Kam - glapp i axialled?!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bytt kam på XR:en, men den "nya" glappar i axialled.
Glappet är på ca 1.5mm. Något som är godtagbart eller bör jag slänga in en bricka mellan något av lagrena?

glappa den gamla oså :confused:
de lät inte riktigt bra.... :3freak

andersbrink skrev:
Hur vet du att kamkedjan spårar rätt om inte rätt kamaxel sitter monterad?

Tidigare har jag haft en HotCam axel monterad, men pga diverse strul så sitter det nu en orginalaxel. Den som glappar axialt. Altså, borde det inte vara nåt spel axialt, men det är det.

ozeo skrev:
glappa den gamla oså :confused:
de lät inte riktigt bra.... :3freak

Hur orginalkammen glappa (den som satt i när jag köpte hojen) vet jag inte.

HotCamen glappa lite, men slängde in en bricka som fanns med på orgkammen, som bla kompensera för borttagen autodekomp.

FreddaAbborre skrev:
Tidigare har jag haft en HotCam axel monterad, men pga diverse strul så sitter det nu en orginalaxel. Den som glappar axialt. Altså, borde det inte vara nåt spel axialt, men det är det.

Är det inte så att det är kamaxelöverfallet som sätter det axiella spelet och du provar glappet/spelet utan överfallet monterat?

andersbrink skrev:
Är det inte så att det är kamaxelöverfallet som sätter det axiella spelet och du provar glappet/spelet utan överfallet monterat?

Överfallet? Är det ventilkåpan du menar som håller kamlagrena på plats?
Ja, provat utan den. Misstänkte det kunde ha betydelse, men har inte spelat någon roll tidigare (man har varit tvungen att nästan banka ner lagrena)

FreddaAbborre skrev:
Överfallet? Är det ventilkåpan du menar som håller kamlagrena på plats?

Finns det ventilkåpor som håller fast kamaxeln? :confused:

Överfallen det är iaf "byglarna" som du bultar fast över kamaxeln.

Fotrally skrev:
Finns det ventilkåpor som håller fast kamaxeln? :confused:

Överfallen det är iaf "byglarna" som du bultar fast över kamaxeln.

Ser ej ut så på XR:en. Ventilkåpan (har även hört vipparmskåpan) håller fast kammen i överkant.
Va ute och prova nyss. Inget i övre kåpan som fixerar kammen axialt. Det finns där emot på toppen. Det är dessa fästen i förhållande till kamaxellagrena som glappen finns.

FreddaAbborre skrev:
Ser ej ut så på XR:en. Ventilkåpan (har även hört vipparmskåpan) håller fast kammen i överkant.
Va ute och prova nyss. Inget i övre kåpan som fixerar kammen axialt. Det finns där emot på toppen. Det är dessa fästen i förhållande till kamaxellagrena som glappen finns.

Så du har känt på axeln när den bara ligger lös på toppen så att säga..

isf skulle det inte förvåna mig om det finns ett axiellt spel.. Finns det ingen plugg eller dylig så att du kan känna på spelet när kåpan är monterad?

står de inget i boken då? om du nu ha nån :)

Fotrally skrev:
Så du har känt på axeln när den bara ligger lös på toppen så att säga..

isf skulle det inte förvåna mig om det finns ett axiellt spel.. Finns det ingen plugg eller dylig så att du kan känna på spelet när kåpan är monterad?

Pluggen sitter i ändarna på kammens placering på toppen. De diffar ca 1mm.

Provmontera kåpan (utan de "riktpluggar" som sitter i skruvhålen) och då gick det att rucka fram och tillbaka ganska mycket.

ozeo skrev:
står de inget i boken då? om du nu ha nån :)

Har bok. En kopierad. Hojen är från tyskland, så vissa engelska sidor saknas :huvet
Ska lusläsa lite till.

FreddaAbborre skrev:
Pluggen sitter i ändarna på kammens placering på toppen. De diffar ca 1mm.

Provmontera kåpan (utan de "riktpluggar" som sitter i skruvhålen) och då gick det att rucka fram och tillbaka ganska mycket.

Har bok. En kopierad. Hojen är från tyskland, så vissa engelska sidor saknas :huvet
Ska lusläsa lite till.

kan kika om jag hittar nåt i min bok ikväll när jag ska ner ti garaget :)

Hittade inget alls i bibeln.
En gissning dock är att en bricka som ska sitta på kammen saknas. Syns ingenting (dålt där den sitter).

faaan..jag hade 3 grejer jag inte skulle glömma o göra i garaget ikväll men jag klara bara av 1...
ska kika i boken imorn :huvet

ozeo skrev:
faaan..jag hade 3 grejer jag inte skulle glömma o göra i garaget ikväll men jag klara bara av 1...
ska kika i boken imorn :huvet

Haha... Det är lugnt.

Har plockat isär nya kammen (autodekompfjädrarna flyger jättebra). Hittade en bricka som jag trodde saknades. Altså ännu ingen aning om varför skiten inte är tillräckligt bred.

Kikat sprängskiss så att du har alla prylar med? Verkar som om du inte riktigt vet om allt sitter där :gnissla

Fräd skrev:
Kikat sprängskiss så att du har alla prylar med? Verkar som om du inte riktigt vet om allt sitter där :gnissla

Nu vet jag att allt är med. Den kam jag satte dit har autodekomp. Det som skapat lite huvudbry hurvida det satt en bricka monterad mellan dekompen och kamdrevshållar som är utformad så man inte såg om det satt en bricka eller ej...

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick