Kam - glapp i axialled?!

Lyfter...

Kammen glappar fortfarande i axialled, har inte slängt på en till bricka för det ska inte vara en bricka till enligt sprängskiss.

Så, vad ska jag göra?

Länk: http://www.imagessite.com/OEM_Images/honda_db_images/93XR600R11.gif
Brickan 31 var den jag trodde saknades, men det gör den som sagt inte. Fortfarande är det ett glapp med motsvarande tjocklek av en likadan bricka till.

Fixa glappet förstås. Kammen räknar inte antal brickor, men märker förstås glappet.
/u

Smällde dit en till bricka men för att få tillbaka kammen var man nu tvungen att banka ner den i sätet. Detta gjorde den trög att rotera.
En tanke som slog mig är att kamdrevsfästet kräver lite mjuk våld för att sitta fast, så om man inte sätter fast det helt motsvarar det den extra brickan, och att den med tidensgång bör den ändå anpassas och bli lättroterad. Men om man gör detta, så borde det bli ett litet glapp i autodekompdelarna (4, 5, 6, 10 o 11.)

Lätt förvirrande...

FreddaAbborre skrev:
2057720 Smällde dit en till bricka men för att få tillbaka kammen var man nu tvungen att banka ner den i sätet. Detta gjorde den trög att rotera.
En tanke som slog mig är att kamdrevsfästet kräver lite mjuk våld för att sitta fast, så om man inte sätter fast det helt motsvarar det den extra brickan, och att den med tidensgång bör den ändå anpassas och bli lättroterad. Men om man gör detta, så borde det bli ett litet glapp i autodekompdelarna (4, 5, 6, 10 o 11.)

Lätt förvirrande...

Inte..

Inte banka på såna saker, då har du snart större problem.....

Har du mätit glappet till 1,5 mm eller bara upskattat?

Vanligtvis så tror man att spelet är större an vad det i verkligheten är,innan man mäter.

Färnbo skrev:
2057993 Inte..

Inte banka på såna saker, då har du snart större problem.....

Har du mätit glappet till 1,5 mm eller bara upskattat?

Vanligtvis så tror man att spelet är större an vad det i verkligheten är,innan man mäter.

Mätte igår, 0,7mm är glappet. Brickan som trycktes på plats är 0,75mm. (mätt med bladmått, så glappet är i verkligheten lite mindre iom att jag mätte enbart på ena sidan, flexar lite)

Om kammen sitter i spänn i axialled är risken stor att nåt skär. Den ska säkerligen ha ett litet glapp,
minst nån 1/10 mm eller 2. Tunna ner brickan mha fil el. vinkelslip o putsa med bryne.
/u

FreddaAbborre skrev:
2057996 Mätte igår, 0,7mm är glappet. Brickan som trycktes på plats är 0,75mm. (mätt med bladmått, så glappet är i verkligheten lite mindre iom att jag mätte enbart på ena sidan, flexar lite)

Obs! gissar att det inte har någon betydelse alls, blir inga problem med kedjan och nockarnas "träff" på lyftare/släpor påverkas inte heller av 0,7 mm spel.

Jag skulle skruvat ihop och åkt.

Det får inte gå tungt, och som Ulf sa låt det ine vara tightdå kommer det med säkerhet att skära.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick