Kalkyler brottkraft rostfri najtråd.

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Har 2st rör som går i varandra, inre röret har flera hål, yttre har ett.
Inre röret skjuts in eller ut tills hålen linjerat med ytre och indre vid önskad längd.
En slät bult skjuts genom hålen och slutar i mitten på det inre röret.
Bulten hålls på plats med ett tunt fjäderstål.

Vid användning läggs tryck från båda håll mot mitten.
Den totala kraften bulten utsätts för uppskattas till ca 300N

Sporadiskt kan vibrationer göra att trycket minskar till 0N.
Fjäderstålet är för vekt och bulten kan "vibrera" ut.

Tanken är att byta den släta mot m6 A4 skruv med hål för najning.
Dels för att öka "friktionen" dels för att naja fast den.

1. Om vi förutsätter att najningen är perfekt utförd.
Går en kalldragen 1mm najtråd sönder före den glider ur där man vrider ihop den?
2.Om vilken kraft krävs för detta.
3. Vad ligger brottkraften på en 1mm rostfri kalldragen najtråd
4. Rören är 1 mm tjocka och kommer hamna i varsin gänga, vilken kommer den totala kraften vara för att bulten ska åka ut. Brottkrafen på gängor+friktion+ najtrådens brottkraft eller då den glider ur?

Inser att denna information kanske inte är tillgänglig fullt ut eller känd, men alla steg i rätt riktning uppskattas.
 
"Det beror på". Vanlig najtråd ca 600 N och rostfri runt 1200 N per mm2 beroende på dess kvalitet.
Istället för att teoretisera det hela, berätta om applikationen.
 
Är det inte bättre att ha en ogängad bult vars diameter passar perfekt i hålen, och sedan svarva ner den del som sticker ut till närmsta M-dimension och dra fast en mutter? Då kommer ju muttern bottna i den ogängade delen så att du kan dra den stumt, men samtidigt kan rör och bult röra sig fritt. Dessutom slipper du ha en gänga som skaver i rörens hål.
 
Jag hade nöjt mig med att linda över de två rören och de släta bulten med några varv silvertejp.
Och avsluta med en, två eller tre slangklämmor utanpå silvertejpen.
Lär funka så länge det inte är en så kallad Houdini bult.
 
Last edited:
Du kan nästan ta bort stödbenen om det är ett sådant som du sätter i bilen.

Bilbältet är huvudsakliga fastspänningen.
Annars är det ju bara att peta in en liten bult och dra en mutter på andra sidan.
Överjobba inte och inte minst, styr tag i det där med övernojande så fort som möjligt.
Det kommer bara accelerera och till slut så kommer ungen att bli grönjävla curlad och får knappt gå till lekplatsen själv....
 
+att det är bara första barnet som sambon är nojig över precis allt med sen finns inga nojor alls :)
 
städ ben till baybyskydd.
super nojjig sambo
Linda över den släta bulten med Biltemas röda plasttejp. Det ska se snyggt ut !

(Silvertejp och slangklämmor var till nått utsatt för belastningar som inte fick brista, typ på segelbåt)
Najtråd kan man sticka / rispa sig på, undvikes i moder / babysammanhang.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top