Kalltryck / varmtryck för contidäck?

> At cold tyre temperature:
> RaceAttack comp Front 1,9 bar
> RaceAttack comp. Rear 1,6 bar
> RaceAttack Street Front 2,1 bar
> RaceAttack Street Rear 1,9 bar
> RaceAttack Rain Front & Rear 2,3 bar
>
> At warm temperatures ( 80 degrees with tyre warmers or 2 turns):
> RaceAttack comp Front 2,1 bar
> RaceAttack comp. Rear 1,9 bar
> RaceAttack Street Front 2,3 bar
> RaceAttack Street Rear 2,1bar
> RaceAttack Rain Front & Rear 2,3 bar
>

2008 års däck gällde detta iaf.
 
2010.

Rekommenderat däckstryck från Continental







values for inflation cold (surrounding temperature):


RaceAttack slick. front 1,9 bar

RaceAttack slick. rear 1,6 bar

RaceAttack comp. front 1,9 bar

RaceAttack comp. rear 1,6 bar

RaceAttack Street front 2,1 bar

RaceAttack Street rear 1,9 bar

RaceAttack Rain front & rear 2,3 bar


this is equivalent to warm (pre-heated to 80° Celsius and after
2 laps):


RaceAttack slick. front 2,1 bar

RaceAttack slick. rear 1,9 bar

RaceAttack comp. front 2,1 bar

RaceAttack comp. rear 1,9 bar

RaceAttack Street front 2,3 bar

RaceAttack Street rear 2,1bar

RaceAttack Rain front & rear 2,3 bar


Peterrrr är snabb,,:D Detta är det senaste vi fick från Conti och skall funka.. enl dem.. Verkar vara samma som tidigare,,
 
Fortsättning, vad för temp ska contidäcken ha? Lite halkigt efter några pass på gelleråsen och upptäckte att bakdäcket bara var som varmaste 72 grader. Känns lite lite....
 
Fortsättning, vad för temp ska contidäcken ha? Lite halkigt efter några pass på gelleråsen och upptäckte att bakdäcket bara var som varmaste 72 grader. Känns lite lite....

Detta svar har jag fått från Conti:

"Our recommendation is to initially fill air pressures to 2.1 bar front and
1.6 bar rear. Pre-warming with tire warmers always increases lifetime.
Warm pressures should be 2.25 bar front and 1.8 bar rear. We recommend after the first lap to check the pressures after the first lap, and correct if necessary."

EDIT: trycket alltså. Såg först nu att det var tempen du frågade efter.
 
Hade tänkt köra en dag i helgen på Anderstorp i 3-10 plusgrader (torrt tror/hoppas jag), och funderar på vilket däckval som är minst dåligt bak.

Jag har Conti Raceattack slick soft samt endurance att välja på - vilket greppar vettigt lång tid i vinterkylan utan att tappa för mycket grepp eller rugga sönder sig? Endurance har jag bara kört med värmare i sommarvärme, soft har jag aldrig kört innan..
 
Min erfarenhet är att ju kallare det är, ju hårdare blandning bör man ha mht hårdgummiblandning= större fungerande tempraturspann. Körde i helgen på sviestad med endurance 7-13 + grader å det funkade bra.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top