"Kalibrering" av bakdäck!!

Matsoo

Matsoo
Gick med
22 Jan 2005
Hoj
blå zx9r -00
Har precis satt på ett nytt bakdäck på min zx9r. En monteringsfråga dock, kan man lita på markeringarna på svingen? Alltså dom som visar att hjulet sitter lika på bägge sidor. När jag följde makeringarna och sen mätte med skjutmått så diffade det lite. Vilket ska man lita på, markeringarna eller skjutmåttet?

Har för mig att jag läst någonstans att man ska ta markeringarna med en nypa salt, fast det kanske inte stämmer.

/ Mats

Matsoo skrev:
Har precis satt på ett nytt bakdäck på min zx9r. En monteringsfråga dock, kan man lita på markeringarna på svingen? Alltså dom som visar att hjulet sitter lika på bägge sidor. När jag följde makeringarna och sen mätte med skjutmått så diffade det lite. Vilket ska man lita på, markeringarna eller skjutmåttet?

Har för mig att jag läst någonstans att man ska ta markeringarna med en nypa salt, fast det kanske inte stämmer.

/ Mats

Jag mäter alltid med skjutmått litar inte på markeringarna.

Markeringarna stämmer oftast inte, Kawa är sämst på detta, säger ryktet. Vill du vara säker så bygger du en spårningkoll-o-maticanordning av två långa raka saker som du kan fästa mot bakdäckets sidor och sedan kolla att framhjulet och bakhjulet linjerar.

Ok, hur mäter jag smidigast dårå?? Jag mätte från bakkant på svingen fram till den fyrkantiga bricka som axeln sitter igenom, detta måste väl funka eller ska jag göra på något annat sätt.

(Orkar inte bygga några speciella anordningar)

Nått som är lika på båda sidor.
Annars så kan lägga två raka träreglar mot bakdäcket som räcker fram till framhjulet så du ser om hjulet är i mitten.

gsxr1200 skrev:
Nått som är lika på båda sidor.
Annars så kan lägga två raka träreglar mot bakdäcket som räcker fram till framhjulet så du ser om hjulet är i mitten.

Ok, jag ska ta ett span på det i morgon om jag hinner..

Tack för hjälpen.

/ Mats

Gustav1 skrev:
Hur illa är det om bakhjulet sitter liite snett då?

Nä jag vet inte om det är någon direkt fara, kanske kan dra lite snett o spänna lite i kedjan??

Men jag vill ju ha det så bra som möjligt i alla fall.

Matsoo skrev:
Nä jag vet inte om det är någon direkt fara, kanske kan dra lite snett o spänna lite i kedjan??

Men jag vill ju ha det så bra som möjligt i alla fall.

Ja, troligen ökar slitaget, men frågan är ju om det halverar livslängden eller om det rör sig om 100 mil, typ.

Om kedjan ser helt rak ut när man tittar på den bakifrån tycker jag inte att det borde vara någon fara för mer slitage. Det är ju trots allt en bit fram till framdrevet så man borde kunna se om kedjan "svänger". :va Aja, bara en tanke. Jag vet inte. :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D