Kam timing

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hej,

Jag håller på att återuppliva en en Gpz 1100 -84 från det döda (eller varje fall djup dvala).
Finns det någon som har uppgifter om kaminställning för orginal kammarna?

Det är justera drev så det går inte att följa sträcken, jag söker uppgifter för inställning med gradskiva och indikatorklocka.

Tacksam för hjälp.

Är den tvåventilad, ställ kammarna på 110/110 lobcenter. Är den 4-ventilad, lite lägre, typ 106/106. Dvs, avgas ska ha maxlyft vid 110 grader före TDC och insug ska vara max öppet vid 110 grader efter TDC (top dead center). Att du gjorde det "hyffsat" rätt kollar du genom att insugskammen ska öppna ca 20 grader före TDC samtidigt som avgaskammen inte ska stänga helt förrän vid ca 20 grader efter TDC.

andersbrink skrev:
Är den tvåventilad, ställ kammarna på 110/110 lobcenter. Är den 4-ventilad, lite lägre, typ 106/106. Dvs, avgas ska ha maxlyft vid 110 grader före TDC och insug ska vara max öppet vid 110 grader efter TDC (top dead center). Att du gjorde det "hyffsat" rätt kollar du genom att insugskammen ska öppna ca 20 grader före TDC samtidigt som avgaskammen inte ska stänga helt förrän vid ca 20 grader efter TDC.

Tack, för snabbt svar.

2-ventilad Gpz 1100 -84 Turbo

Har du ytterligare erfarenheter gällande grundinställningar när man åker turbo ?
Meningarna går lite isär, men har för mig att man vill korta överlappet något, avgas öppnar något tidigare och insug något senare??

Färnbo skrev:
Tack, för snabbt svar.

2-ventilad Gpz 1100 -84 Turbo

Har du ytterligare erfarenheter gällande grundinställningar när man åker turbo ?
Meningarna går lite isär, men har för mig att man vill korta överlappet något, avgas öppnar något tidigare och insug något senare??

Det beror alldeles på vad du vill åstadkomma. Mer effekt vid höga varv innebär samma sak på sugmotor som överladdat, dvs öppna insuget senare och öppna avgas tidigare. Jag tror du kommer vara rätt nöjd med 110/110.

På min 1157'a gsxr/bandit med ett TD04-13G/7 kör jag med en väldigt kort Bandit insugskam och en mycket längre gsxr avgaskam tajmade till 104/108. Väldigt lite överlapp. 1 Bar och den spinner på 5'an i 220 (dvs varvtalet för maxvridet).

Tack för tipsen, sparar alltid en hel del tid att komma någotsånär från början.

Bänken får avgöra instälningarna.

Brinken..

...du är en tillgång , ovärderlig här på SH. tack för alla kloka inlägg. :Bugar

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...