på en omslipad kamaxel. Högre lyft gör ju inte att ventilen är öppen längre tid om ventilfjädern gör vad den ska.
Finns flera aspekter och begränsningar när det gäller möjliga kamprofiler, vippor, hinkar etc.
Möjlig lyfthöjd, möjlig lyfthastighet, möjlig lyftacceleration; allt begränsar vad ventilmekaniken
kan klara av.

Jag avsåg (här) enbart ventilens avsaktning under slutfasen av öppningen (innan lyfttoppen)
och ökningen av hastigheten i början av stängningsfasen (efter lyfttoppen).

Tror inte det jobbet av fjädern är speciellt beroende av bascirkeln. Fjädern ska ju bara
se till att ventilen följer kamnocken.
/u

Jörgen Karlsson skrev:
2673476 En vass HD-kam öppnar 15 mm eller mer. Allt lyft under gränsen där det inte längre går att klämma fingret under ventiltallriken är barnjoller... :tungan ;)
Men så har den väl oxå få, men stora ventiler. Är ju inte precis receptet för hög effekt.
Lyft bör relateras till ventilstorleken, annars säger det inte så mycket.
(Ja, utom förstås då, vilket finger man kan klämma.)
/u

Jörgen Karlsson skrev:
2673617 Hoho!
1) Min gamla 1200:a som nu gått till dina hemtrakter har efter mina ingrepp en diameter på insugstallriken på 48 mm och ett lyft på 13.7 mm (samt moderna sfäriska förbränningsrum med 0,8 i squish). Det ger blott 0,28 i diameter/lyft-förhållande! :tungan. På min nya motor är insugskantarellens diameter 51 mm och har ett lyft på 15.2 vlket ger ett lyft/diaförhållande på blott 0,3. :tungan

Ge nu fan i att stoppa i hetare kammar i Patriks arma moders hoj!:ajjabajja :6surkart. Om du nu prompt måste våldta min arma gamla spis så tycker jag att du ska föreslå och bekosta en balansering samt carillostakar till Patrik!
Annars får du ta garantiansvar! :)

2) Våra gamla söndermekade garageprinskorvsfingrar vet ju både du och jag diametern på! :tungan :)

/J

Oroa sig inte...
Din gamla touringmotor kommer endast få ny olja samt tvättas.
Sen kommer Mamma smiska rettor å gixxers vid rödljusen.

Kammarna som diskuteras kommer hårdtestas i en gammal fierblade motor i Rookie1000 med mig i sadeln.
Samt ett set till i Dr.Bikes bansnurra!

Men mamma kommer bli skitsnabb:yoparty

ulf_lundin skrev:
2674498 Men så har den väl oxå få, men stora ventiler. Är ju inte precis receptet för hög effekt.
Lyft bör relateras till ventilstorleken, annars säger det inte så mycket.
(Ja, utom förstås då, vilket finger man kan klämma.)
/u

Schh! Jag vet. Vi bara retas lite jag och Drbike.

En HD varvar ju dessutom drygt hälften av DrBikes snurra. Det blir ju lite mindre risk för lift off då. Det kommer han fö att dra i huvudet på mig när han svarar nästa gång. :hihi

/J

Kamikaze kid skrev:
2674598 Oroa sig inte...
Din gamla touringmotor kommer endast få ny olja samt tvättas.
Sen kommer Mamma smiska rettor å gixxers vid rödljusen.

Kammarna som diskuteras kommer hårdtestas i en gammal fierblade motor i Rookie1000 med mig i sadeln.
Samt ett set till i Dr.Bikes bansnurra!

Men mamma kommer bli skitsnabb:yoparty

Touringmotor!!? Det var det värsta! Hrmf.

Ska bli kul att se hur det går för dig med den hojen! Imponerad alla projekt ni håller på med nu. Att ni hinner med.

Kan tänka mig det! Det kommer gå rykten om en mystisk snabb dam vid rödljusen nästa sommar tror jag!! :hihi

/J

Harley Lissi skrev:
2674616 Just det...
Passa er ungjävar!:hojharley

:tummenupp Så rätt!! :hihi

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2674439 Finns flera aspekter och begränsningar när det gäller möjliga kamprofiler, vippor, hinkar etc.
Möjlig lyfthöjd, möjlig lyfthastighet, möjlig lyftacceleration; allt begränsar vad ventilmekaniken
kan klara av.

Jag avsåg (här) enbart ventilens avsaktning under slutfasen av öppningen (innan lyfttoppen)
och ökningen av hastigheten i början av stängningsfasen (efter lyfttoppen).

Tror inte det jobbet av fjädern är speciellt beroende av bascirkeln. Fjädern ska ju bara
se till att ventilen följer kamnocken.
/u

Hmmm... det jag avsåg var huruvida man kan ha höga lyft OCH ventilöppning under större del av varvet. För att man inte skall få för snabb ventilacceleration vid öppning och stängning krävs större bascirkel.
Men om det är en önskvärd egenskap vet jag inte. Har trimmat för lite och har för lite teoretiska kunskaper i ämnet. Har bara "vuxit upp" i en bilverkstad om det nu är en merit.
Det bästa av allt vore hydrauliska alternativt pneumatiska ventiler vars tider man kunde styra med mjukvara.
Hög effekt OCH låg soppaförbrukning i samma skapelse... Mmmmm...:yoparty

Vill påminna om reglerna för Teknikforumet (överst på sidan i fall ni skulle ha missat det).
Pga OT är tråden på gränsen till att flyttas till annan lämplig del.

/mod.

Maggy skrev:
2675269 Hmmm... det jag avsåg var huruvida man kan ha höga lyft OCH ventilöppning under större del av varvet. För att man inte skall få för snabb ventilacceleration vid öppning och stängning krävs större bascirkel.
Men om det är en önskvärd egenskap vet jag inte. Har trimmat för lite och har för lite teoretiska kunskaper i ämnet. Har bara "vuxit upp" i en bilverkstad om det nu är en merit.
Det bästa av allt vore hydrauliska alternativt pneumatiska ventiler vars tider man kunde styra med mjukvara.
Hög effekt OCH låg soppaförbrukning i samma skapelse... Mmmmm...:yoparty

Jodå, kammarna jag tagit fram kommer nog ha ganska branta lyft, men att lyftet eller accelerationen i lyftet skulle bli mindre med stor bascirkel är ju inte sant, utan för en given ventilöppnings-cykel där du vill öppna på ett visst sätt, ha en viss duration och därefter stänga med ett visst förlopp, ja där kommer de krafter du talar om alltid vara de samma.
Betänk att en större bas-cirkel med åtföljande större lob kommer ha en högre periferihastighet.

DÄREMOT är en stor bas-cirkel skonsammare mot ventilmekanismen som ligger emot densamma genom att du i allmänhet får en större kontaktyta. Detta är oxå betydligt skonsammare mot själva kammen, så visst, man strävar alltid efter en så stor radie på det hela som möjligt.

Att slipa om originalkammar är därför en ja-la snikmetod.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT