Kalkfläckar på kåpglaset

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har fått kalkfläckar på kåpglaset som sitter som fan. Har hört att ättika ska vara bra mot kalk, men finns det risk att man förstör kåpglaset om man har ättika på det?

Hur ska man annars göra för att få bort det? Har testat med tvätt och sonax hårdvax, utan resultat...

Har samma problem. Har prövat lite allt möjligt med bilvårdsprodukter utan resultat. Någon som har tips??

Kalkfläckar? Är ni säkra? Det kan inte vara bromsvätska då? Enda utvägen är nog att polera med nån form av rubbing.

Displaypolish från clasohlsons 32-8192 för 39:- fungerade på kompisens kåpglas när jag råkade droppa lite bromsvätska på det.

Är helt säker på att det är kalk, har inte hållt på med bromsarna på denna hojen. Fläckarna dök dessutom upp efter en snabbtvätt då hojen ställdes in i garaget direkt utan att ha blivit avtorkad.

Får testa med displaypolishen, tackar för tipset!

Är helt säker på att det är kalk, har inte hållt på med bromsarna på denna hojen. Fläckarna dök dessutom upp efter en snabbtvätt då hojen ställdes in i garaget direkt utan att ha blivit avtorkad.

Får testa med displaypolishen, tackar för tipset!

Berätta gärna hur det gick sedan, om det gick bort.

MVH
Marcus

Då jag själv är uppväxt på en stor kalksten så har jag lärt mig att citron, eller rättre sagt citronsyra löser upp kalk väldigt bra. Vet dock inte hur plast och lack reagerar på detta, men det kan ju vara värt att prova om man är försiktig.

Själv brukar jag använda 30%-ig saltsyra när jag rengör kalkbeläggningar på jobbet. Effektivt som satan!

Nej men som föregående talare sa, syra är det bästa. Och citronsyra är en av de mildaste syror man kan komma över... annars kan du ju prova kalkrengöring som man kör i kaffebryggarn. Visserligen tror jag det innehåller en stor del citron... lycka till!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN