Kallad på besiktning - mitt i vintern!

När var detta och vilken station?

Det var i Orminge, Nacka . Det var en specialtid jag fick. De hade en besiktningsman som kunde ställa upp :tummenupp

(det var en enduro som används året runt)

Ställa av för att slippa betala ca hälften av 180kr ???? Ja, vägtrafikskatten på motorcykel är 180kr/år !

Är man lite mer om sig och kring sig kan man ju också skippa trafikförsäkringen / halvförsäkringen / helförsäkringen (välj själv) under perioden när hojen är avställd.
För egen del ca 2000kr/månad. :)
Bortsett från att jag fick 109kr i retur från Transportstyrelsen. :)
När jag ställde av från 2016-11-03.
Fråga inte mig hur de räknar !

Last edited:
Det måste varit dec 2014

Det måste varit dec 2014

Okej, blev lite fundersam......

Jag besiktade väl min sista hoj(en Dragstar)vintertid också december 2014.(Norrbotten). Det var väl förmodligen sista vinter dom bara gjorde en not i besiktningsprotokollet typ" ej provkörd o nåt om bromsprov"

Min sista vinterbesiktning Boden 4/12 2014
141204b1.jpg

Respekt.
Foto på morgonen före 09:30 eller efter 13:15 gissar jag ?
http://www.gaisma.com/en/location/boden.html

haha, nejdå....jag drog dit den i skåpbil för att besikta den :-)

Besiktat en del hojar mitt i vintern och detta var bara en exempelbild på den sista av mina hojar som gick att besikta på vintern. Nu är det slut på det.....tills dom löser det.

Nu har jag ju en vinterhoj som jag bara använder på vintern. Den står alltid på dubbdäck, så jag har två val när dom ska besiktas på sommaren:
- Byta till sommardäck över dan(känns ju sådär, det är lite bökigt att skifta dubbade däck på fälg)
- Besikta med dubbdäcken och hoppas att det inte är ett pucko som provbromsar på asfalt med dubb.

....och ja det är mörkt här. Men verkligen.....sådär många timmar ljust ännu? :-)

Last edited:
haha, nejdå....jag drog dit den i skåpbil för att besikta den :-)

Besiktat en del hojar mitt i vintern och detta var bara en exempelbild på den sista av mina hojar som gick att besikta på vintern. Nu är det slut på det.....tills dom löser det.

Nu har jag ju en vinterhoj som jag bara använder på vintern. Den står alltid på dubbdäck, så jag har två val när dom ska besiktas på sommaren:
- Byta till sommardäck över dan(känns ju sådär, det är lite bökigt att skifta dubbade däck på fälg)
- Besikta med dubbdäcken och hoppas att det inte är ett pucko som provbromsar på asfalt med dubb.

....och ja det är mörkt här. Men verkligen.....sådär många timmar ljust ännu? :-)

Det är väl bara att du besiktar vinterhojen någon dag när det snöat mycket. Dessutom roligaste vinteråkningen på gata då.

Jag brukar besikta mina hojar själv.
Kompetent utfört, bra öppettider, kostnadseffektivt, ingen klåpare som förstör något och om det uppstår anmärkningar så dom relevanta.

Back