Kallar bilprovningen automatisk?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Satt och funderade på en sak som säkert många här tycker är en riktig njubi-fråga. ...och det är ju alldeles riktigt! :tomten

Köpte min hoj i höstas och fick givetvis alla papper från vägverket efter några dar. Bland dem låg också en lapp där det stod ungefär "Din hoj måste besiktigas senast september -07". OK, det i sig är väl inget konstigt men min fråga är: kommer SPB att skicka en lapp till mig (som med bilen) att "nu är det minsann dags å masa sig hit" eller måste jag boka tid själv på något sätt. Hur tusan funkar det hela?

Ett annat litet spörsmål som jag och en polare satt och flummade om är hur de testar bromsarna. Kör de på de där rullarna eller är det provtur som gäller?

Faen, vet ju ingenting ju.... :4skrika :hihi

du blir kallad automatiskt om hojen är påställd. Däremot så får du boka tid själv.

timm skrev:
2062785 Satt och funderade på en sak som säkert många här tycker är en riktig njubi-fråga. ...och det är ju alldeles riktigt! :tomten

Köpte min hoj i höstas och fick givetvis alla papper från vägverket efter några dar. Bland dem låg också en lapp där det stod ungefär "Din hoj måste besiktigas senast september -07". OK, det i sig är väl inget konstigt men min fråga är: kommer SPB att skicka en lapp till mig (som med bilen) att "nu är det minsann dags å masa sig hit" eller måste jag boka tid själv på något sätt. Hur tusan funkar det hela?

Ett annat litet spörsmål som jag och en polare satt och flummade om är hur de testar bromsarna. Kör de på de där rullarna eller är det provtur som gäller?

Faen, vet ju ingenting ju.... :4skrika :hihi
Du vet ju när du ska inställa dig som senast. Har du inte besiktigat inom den tiden blir det körförbud. Du får själv beställa besiktningstid om jag inte missminner mig.

Ang bromsarna så har jag för mig att besiktningsherren tar hojen ut på en tur där han gör en massa olika koller, inkl bromstest.

Dark_Messenger skrev:
2062821
Ang bromsarna så har jag för mig att besiktningsherren tar hojen ut på en tur där han gör en massa olika koller, inkl bromstest.

Man kan neka besiktningskontrollanten att få ta den en runda för att testa bromsarna.

JAG tänker då inte någon bes. gubbe testköra min när den ska in i nästa månad.

& vägrar han att godkänna min hoj för det, så ska jag ha skriftligt innan provtur att bilprovningen tar ansvar & betalar alla ev. skador, vare sig det är tippskada eller vurpskada.

wonderwizard skrev:
2062847 Man kan neka besiktningskontrollanten att få ta den en runda för att testa bromsarna.

& vägrar han att godkänna min hoj för det, så ska jag ha skriftligt innan provtur att bilprovningen tar ansvar & betalar alla ev. skador, vare sig det är tippskada eller vurpskada.
makten ligger i hans händer, vad ska du göra. Han kan vägra godkänna hojen och så är det bara. Vad har egentligen du att säga till om. :huvet

philsson skrev:
2062866 makten ligger i hans händer, vad ska du göra. Han kan vägra godkänna hojen och så är det bara. Vad har egentligen du att säga till om. :huvet

Just det att bilprovningen tar på sig ALLA kostnader samt sörjer för likvärdig ersättningshoj under tiden ens egen repareras, om det nu skulle smälla rejält.

philsson skrev:
2062866 makten ligger i hans händer, vad ska du göra. Han kan vägra godkänna hojen och så är det bara. Vad har egentligen du att säga till om. :huvet
Håller med du. Sorgligt nog kanske man ska tillägga. Man får lita på att de är försiktiga med grejorna. Dessutom undrar jag hur bes.mannen skulle reagera om man helt resolut vägrade han att köra :lol

Dark_Messenger skrev:
2062906 Håller med du. Sorgligt nog kanske man ska tillägga. Man får lita på att de är försiktiga med grejorna. Dessutom undrar jag hur bes.mannen skulle reagera om man helt resolut vägrade han att köra :lol
Godkänner han inte hojen så har du inget att hota med direkt. Han gör bara sitt jobb.

philsson skrev:
2062949 Godkänner han inte hojen så har du inget att hota med direkt. Han gör bara sitt jobb.
Menar just det. Det skulle ju låta lite suspekt om man liksom sa att han inte fick köra hojen av den anledningen att han skulle klota den.

Om jag vore bes.man i det läget skulle jag genast tänka på något annat. Tex att ägaren ville mörka eller på annat sätt var rädd för skulle bli upptäckt :)

Deras jobb går ju ut på, precis som du säger, att kolla inkl köra andra människors fordon så allt är ok och funkis.

Dark_Messenger skrev:
2062984 Menar just det. Det skulle ju låta lite suspekt om man liksom sa att han inte fick köra hojen av den anledningen att han skulle klota den.

Om jag vore bes.man i det läget skulle jag genast tänka på något annat. Tex att ägaren ville mörka eller på annat sätt var rädd för skulle bli upptäckt :)

Deras jobb går ju ut på, precis som du säger, att kolla inkl köra andra människors fordon så allt är ok och funkis.
Hade jag vart besiktningsman hade jag tänkt... "och vad sjutton, han vill få ut nya kåpor på försäkringen, undra vad han har gjort för att jag ska klota. Bäst jag inte provkör." :hihi

Det enklaste om man vill slippa provkörning (om man har möjlighet) är att åka in när man vet att det kommer vara snö och halt ute. Då skriver de bara att provkörning ej utförd p.g.a halt väglag.

Har funkat för mig i.a.f.

wonderwizard skrev:
2062847 Man kan neka besiktningskontrollanten att få ta den en runda för att testa bromsarna.

Ja du då kan du ju lita på att din hojbesiktning inte kommer bli slutförd.

ASB tar på sig ansvaret när besiktningsgubben provkör, och du kan inte neka honom provkörning vilket ingår i en av kontrollpunkterna.

Provkörningen är en slutfas där allt kontrolleras igen i samband med provtur, då kan man känna bromsarnas reserv, om hojen spårar, skeva bromsskivor mm
Hur många dumsnåla personer tror du som kör runt med skeva bromsskivor efter att ha glömt skivbromslåset men orkar inte köpa ny skiva!!!!!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D