Kallstartsproblem 1998 GSX-R 750

gixxermabben

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2009
Ort
Vasa
Hoj
GSX-R 750 1998/96
Är det nån suzuki fantast här som vet vad det kan bero på att min gixxer är lite lätt svårstartad när det är kallt ute och motorn är kall? Man får försöka en 4-5 sekunder och sen tänder det men den startar inte alltid på första. Följande gång man trycker in starten så startar den och går normalt.

Har kollat / bytt:
- tändstift (de såg bra ut men bytte ändå)
- luftfilter
- tankat från olika ställen
- ecun är justerad när den bänkades (helt normala värden)
- ny ackumulator
- ventilspelet är normalt

Kan det vara nåt med bränslefiltret fastän den går som en klocka annars?

Tack på förhand.
 
DE e sprut på en sån ller hur? Hadde det var gasare på skulle jag sagt -Men choka han då!

Men spruthojar har väl nånslags kallstartsanrikning precis som bilar?

På en del bilar styrs ecu'ns anrikning av det ohm tal som ges av tempgivaren.

Nånstans där skulle jag börja leta om jag var du.
 
Du vrider väl på tomgångförhöjaren? (man kan säga att det är chokereglaget...)

Du kan pröva med att bygla felkodskontakten, och se om det kommer upp några felkoder...
 
Last edited:
Ja det är sprut på den hojen. nu har jag inget el schema för den hojen men jag skulle gissa på att du har ett givar problem. och som föregående talare pratade om Temp givaren så kan det mycket väl vara den. Det kan finnas 2 st en för ecu och en för instrumentering.
 
Du kan pröva med att bygla felkodskontakten, och se om det kommer upp några felkoder...

Läste i boken nu att ECM:en tar in info om både kylvätskans temperatur och insugsluftens temperatur, så det är två sensorer som du behöver kolla upp.

Men läste också att den känner av om det är något tok med dessa sensorer och om sensorn till kylvätskans temperatur är trasig visar displayen ständigt 80C grader, men om sensor till insugsluftens temperatur är trasig visar den ständigt 40C grader. Men om den inte visar detta i displayen, så prova med att bygla felkodskontakten ändå.

Annars kan du mäta dig till om det är fel på dessa sensorer själv...kolla bilderna.
 

Bifogat

  • Insugsluftenstemperatursensor.JPG
    Insugsluftenstemperatursensor.JPG
    73.9 KB · Visningar: 61
  • Kylvätskanstemperatursensor.JPG
    Kylvätskanstemperatursensor.JPG
    72.8 KB · Visningar: 58
Tack för alla svar.

Det är ingen skillnad hur jag vrider "kallgasen/choke handtaget" vet inte vad de heter på insprutade hojar. :) Först när den startar inverkar det.

Jo dealer mode visade ingen felkod men som sagt det kanske kan vara ide att mäta igenom temperatur givarna ändå.

Displayen visar normala temperatur värden men insugs givaren kommer jag åtminstone att mäta.

Kan höra av mig när jag mätt dem om nån har liknande problem.
 
Jag mätte båda givarna och spänningen till dem men allt var enligt boken. Hmm.

Felet är lite svårt att lokalisera för när man "fixat" en grej har man bara ett försök på sig att starta, sen får man antingen vänta många timmar eller fortsätta en annan gång (den startar utan problem när den startat en gång). Nåjaa, det är inget stort problem men lite störande...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top