Kamaxelöverfall

Tack Bandit. Så till följdfrågan... var får man tag på beggade såna till 80-talare?
 
Tack Bandit. Så till följdfrågan... var får man tag på beggade såna till 80-talare?

Med största sannolikhet är överfallen borrade ihop med topplocket, och kan därför inte bytas. Vart och ett har sin plats, på sitt eget topplock.
 
Med största sannolikhet är överfallen borrade ihop med topplocket, och kan därför inte bytas. Vart och ett har sin plats, på sitt eget topplock.

Jepp!
Dom är mycket riktigt borrade ihop med toppen
Det liksom överfall till vevstakarna och ramlagren.
Så att byta till ett annat ger ett felaktigt spel och risk att det skär.

Vad för hoj och varför?
 
Att byta topp för att ett överfall är kasst är en sån där sak som man ska göra om man gör allt rätt. Ett överfall kan kosta uppåt 20000kr nytt, toppen följer med. Som tur är så brukar det gå att byta dessa om man får tag i ett likadant, man provar och monterar det, snurrar kammen lätt kan man mäta glappet exempelvis med plastigauge men det brukar man inte heller ha. Då snackar man med en rökare eller en religös såvida man inte är det själv. Monterar bort ett helt överfall och ser hur många bibelpapper eller rizlaark som behövs för att den ska gå trögt. Upprepa på det nya med lika många papper emellan och se om det känns lika. Om inte putsa. Om kammen snurrar trögt utan mellanpapper, putsa.
Brukar funka, att plocka ur motorn och sen byta topp för ett fel som detta på en GSX från 1981 skulle nog bara en riktigt extra auktoriserad tysk mekaniker göra, fast det är klart det är ju så det ska göras.
 
Att byta topp för att ett överfall är kasst är en sån där sak som man ska göra om man gör allt rätt. Ett överfall kan kosta uppåt 20000kr nytt, toppen följer med. Som tur är så brukar det gå att byta dessa om man får tag i ett likadant, man provar och monterar det, snurrar kammen lätt kan man mäta glappet exempelvis med plastigauge men det brukar man inte heller ha. Då snackar man med en rökare eller en religös såvida man inte är det själv. Monterar bort ett helt överfall och ser hur många bibelpapper eller rizlaark som behövs för att den ska gå trögt. Upprepa på det nya med lika många papper emellan och se om det känns lika. Om inte putsa. Om kammen snurrar trögt utan mellanpapper, putsa.
Brukar funka, att plocka ur motorn och sen byta topp för ett fel som detta på en GSX från 1981 skulle nog bara en riktigt extra auktoriserad tysk mekaniker göra, fast det är klart det är ju så det ska göras.

Ok, då finns det hopp alltså. En bättre beggad topp borde gå att hitta för en vettig peng i värsta fall.


:va
 
Last edited:
Jag har monterat ett överfall åt fel håll en gång....sen dragit åt...för många meköl.
Det var helt oborrat så att säga och det handla om mm för trångt:fakta

Det var säkert varmt där under den väldigt brutala inkörningen av den ytan:D - men det såg bra ut - faktiskt när jag upptäckte det - så jag återmonterade det.

Det var inga skador på kammens glidyta heller.
 
Det var inte länge sedan, ca 100 år sedan, som varje lager var individuellt anpassades i en motor.
Går kammen "för lätt". Om du kan mäta upp ett stort spel, men plastigage. Så kan du plana av överfallet någon hundradels mm.
Går kammen "Tungt". Ta lite tusch i lagret montera, dra försiktigt runt, kolla var tuschen är bortnött. Skav försiktigt bort material med ett "Skavstål". Repetera tills all tusch sitter kvar efter att du drar runt kammen.
Utan ventiler/fjädrar förståss.
 
Inte för att jag vill var någon Messerschmith, men ni som översatt överfall med assault: Det är riktigt att överfall heter assault på engelska, men det avser en annan typ av överfall, som i överfallen.:):)

Sorry, men det kliade i fingrarna och jag kunde inte låta bli. Tihi
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top