Kallaste dagen på 112 år

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
det låter lite kyligt.

Långt ner i USA:s sydstater snöade det på lördagen, vilket inte är så vanligt, och till och med i subtropiska Florida sjönk temperaturen ned till som lägst drygt 8 grader, vilket gjorde det till den kallaste dagen på 112 år.

Invånarna har uppmanats att ta hand om förfrusna leguaner och lägga dem på soliga platser där de kan kvickna till.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/europa-huttrar-1.1024258

Syrran och hennes familj är i Florida sen två veckor tillbaka, det är inte världens varmaste klimat även om de kunde ligga vid poolen igår och dricka öl :näsblod
Jag är glad att vi inte åkte med denna gång, bortkastade pengar när man kan frysa här hemma istället...

här är det minus 2 men halv storm istället. Ge mig minus 38 bara jag slipper den fuktiga vinden... Minus 20 i dalarna på nyår va fan rena sommarn jämnfört med det här.

här är det minus 2 men halv storm istället. Ge mig minus 38 bara jag slipper den fuktiga vinden... Minus 20 i dalarna på nyår va fan rena sommarn jämnfört med det här.

Ta på dig kläderna som du har på dig när det -38, då kommer du inte frysa :)

Jag jobbar lite värmen så ofta jag kan medelst skoter, isbil å lekande i vanliga bilen!

Så att vi alla kan få åka hoj så snart som möjligt :tummenupp

Ni ska allt se att klimatforskarna även kan få denna vinter att bli tecken på klimatförändringen.

Man undrar ju om det verkligen är så illa med den globala uppvärmningen som det pratas så mycket om...

Längre somrar, så mer hojåkning.
Kallare vintrar med mer snö, så mer brädåkning.
Mindre transportsträckor i form av vår och höst.

Varför klaga? :tummenupp

Man undrar ju om det verkligen är så illa med den globala uppvärmningen som det pratas så mycket om...

I alla beräkningsmodeller så beräknas klimatet bli mer instabilt och ge mer extremnoteringar åt alla håll. Med andra ord så förväntas vädret bli mer extremt, mer köldnoteringar är förutspått att ske. Framförallt blir det fler rekord av alla slag. Mest regn, mest snö, varmaste, kallaste, högsta orkanvind osv.

Men inget enskilt väderfenomen kan kopplas till en klimatmodell. Varken åt ena eller andra hållet. Så denna köldknäpp kan inte tolkas på det sätt ni antyder.

I alla beräkningsmodeller så beräknas klimatet bli mer instabilt och ge mer extremnoteringar åt alla håll. Med andra ord så förväntas vädret bli mer extremt, mer köldnoteringar är förutspått att ske. Framförallt blir det fler rekord av alla slag. Mest regn, mest snö, varmaste, kallaste, högsta orkanvind osv.

Men inget enskilt väderfenomen kan kopplas till en klimatmodell. Varken åt ena eller andra hållet. Så denna köldknäpp kan inte tolkas på det sätt ni antyder.

ok... Om du säger så... Men med en global uppvärmning så kan man lätt tro att det blir mindre av kyla och snö..

ok... Om du säger så... Men med en global uppvärmning så kan man lätt tro att det blir mindre av kyla och snö..

Ja, och nej. Eftersom nederbördsmönstren förändras kraftigt så blir det väldigt kaotiskt. Områden som aldrig har fått snö kan ju få det med förändrade vindar och vädersystem. Enklast kan man förklara det som att hela vädersystemet globalt sett får mer och mer energi. Vi har i debattens fått oss det förklarat att jorden blir varmare. Rent korrekt fysiskt så beskriver man det som att vädersystemen får mer energi. Det betyder mer orkaner, starkare vindar, kraftigare väderomslag, samt givetvis varmare väder. Men det behöver inte betyda att det blir "vackert väder" som många har dragit slutsatsen.

Lite kort kan man säga att förenklat blir det:
Brutalare väder, mer extremt.

Den långtidsprognos SMHI har gått ut med ger oss en indikation om att det kommer bli mycket mer regn i sverige, om man pratar om långtidsprognoser. Men jag poängterar än en gång att ett väder har inget med klimatet att göra. Man måste studera vädret under längre tid.

Men mer exakt kan ni kolla här

eller lite förenklat mer specifikt Sverige

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!