Kallt i lägenhet

Blanco skrev:
Du har inte en hyresvärd som vårdar sitt hus..... Det är ju klart i alla fall.... Vad betalar du i hyra och hur stor lägenhet?

Mm jag vet. typiskt stora bolag.
Hyran ligger på 4200:- (utan el) 2rk Minns ej storlek, orkar ej leta fram papper.(snart dags att försöka sova :gnissla )
Edit: 65.5 kvm

Last edited:
Vet inte om detta stämmer men.

Kan du inte kontakta konsumentverket?

Sen kan d hjälpa dig genom att du betalar hyran dit och när hyresvärden skött sina åtaganden får han hyran betald.

Lite osäker på hur det går till men vi har ju massa kunnigt folk här på s-hoj.

Stå på dig o ge inte upp jag tjatade till oss ett nytt torkskåp efter många om och men.

//Blondie

Willmar skrev:
Se så... jag bor högst upp (2 vån)
Vatten buret, har demonterat alla termostater( fullt flöde)

När jag var nere hos grannen första gången, så hade de mycket varmare än mig. Han och hans fru följde med upp och fick en chock.
De var som att gå in i en kall vägg.

Har även märkt att det är varmare i trapphuset :va
Skall slänga upp nå bilder på min skitlägenhet :huvet (var ju tvungen å kolla hur skiten såg ut, samt där klåparen varit å smetat ut kladd)
Hatar KBAB, och deras Vlu skit.

Sen skall jag nog avsäga mitt medlemsskap i hyresgästföreningen.
De har sugit bra med pengar ur en :huvet

Som sagt kolla lite på bilderna och säg vad ni tycker.
Förrådet- tror att det är tätning som kommer ut?
Golvet sviktade innan- nu troligen byggskumm= ojämt

Ena hörnet i sovrums golvet- sandgolv under mattan.
Taket i köket... syns skitluft draget :D

Fina väggen i toan....

Kan skriva många brister å visa många kort :gnissla
Ett jobbigt fenomen är när jag duschar, blir tvärkallt ett tag för att sedan bli tvärvarmt :huvet då är det nära att man får ett utbrott :gnissla[/QUOTE]

Din lägenhet påminner om en jag o en polare hyrde i ryssland för ett par år sedan :D Kostade iofs inte 4200 i månaden...snarare 420. Kallt som satan var det där också! Kunde vara ner mot 13 grader på morgonen, men som tur var fanns där en gas-spis modell livsfarlig så det var bara att ösa på med full EBK på alla plattor så var det snart varmt o gött igen :tummenupp

[IMG]http://www.fireupload.com/show.php?id=13986
show.php

show.php

show.php

show.php

show.php

Last edited:
Här klagar ni men tänk på alla stackars uteliggare vid denna årstid :lol

Nä inget vidare kul att frysa eller själv inte bestämma över behaglig värme.
Verkar ju vara lönlöst i ditt fall trots att du upprepande gånger varit på dem.
Hitta annat bättre/varmare boende kanske?

Eldade inte på hela dagen igår, gick och la mig runt 1800.. när jag vaknade idag var det 13,5¤ inomhus : :näsblod Nu när det är kallt ute måste jag elda varje dag i

Willmar skrev:
Är det fler än jag som har kallt :va
Har just nu 17,2 grader. Ibland har jag haft 15-16.2 grader.

Har bråkat varje år om värmen, av och till.
De säger att de höjer.... funkar bra ett tag. till att sen bli svinkallt.
De vet med sig att det är ett gammalt hus, som borde rotrenoveras.

Deponera del av hyra hos Länsstyrelsen då fattar förstår hyresvärden att du menar allvar.

Du kan inte bli vräkt för att du inte betalat hela hyran om du deponerat hos Länsstyrelsen. OBS du kan inte deponera hela hyran! Be hyresgästföreningen om hjälp med hur stor del av hyran du kan deponera.

STÄM DOM! :huvet

:kulspruta :kulspruta :kulspruta :kulspruta :kulspruta

PS Dokumentera felen noga. Dokumenter även temperaturen i lägenheten. Fotografera en termometer i vittnens närvoro. rimfrost på toalettringen osv. DS

Last edited:
jag vet exakt vad du menar! Just nu har vi iofs rätt varmt inne... 18.2 grader...vi kopplade bort termostaterna men det gav o9ss nog bara en halv grad mer... de som bor längst upp har skitvarmt i sina lägenheter medans vi längst ner har skitkallt. Hyresvärden gör ingenting åt det, de gör iofs inget annat heller så. Lampan i den andra uppgången har tex. varit sönder nu i ett år utan att någon bytt den...
Hörde av mina arbetskamrater att man kan ta ut lite vatten i elementen och det blir då lite lätt övertryck som kan ge mycket mer värme... tror dock inte riktigt på detta och vågra inte det heller. Ska bara bo här i en vecka till nu, sen flyttar vi till en NYBYGGD lägenhet!!! Skööööööönt!!!

Mcbrud skrev:
jag vet exakt vad du menar! Just nu har vi iofs rätt varmt inne... 18.2 grader...vi kopplade bort termostaterna men det gav o9ss nog bara en halv grad mer... de som bor längst upp har skitvarmt i sina lägenheter medans vi längst ner har skitkallt. Hyresvärden gör ingenting åt det, de gör iofs inget annat heller så. Lampan i den andra uppgången har tex. varit sönder nu i ett år utan att någon bytt den...
Hörde av mina arbetskamrater att man kan ta ut lite vatten i elementen och det blir då lite lätt övertryck som kan ge mycket mer värme... tror dock inte riktigt på detta och vågra inte det heller. Ska bara bo här i en vecka till nu, sen flyttar vi till en NYBYGGD lägenhet!!! Skööööööönt!!!
bor oxå längst ner och värden skiter i att ha någon värme i källaren = svinkalla golv... :huvet det är tur att man har ett stort lager av sockor... :tummenupp Tack mamma...

Freddola skrev:
Jag vet hur du kan bli av med ditt problem.
Samma sak var det hos min systerslägenhet (bor i karlstad förövrigt)
Pappa bara skruva isär termostaten på elementet o ändrade så den kunde öppna upp mera.
Extremt vanligt att dom "stryper" termostaterna så att man inte kan vrida upp dom fullt även fall dom visar max.

Exakt. Så slapp jag skriva det.

MEN! (Alltid detta förbannade men...)

Problemet är tudelat:

Termostaten ja. Och stoppet som är satt innan den ens öppnar. Avlägsna!

Men på UT-ledningen FRÅN elementet, d.v.s den ledning som går ut i botten på elementet sitter faktiskt OXÅ en strypning!
Så även om man fixar termostaten blir resultatet exakt det som mc-brud säger: nära noll.
Nu har ju inte ALLA elaka portisar varit på denna strypning så man KAN ju röna framgång med endast termostaten.

Strypningen i UT-ledningne sitter som en skruv under ett lock (sexkantigt, ser ut som en mutter). Detta lock har en packning under sig för denna ställbara strypning är inte HELT tät. Det kommer alltstå smådroppa eller rinna lite. Inte spruta. Men var beredd med trasor.
Skruva ut denna skruv och voilá!

Varde värme!

För o få mkt krut till kanonen så tycker jag att den som fryser i sin lgh ska göra intjack i UC (pumprummet, värmecentralen i huset/ rörhärvan i källaren). Skruva upp schunten så att det pumpar ut VARMARE vatten i elementen.

Sen e re bara o lägga upp fiskpinnarna på elementen o steka! :2cool

yes, i´m bad

är det gratis vatten så kan du ju ställa fram hinkar med varmvatten här och var i lägenheten :)

Jag provade samma sak med kallvatten i somras, det funkar faktiskt hyfs men det var skitjobbigt så jag orkade inte göra det mer än en gång, mest som ett experiment.

honkiie skrev:
är det gratis vatten så kan du ju ställa fram hinkar med varmvatten här och var i lägenheten :)

Jag provade samma sak med kallvatten i somras, det funkar faktiskt hyfs men det var skitjobbigt så jag orkade inte göra det mer än en gång, mest som ett experiment.
Sätt på ugnen en stun funkar oxå ganska bra. Har du provat lufta elementen, är ett vanligt fel hos modell äldre element.
Trist när det är så där. Tur att man har el som ingår i hyran så det är bara att bränna på en byggfläkt om det börjar bli kyligt.

Enklaste och effektivaste lösningen på ditt problem: Skruva bort termostaten så att den öppnar fullt!!

Hjälper garanterat :tummenupp

Om det står Danfoss på termostaten kan du ta bort den och vrida på mässingsringen som sitter bakom, ställ den på N isåfall. Har du provat att lufta radiatorerna? Börja inte fippla med returavstängaren som nån sa, har du otur kommer den lossna och du ha hundratals liter SVART vatten överallt.

stackars jävlar..

jag får ju köldskador om de e mindre än 22grader varmt..

de e lite jobbigt å bo med privat hyresvärd.. särskillt om han e skåning.. (undrar om de va han som har ställt champange-lookalike flaskor i trappen, å önskat god jul :va skriver ju så illa på kortet)

å sen när han försöker göra en fuling å höja min hyra utan att meddela höjningen 3 månader i förväg, utan å ta kontakt med HGF som han måste göra pga förhandlingsordningen så blir man lite sne.. får nog ta å dra upp dedär med att jag behöver tapeter överallt, ny kyl/frys, nytt golv i köket, å slipad parkett i hall/vardagsrum snart.. tur ja kunde bussa HGF på honom :P ska se vad han svarar

Ett problem som vi har i vår förening är att varje vår när folk vrider av sina vatten element så vrider dom åt termostaten stenhårt(här ska då ingen värme fram) Det resulterar i att termostaten pajjar. Den ser hyffsat hel ut men vid byte så märker man skillnad.

Vi har bytt fler än 1 i förenening pga klantskallar.

Hehe många svar :D
Jag har som sagt fipplat på alla element så de kör fullt ös :yoparty

Men de pumpar ju ej ut värme= ingående är lika kall som utgående rör.
Åkte senare till jobbet idag, för att prata med bovärden.

Sa som det var, kall m,m
Han sa mja jo jag vet, han skullle skicka gubbbar som kollar upp det.
Han viste ju att det är gammalt och dålig isolering, så när det blir kallt blir det kallt. Han har höjt ett flertal ggr över max vad de får göra.

Då har det blivit helt ok.
Men sen visar det sig att nån jävel sänker skiten??
Ljuger han eller?

Men men nu är det varmt i elementen, värmen kommer sakta.
19 grader nu :tummenupp

Sa som det var, ingen vill komma och hällsa på mig då de tycker jag har det så kallt.... samt att det är ju för bövelen JUL snart :gnissla

Vi får se hur länge det funkar

Vill inte trotts allt vara en grinig gubbe som skriker.... räcker att man klagar.

Willmar skrev:
Hehe många svar :D
Jag har som sagt fipplat på alla element så de kör fullt ös :yoparty

Vill inte trotts allt vara en grinig gubbe som skriker.... räcker att man klagar.

Har du prövat att lufta elementen? Om inte så gör det!
Jobbar själv inom fastighetsbranschen för tillfället och jag vet precis hur sega förvaltare/fast.ägare kan vara... Mitt tips: Tjata, tjata, tjata
Ofta har de så j-vla mkt att hålla koll på så de glömmer att ringa tillbaka.

Lycka till!

MVH
Henrik

Back