Kam/kamkedja/ventiler

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har nyss haft paj på XR600 som resulterade i tvåsvampar, paj kolv, byte av kamkedja.

Nu till problemet:
Hur ska jag gå till väga för att kamkedjan ska sättas rätt så att man slipper fler svampar och sånt?
Sen har jag köpt ett kamkedjelås så jag slipper dela motorn, men det är av modellen nitlås, inte som på vanligkedja utan denna är utan "nithål". Hur ska man göra för att fästa denna? Hur kan jag kolla att den automatiska kamkedjesträckaren inte är sliten?

FreddaAbborre skrev:
Har nyss haft paj på XR600 som resulterade i tvåsvampar, paj kolv, byte av kamkedja.

Nu till problemet:
Hur ska jag gå till väga för att kamkedjan ska sättas rätt så att man slipper fler svampar och sånt?
Sen har jag köpt ett kamkedjelås så jag slipper dela motorn, men det är av modellen nitlås, inte som på vanligkedja utan denna är utan "nithål". Hur ska man göra för att fästa denna? Hur kan jag kolla att den automatiska kamkedjesträckaren inte är sliten?

Svamp=böjda ventiler

Vadå? du måste sätta så markeringarna visar rätt.

Men det går inte bara att byta ventiler sådär. Iaf inte på en bil. För dom är inslipade och röret dom ligger i är borrade på tusendelsmillimeter och inskjutet med precision. Så den brukar också böja sig. Det slutar med att man måste byta hela toppen.

Men det måste ju vara likadant på mc.

Men det kanske nån annan svara på det.

"röret" är rakt.

Har satt ventilerna i skruvdragaren och konstaterat att ventilerna är sne vid hatten. Har även provat och snurra i röret och då är det fortfarande ventilern som rör sig. Kommer även att köra med ventilslippasta (om dedt inte kommer upp något som säger motasatesen.

Kort sagt frågan igen:

Hur gör man på bästa/enklaste sätt för att sätta ihop toppen igen, så att ventiler och kamkedja hamnar rätt.

Du ska nog lämna in toppen på renovering först låter det som :rolleyes:

Nya ventilstyrningar och ventiler ventiler är ett måste.

Byt styrningarna!
Är du helt säker på att du inte kan byta hela kedjan på plats. Är inte motorn vertikalt delad?

Ventilslippastan använder vi bara att slipa in de nya ventilerna med va, inget annat??

Ralph Wiggum: Mrs Krabapell I have eaten all my ventilslip-pasta.

EDIT: Är det en "vanlig" honda sträckare (hade det på min 400a om jag inte minns fel). Den "låser" man fast med ett verktyg, skruvar bort den, tar bort verktyget och kollar att den går ut en bit till och inte var i "botten" läge, klart!

/fredde hellre 1000:- extra innan än 5000:- efteråt.

Last edited:
Okej! Att lämna in toppen skulle kosta en förmögenhet plus att jag har hojen som skolprojekt och ska väl försöka fixa så mycket som möjligt.

En anledning til ang att jag tror att ventilstyrningarna är hela är att raset skedde på tomgång och att jag bromsa stopp (är inte helt säker på hur det gick till, men saken är att det inte var med något varv på motorn). Allt ser "helt" ut. Kolven har SMÅ märken, ventilerna är MYCKET litet böjda, etc... Tror raset berodde på sliten kamkedja och att den kugga över.

Kan man kolla om ventilstyrningarna är snea/fel på något sätt?

Du kan göra en grovkoll genom att sätta in en ny ventil i styrningen tryck den fram och tillbaka samt rotera den. Går den alltid lika lätt och fint är styrningen troligen rak. Vore dock klokare att byta styrningen också.
Hur ser ventilsätet ut efter att ventilen blivit krokig?

Blir till och kolla styrningarna också då.

Men om vi för en stund skiter i dem och koncentrerar på det som är klurigt. Hur gör man för att montera kam och kamkdja på rätt sätt?

FreddaAbborre skrev:
Blir till och kolla styrningarna också då.

Men om vi för en stund skiter i dem och koncentrerar på det som är klurigt. Hur gör man för att montera kam och kamkdja på rätt sätt?

Tittar i manualen eller så finns det markeringar på både vevaxeln och kamdrevet. Sen finns det nog markeringar på blocket eller nåt där och på toppen, eller ventilkåpan. Annars står det i manualen. Alla dom markeringarna ska stämma så dom pekar rätt, sen hänger du på kedjan.

DJM skrev:
Tittar i manualen eller så finns det markeringar på både vevaxeln och kamdrevet. Sen finns det nog markeringar på blocket eller nåt där och på toppen, eller ventilkåpan. Annars står det i manualen. Alla dom markeringarna ska stämma så dom pekar rätt, sen hänger du på kedjan.

Ett sådant svar jag ville ha!
(dock så kan jag ej se markeringen på vevaxeln då motorn ej är klyvd.)

Någon som vet hur man nitar kedjelåset?

Är ventilstyrningarna hela, dvs inte spruckna eller saknar bitar är det bara att installera nya ventiler. Du bör varken brotcha eller hona styrningarna eftersom det sitter ett lager koks fastbränt som "utjämnare" och tätar extra. Slipa in ventilerna lär du iaf göra så att du ser att den håller relativt tätt mot sätet. Yttepyttesmå gropar efter rost på själva sätesytan får man alltid räkna med och det gör inget att de finns där.

Tål att upprepas, ge FAN i att köra motorn på tomgång och sen stänga av den - speciellt under konserveringssäsongen, dvs vintern. :D

andersbrink skrev:
Är ventilstyrningarna hela, dvs inte spruckna eller saknar bitar är det bara att installera nya ventiler. Du bör varken brotcha eller hona styrningarna eftersom det sitter ett lager koks fastbränt som "utjämnare" och tätar extra. Slipa in ventilerna lär du iaf göra så att du ser att den håller relativt tätt mot sätet. Yttepyttesmå gropar efter rost på själva sätesytan får man alltid räkna med och det gör inget att de finns där.

Tål att upprepas, ge FAN i att köra motorn på tomgång och sen stänga av den - speciellt under konserveringssäsongen, dvs vintern. :D

Okej! Va ute och lalla lite igårkväll med ventilerna. Styrningarna är HELA och verkar vara raka. Gjorde som så att jag satte i de nya ventilerna (efter att ha gjort rent o plockat bort massa sot) och sedan hällde på lite lacknafta i insuget. Visst rann det igenom, men inte mycket. Ska göra samma sak efter en omgång med ventilslippasta.

Varför det sista rådet? Vad kan hända?

anders tänkte nog inte på att det var en enduro = köres på vintern också utan trodde att det va en gatcykel och de som varmkör under vinterförvaringen brukar få problem med förgasare och stift till våren. Vi som varit med ett par säsonger har tröttnat på 100 trådar om "min motorcykel går inte rent/ endast på 3 cylindrar" framåt vårkanten.

FreddaAbborre skrev:
Varför det sista rådet? Vad kan hända?

Tomgångskörning? Det bildas en väldigt massa kondensvatten och syror i förbränningsutrymmet samtidigt som kolv och kolvringar inte tätar som den gör när den är varm. Stänger du av motorn efter ett par minuters tomgångskörning är motoroljan kontaminerad med vatten och syror, avgasröret fullt med kondensvatten och kolvringarna kommer att rosta fast i fodret och ventilsätena rosta sönder (med tiden). Körs motorn riktigt varm försvinner kondensvattnet från olja och avgasrör, men syrorna finns fortfarande kvar i oljan (som till viss del neutraliserar syrakontaminering, den egenskapen försvinner med tiden tills du byter oljan). Rätt sätt att köra hoj är att köra iväg direkt efter start, lugnt och fint och inte varva för lite eller för mycket - dvs växla ofta med låg belastning på motorn. Tomgångskörning (med kall motor) är det värsta för en motor näst efter att ring-ding-dinga den mot vartalsstoppen.

Borsiin JR skrev:
anders tänkte nog inte på att det var en enduro = köres på vintern också utan trodde att det va en gatcykel och de som varmkör under vinterförvaringen brukar få problem med förgasare och stift till våren. Vi som varit med ett par säsonger har tröttnat på 100 trådar om "min motorcykel går inte rent/ endast på 3 cylindrar" framåt vårkanten.

Slipper ju iaf bekymret med att den endast skulle gå på 3 cylindrar.. :hihi

He he he... jepps!
Fredda, markeringen finns i nio av tio fall på svänghjulet (eller däromkring) ska överensstämma med en markering på blocket, en snabb tumregel är kolven i topp, och nockarna på kammarna ska peka i linje med ventilen fast uppåt.

Inte heller för att göra detta behöver du dela motorn, har du kollar om du får på kamkedjan utan att dela motorn, jag är så gott som säker på det (då slipper du använda nitlås).

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...