Kamaxelposition lurig att få rätt. ! ZX6-R - 98

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Hallåå!

Motorn står i ÖD.

IN och EX markeringarna ska stå i linje med toppen.

Se bild, EX markeringen går förbi lite. (till höger i bild)

Dom vita markeringarna kan vi bortse ifrån för jag målade bara upp dom utan att ställa motorn i ÖD, så dom är att bortse ifrån.
(aldrig rivit i 4-t förr !!)

Hur exakt måste det stå, jävlat precis misstänker jag men jag vet inte hur jag ska få till det.. när jag flyttar på kamaxeln ett hack på kedjan så hamnar EX markeringen fel åt andra hållet istället. HJÄLP

Kedjan som börjar bli dålig ?



IMG_6001.jpg
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hur såg det ut innan du rev toppen? Kan mycket väl ha stått sådär också när hojen lämnade fabriken tänker jag.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Hur såg det ut innan du rev toppen? Kan mycket väl ha stått sådär också när hojen lämnade fabriken tänker jag.

Detta har varit isär fler gånger, då det är en gammal banhoj.
Kruxet är att det är det jag inte uppmärksammat, hur det såg ut innan "newbie misstake!!"
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
har du ingen haynes bok ?
där kan det stå hur många länkar det ska vara mellan kammarna.
ofta är dom märkena inte helt precisa, det har jag sett mer än en gång
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Är du på rätt "varv"? Om drevet som driver kedjan har ojämnt antal kugg, så kommer det inte att gå att lägga dit kammarna rätt om man är på fel varv.
Prova att dra runt motorn ett varv tills du hamnar på ÖD igen.

Har nämligen råkat ut för det själv en gång, tog ett tag innan jag kom på vad problemet var.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
har du ingen haynes bok ?
där kan det stå hur många länkar det ska vara mellan kammarna.
ofta är dom märkena inte helt precisa, det har jag sett mer än en gång

Nej har inte det, men har en hög med papper. Kanske står något där ! får kolla.

UPPDATE: Det ska vara 30 nitar, hela synliga kedjan mätt, det är det.
Och sen 20 länkar ska vara mellan 127-127,36mm tsm. För att mäta det måste man ha kedjan lös.

Är du på rätt "varv"? Om drevet som driver kedjan har ojämnt antal kugg, så kommer det inte att gå att lägga dit kammarna rätt om man är på fel varv.
Prova att dra runt motorn ett varv tills du hamnar på ÖD igen.

Har nämligen råkat ut för det själv en gång, tog ett tag innan jag kom på vad problemet var.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Vad menar du med ojämnt antalkugg.. antal kugg som går fria ?
Ska jag ta bort kammarna och dra runt motorn ett varv igen och sen montera ihop för att se förändring..eller ska jag bara vrida runt allt och se om det förändras :confused:

Det är rätt kamaxlar på rätt pos iaf,

bibehåller mig rätten för dumma frågor just nu.. 10k i toppen vill jag inte ska smashas sönder pga mig :p

UPPDATE: motorn var i rött ÖD, när jag vred runt motorn ( med kamaxlar på) blev det helt åt skogen. Så han stod rätt..men nu undrar jag om jag inte ser lite tokigt och kanske inte får veven på helt rätt ställe när jag jämnför.. För vrider man litegran litegran så hamnar båda markeringarna på kammarna rätt. Hmmmm
 
Last edited:

Woods

Medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
01 GSXR 1000
Dra bara runt motorn ett varv som psychobiker säger. Jag hade samma problem, drog ett varv och slapp ljuga för mig själv.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Dra bara runt motorn ett varv som psychobiker säger. Jag hade samma problem, drog ett varv och slapp ljuga för mig själv.

Nu ska jag försöka förmedla vad jag upplevt.

Såå....Detta med ojämnt antal kugg.. båda dreven har 34 kugg. Hjälper det något ?

Testade igen att dra runt, tillslut tyckte jag dom hamna väldigt lika.. eller så stod dom redan bra men att jag nojjat..Men jag är så jävla petig. Hur exakta är dom.. hur exakt måste det vara ??!:3freak

Vevaxeln med markering för kolv 1 och 4 stod enligt manualen rätt innan jag drog runt.. efter ett varv stod kamaxeldreven "fel" Inte som på bilden i manualen. som man beskriver att dom ska sitta vid ihopsättning....ytterligare ett varv då för att få kamaxeldreven att stämma överens med monteringsanvisningen.

Nu har jag stirrat flera gånger på vevaxelmarkering, och kamdrev.
Ibland tycker jag det är svårt att sätta blicken där den faktiskt ska va.. hamnar man för långt/upp kan markeringen missvisa.. Kanske det den gjort för mig.:dummer

Detta måste väl ses som tummen upp ?:Bugar

IMG_6027.JPGIMG_6021.JPGIMG_6020.JPG
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har topen vart planad? Annan topp packning, osv. Vill du vara helt säker så skaffa justerbara kamdrev och mät in med gradskiva och indikatorklocka. Dr C har nån bra filmsnutt i sin tråd har jag för mig hur man går till väga.
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Om den varit planad tidigare vet jag inte, men det satt org packning på när jag tog isär.
Sitter nu med me org packning.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Nej har inte det, men har en hög med papper. Kanske står något där ! får kolla.

UPPDATE: Det ska vara 30 nitar, hela synliga kedjan mätt, det är det.
Och sen 20 länkar ska vara mellan 127-127,36mm tsm. För att mäta det måste man ha kedjan lös

tror du missförstod mej
på första bilden har du 10 niter mellan kammarna
detta bör du kunde hitta om det är rätt antal
ibland står det i boken hur många niter/länkar som ska vara mellan kammarna
typ mellan dina vita markeringar
 
Last edited:

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Nej har inte det, men har en hög med papper. Kanske står något där ! får kolla.

UPPDATE: Det ska vara 30 nitar, hela synliga kedjan mätt, det är det.
Och sen 20 länkar ska vara mellan 127-127,36mm tsm. För att mäta det måste man ha kedjan lös

tror du missförstod mej
på första bilden har du 10 niter mellan kammarna
detta bör du kunde hitta om det är rätt antal
ibland står det i boken hur många niter/länkar som ska vara mellan kammarna
typ mellan dina vita markeringar

Det verkar bara stå att man ska ha kedjan sträckt med typ 5kg och då ska man mäta 20 länkar som ska vara en viss längd. Hittar ingenting om hur många länkar eller nitar det ska vara mellan kammarna
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ok, förtydligande.
Kammarna snurrar ju bara ett halvt varv när man drar motorn ett varv, så OM det är så att motorn är på fel varv (är dock olika på olika motorer), så måste du ta av kammarna, dra runt motorn ett varv, och sen lägga dit dem igen.
Dock ser ju in-markeringen helt korrekt ut, medans ex-markeringen är en aning sned, men inte mycket. Ett drev som är ett halvt kugg fel i vinkel borde göra mer.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Man kan säga som exempel att kammarna ska dit på ÖD vid takt 2, men du har motorn på ÖD vid takt 4.
Att dra runt motorn med kammarna på plats gör ingen skillnad, de blir precis som du såg helt tokigt iom att de bara roterar ett halvt varv.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ok, förtydligande.
Kammarna snurrar ju bara ett halvt varv när man drar motorn ett varv, så OM det är så att motorn är på fel varv (är dock olika på olika motorer), så måste du ta av kammarna, dra runt motorn ett varv, och sen lägga dit dem igen.
Dock ser ju in-markeringen helt korrekt ut, medans ex-markeringen är en aning sned, men inte mycket. Ett drev som är ett halvt kugg fel i vinkel borde göra mer.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Du måste väl ändå mena att man snurrar runt vevaxeln ett halvt varv och inte ett varv? Snurrar du den ett varv så är du på ruta ett igen ju :va

Har man satt vevaxeln ett halvt varv fel relativt kammen så finns risken att ventilerna har slagit i kolvarna om man har dragit runt motorn. Det är därför man ska ha verkstadsmanual när man gör sånt här för att minimera risken för fel.


Man kan säga som exempel att kammarna ska dit på ÖD vid takt 2, men du har motorn på ÖD vid takt 4.
Att dra runt motorn med kammarna på plats gör ingen skillnad, de blir precis som du såg helt tokigt iom att de bara roterar ett halvt varv.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Menar du att vevaxeln vet vilken takt den är på?

Till TS: Jag tycker att det ser bra ut på de senaste bilderna du la upp :tummenupp
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Du måste väl ändå mena att man snurrar runt vevaxeln ett halvt varv och inte ett varv? Snurrar du den ett varv så är du på ruta ett igen ju :va

Har man satt vevaxeln ett halvt varv fel relativt kammen så finns risken att ventilerna har slagit i kolvarna om man har dragit runt motorn. Det är därför man ska ha verkstadsmanual när man gör sånt här för att minimera risken för fel.




Menar du att vevaxeln vet vilken takt den är på?

Till TS: Jag tycker att det ser bra ut på de senaste bilderna du la upp :tummenupp
Nej, ett helt varv.


En cykel för motorn, dvs 1-2-3-4 takter, då snurrar vevaxeln två varv, och kamaxlarna ett varv.
Man är alltså inte tillbaka på ruta ett när man vrider vevaxeln ett varv, utan man har gått två takter framåt.

Men som sagt, det borde bli större skillnad om det var det som var problemet.
Men det skadar inte att kolla.


Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nej, ett helt varv.


En cykel för motorn, dvs 1-2-3-4 takter, då snurrar vevaxeln två varv, och kamaxlarna ett varv.
Man är alltså inte tillbaka på ruta ett när man vrider vevaxeln ett varv, utan man har gått två takter framåt.

Men som sagt, det borde bli större skillnad om det var det som var problemet.
Men det skadar inte att kolla.


Skickat från min D6503 via Tapatalk

Fast om man kopplar loss kammarna och snurrar vevaxeln ett varv som du sa så är du definitivt på ruta ett.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Fast om man kopplar loss kammarna och snurrar vevaxeln ett varv som du sa så är du definitivt på ruta ett.

Taktmässigt ja, men beronde på antal kugg på driven som driver kamkedjan så blir det skillnad beroende på vilket ÖD man har.
Om det är udda antal kugg så kommer man på varannat ÖD ha en kugg rakt upp, och på vartannat vara mittemellan två kuggar.
Är man på fel ÖD kommer man inte att kunna få dit kammarna så att linjerna stämmer.

Därav att man lyfter av kammarna, vrider ett varv och lägger dit dem igen.

Fast om man kopplar loss kammarna och snurrar vevaxeln ett varv som du sa så är du definitivt på ruta ett.


Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tack för eran feedback !

Den hjälpte mycket, och fick även lite hjälp idag i garaget av kunniga vänner som sa som ni, och vi tittade tsm på motorn och allt såg klockers ut, iom att jag inte har ställbara kamdrev så blir det inte bättre än så där.

skiljer lite mellan kedjor osv. Blir aldrig exakt.. så jag slevade in motorn i ramen idag !:hihi:D

ninja.jpg
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top