Kamaxel ställning GSXR 1100 -86

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Här
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
Tja jag har en gammal sukka som jag lyft toppen på för att undersöka ev läckage.
Jag markerade hur kammarna satt när jag tog isär den men markeringarna hade suddats ut när ja skulle montera ihop den.
De sitter nån form av trimkammar på den som inte är orginal därför kan ja inte gå på de befintliga markeringarna.
Min fråga är alltså hur ska jag ställ in kammarna med hjälp av motorns nollläge och hur ventilerna på cylindrarna ska stå ?

Eller finns det andra metoder ?

/R
 
Har du ingen mätklocka och gradskiva kan du inte göra det själv. Fundera inte ens tanken på att "försöka" ställa kammarna till något "bra" läge på fri hand - inte ens med hjälp av uttagen på högerändarna av kamaxlarna. Du blir isf bara ledsen.

Vad står det på kamaxlarna? Det finns nåt stämplat antingen i ena kortänden eller på kamdrevsfästet. Det finns gradskivor att skriva ut och klistra upp på ett kaffeburkslock. Mätklockan kan du kanske låna av nån biltrimmare eller mekanisk verkstad. Återkom när det är dags att tajma kammarna - på rätt sätt.
 
Är på jobbet just nu men kan kolla vad det står på kammarna.

Mätklocka och gradskiva hur fungerar det mer exakt ?

Är ju ganska stora steg med en kugge fram/bakåt så man tycker att de borde gå att göra på frihand.
Man kan väll bara prova dra runt motorn försiktigt på frihand och kolla att inte onödiga kollitioner mellan kolvar och ventiler uppstår ?

Roligt vetande bara:
Vid nollläge på motorn ska väll:
1 ans vara stängd
och
4 ans vara stängd
Om jag fattat det rätt men vad gör 2 och 3 i detta läget ?
 
Ååååkej, du ska inte tajma kammarna, bara montera tillbaka dem !
Ladda ner den HÄR (högerklicka o spara) så ska det nog lösa sig. :)

Mekhandbok är det första man ska köpa innan man börjar meka !
 
"På fri hand"... well, du kan säkert få till kolv/ventil-spelet att vara bra, men det säger noll om var kam-tajmingen befinner sig just då. En kugg är 18 grader. Har du slottade kamdrev är det ännu vanskligare. Det här är en typ av justering som man inte kan tro saker om, du måste exakt veta var, varför och hur. Det funkar inte att ställa "på ett ungefär".

Gradskiva: Sök lite på sporthoj "kamtider" så får du veta allt.

trollkarlen skrev:
Är på jobbet just nu men kan kolla vad det står på kammarna.

Mätklocka och gradskiva hur fungerar det mer exakt ?

Är ju ganska stora steg med en kugge fram/bakåt så man tycker att de borde gå att göra på frihand.
Man kan väll bara prova dra runt motorn försiktigt på frihand och kolla att inte onödiga kollitioner mellan kolvar och ventiler uppstår ?

Roligt vetande bara:
Vid nollläge på motorn ska väll:
1 ans vara stängd
och
4 ans vara stängd
Om jag fattat det rätt men vad gör 2 och 3 i detta läget ?
 
Biker66 skrev:
Ååååkej, du ska inte tajma kammarna, bara montera tillbaka dem !
Ladda ner den HÄR (högerklicka o spara) så ska det nog lösa sig. :)

Mekhandbok är det första man ska köpa innan man börjar meka !

Hej din gamle ramkrökare.....ser at du endast kommit upp till 110dB....min mättes till 114,5 dBa på Rörken för två veckor sedan...... :7peta
 
Japps ska bara montera tebax.
Har en rephandbok.
Det är så att det är ej orginal utan trimkammar så dom har inga markeringar som orginalen.
Så de jag försöker få fram är hur jag ska sätta dom så att dom ligger rätt, med markeringar hade de varit lätt men finns inga sånna.

Så ja behöver lite hjälp hur kammarna ska stå insug/avgas när motorn står i övre dödläge.

/R
 
Mätklocka kan jag nog fixa har svarvare på jobbet.

Nu tror jag jag hajar men en sak.

Men hur nollställer jag gradskivan på kammen ?

/R
 
Trollkarlen: Gradskivan sätter du på veven, googla på 'cam timing' eller ta en titt på min sida under 'modifications/cam timing'.


Tassen: Mjaa, 110dB var med nypackad insats, utan insatsen blev det 120dB++ hos bilprovningen.
Mitt öppna pro stock-system har jag inte ens funderat på att ta dit... :hihi
Dock finns upplevelsen under dynokörning beskriven under '2004'.
 
Nollningsverktyget för TDC gör du genom att svetsa fast en M6-skruv på ett gammalt tändstift.

Nu kan kolven inte åka ända upp utan stannar lika många grader före som efter TDC när gradskivan sitter korrekt. Om gradskivan åt ena hållet visar 50 grader före TDC och åt andra hållet visar 30 efter TDC behöver du justera gradskivan 10 grader för att 0'an ska vara vid TDC. Gör om proceduren efter att du justerat gradskivan för att vara helt säker på att den då visa 40 före och 40 efter.

Dra runt motorn med startmotorkopplingens 17 mm bultskalle.
 
Tackar för hjälpen nu ska ja nog kunna lösa mitt problem annars återkommer jag me nya frågor.

/R
 
Jag hann inte kolla upp vad det stod på mina kammaxlar igår kväll.
Ska alla kammar ha samma vinklar ?
Antar att det inte är så utan att det skiljer, vet nån av er en bra sida där det står tiderna för de respektive kammarna ?

/R
 
Alla luft/oljekylda har kammarna tajmade till 104 grader på insuget och 103 grader på avgas, mätt med hjälp av lobcenter. Detta gäller ENDAST originalkammar. Har du trimkammar ska de stå annorlunda. Är durationen över 240 grader men mindre än 250 så brukar jag ställa insuget att öppna 1.00 mm vid 18 grader för TDC och avgas att stänga till 1.00 mm lyft vid 15 grader efter TDC. Men optimalt är det din motorkombination som bestämmer hur kammarna ska stå.

Ta reda på vad du har för kamaxlar.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top