Kamaxel går trögt. Arborrning/linehoning pris?

Så det är inte de kammar som suttit i toppen från början alltså?
Kan de vara matchade (topp/kamaxel) vid produktionen?

nej, det följde inte me några kammar.
det är likadana kamaxlar i alla klx650. så nej, dom är inte unika för just min cylinder topp. :)
 
Låter som om det är värt att kolla upp om hur mycket det går på att svetsa den frostsprängda toppen :hej
 
Skall det vara samma dimension på insug och avgaskam? I så fall testa att byt plats för att verifiera om trögheten stannar vid avgaskammen eller lagerplatsen.
 
Är diametern för stor, så kan man alltid plana av överfallet en tiondel, eller vad som behövs. Sedan skaver man med skvastål i överfallet tills båda kammarna går som dom ska.
Inga konstigheter som man behöder några specialmaskiner till. En planskiva med slippapper och ett skavstål är det enda som behövs, samt en tushpenna att markera var man ska skava.
Så här gjorde man med alla motorer för 100år sedan.
 
Kanske en dum men smått grundläggande fråga, har du olja/fett på kammarna eller går dom torrt i toppen när du har kollat?
 
Låter som om det är värt att kolla upp om hur mycket det går på att svetsa den frostsprängda toppen :hej

den frostsprängda toppen svetsades i höst men det var såpass stor skada att den blev aningen aningen skev efter svetsning så därför jag letade efter ny topp.. men däremot var ju ventiler osv väldigt fina så det finns ju kvar som reservdelar iaf =)
 
fick just i detta nu ett sms av polarn som tagit grejjerna till jobbet hans.. skiten är fixad så nu är de bara montera :D
jag återkommer senare med mer detaljer om vad som gjordes!
bra för andra att veta iaf. finns alldeles för många trådar som bara avslutats utan svar på åtgärder.

tack för alla tips! =)
 
Jag är mer nyfiken än ett barn på hjulafton, skynda!! :D
 
kamaxlarna var helt felfria. men lagerbanorna brotschades (stavn?) och skavdes upp lite till rätt spel på avgas sidan. var väldigt för tajt. så nu är det förhoppningsvis bara bara mobtera och ut å gasa!

haft en del att göra idag så han inte riktigt färdigt med monteringen.. bara finliret kvar och kolla ventilspel osv..
uppstart imorn iaf :rock
 
Var bara noga med att kontrollera att det snurrar lätt även när allting är monterat på rätt ställe, momentdraget och allt.
Till och med i en raggarbilsmotor i gjutjärn varierar lagerspelet beroende på moment. När det är tunt aluminium är det ännu nogrannare med åtdragningen.
Är det du minsta tveksam på om det går lite tungt, riv igen och justera lite till.
 
monterade klart allt igår.. allt lirar fin fint! =)

startade upp den bara några sek. (är lätt nojjig efter alla problem) men den kan va trögstartad så förbannat!
ska dränera förgasaren och hälla i ny soppa i tanken.. hojen har ju stått ett par månader så kan ju vara de som är galet. ventilspelet är inom toleranserna.
 
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top