Kalhygget - mc magnetiskt?

Mattias skrev:
Bra idé, eftersom det går åt vänster... :D

Hahahah... ja helt rätt, fel av mig tänkte höger av nån dum anledning :7peta

Jag menar när man åker MOT Rosenhill och då blir det vänster.

Hade jag kört höger så hade jag ju varit en av dom som bidragit till kalhygget :3freak

Med tanke på Benkars inlägg så är det nog högtid att något görs i kurvan, nu har jag inte själv gjort det men det är långt från den siste som kört jordfräs rakt ut där och så länge det går "bra" är det ju okej men inte den dag något går illa :(

Vad gör vi? Skriva lista och skicka till kommunen? Någon som annars orkar ta tag i det hela?

Last edited:
Mötte ett gäng muppar där idag som trodde de var Rossi hela bunten. Nån Fazer och lite gixxer mixa det och du får ett gäng med moppefuckon! :kocko Håll er på er egen sida av vägen klantarslen! Jag hytte med näven åt er på äkta svensk gubbmanér för att visa min avsky!! :hihi Skämt åsido, moppefuckon är ni iaf!

edit: mötte på annat ställe på slingerbulten inte i kalhyggeskurvan

Last edited:
Kan ni inte bara sätta upp en skylt själva?

"Farlig kurva" eller vad som helst.
VV brukar inte vara så snabba av sig...

Gustav1 skrev:
Kan ni inte bara sätta upp en skylt själva?

"Farlig kurva" eller vad som helst.
VV brukar inte vara så snabba av sig...

De vill ju att man ska rapportera in dåliga vägar med hål och tjälskott eftersom att de inte kan ha översikt över alla vägar själva. Detta borde ju gå in under samma kategori egentligen.. båda har ju med säkerhet att göra.

Har aldrig förstått varför man måste vara över hela jävla vägen på en gång utan att hitta nått som ens liknar ett vettigt spår. Håller er på er egen sida av vägen, är du på min sida och härjar kör du fortare än du klarar av. Ok, utan möte och klockren sikt så varsågod men bespara mig chickenrace. Det gäller iofs inte bara slingerbulten. Vilket inte var vad tråden handlade om......Ja, kalhygget är en lurig kurva om man inte kan vägen, kan överraska även de som kan vägen.

955i skrev:
Med tanke på Benkars inlägg så är det nog högtid att något görs i kurvan, nu har jag inte själv gjort det men det är långt från den siste som kört jordfräs rakt ut där och så länge det går "bra" är det ju okej men inte den dag något går illa :(

Vad gör vi? Skriva lista och skicka till kommunen? Någon som annars orkar ta tag i det hela?

Mailade vägverket förra sommaren, men inget hände.. Kanske bättre skicka in som vanligt "brev", då blir det i alla fall garanterat diariefört, och ingen kan säga att dom -"inte har hör att det skulle vara några problem/ovanligt olycksdrabbad kurva".

@Mattias! Du la någon gång upp en ganska detaljerad karta över slingerbulten, har du lust leta upp den (jag hittar den inte... :( ) och markera den "aktuella" kurvan, samt lägga upp den här, så skickar jag in till VV region Sthlm.

//B

benkar skrev:
@Mattias! Du la någon gång upp en ganska detaljerad karta över slingerbulten, har du lust leta upp den (jag hittar den inte... :( ) och markera den "aktuella" kurvan, samt lägga upp den här, så skickar jag in till VV region Sthlm.

//B

Whoomp, here it is!

Bifogat

• slingerbulten2.gif
    slingerbulten2.gif
    49.9 KB · Visningar: 199
Syftar på Benkars bilder.
På mittbilden syns det att det är en högre ytbeläggning på innervägbana och då bildar en liten kant till ytterdelen av vägen.
Kan vara jobbigt om man kör över den då framhjulet måste "klättra" över kanten.

Kan bara säga att jag la omkull hojen i den kurvan.
Körde mot Tungelsta och drev ut på den kanten och körde längs med den, vilket resulterade i ett framhjulssläpp.
Hamnade i diket med en skrapad hoj.
Klarade mig från skador.

Med den farten jag hade skulle inte framhjulet kunna ha släppt som det gjorde om inte kanten fanns.

Bifogat

• Dsc00538.jpg
    Dsc00538.jpg
    105.8 KB · Visningar: 173
  • Dsc00551.jpg
    Dsc00551.jpg
    140.5 KB · Visningar: 172
Last edited:
Börjar snart bli läge att måla ett stort H i den kurvan...

jo, den e lite klurig...

Va med i samma sällskap som sensei, dvs i lördags när en av oss åkte av där.. trist å se, men som tur va klara han sig väl. Stukad hoj och självförtroendet sjönk en del tror jag...

en annan sak hände precis innan och jag hoppas att den som känner sig träffad i detta sammanhang inte träffar på mig när jag är ute och är lite grinig... Dvs detta gäller en speciell förare av en offroad-hoj, modell okänd... det som skedde var följande...

vi låg typ 8 hojjar efter varann på väg mot rosenhill... ett par korvor före hygget ser jag (jag kör först, och tar det väldigt lungt då det e första gången jag kör där i år och vi har just börjat vår hojtur den dagen) i h-backspegel att nån kommer i högre fart bakom... tittar i v-spegel ser ingen... bröööm säger det på min högra sida... tuuuuuur som fan att jag inte som jag planerade hann köra in lite mer mot h-kant. Asså jag hann inte... det va precis innan en h-kurva oxå.
jag kan förstå hur han tänkte, men blev rosenrasande...
Vet inte vad ni tycker men... köra om gör man på vänster sida, och speciellt på den vägen!

Känner personligen bara för knäppa han på näsan å säga fy, men... tror inte det skulle hjälpa... så dumt ... så onödigt...

/KaZ

Har nu pratat med Vägverket, killen som håller på med projektet för att minska klass7-olyckorna, skickat över beskrivning, bilder och karta till honom. Han har lovat slussa frågan vidare till väghållaren för 257an, så får vi se vad som händer...

/B

Hulken_1 skrev:
Syftar på Benkars bilder.
På mittbilden syns det att det är en högre ytbeläggning på innervägbana och då bildar en liten kant till ytterdelen av vägen.
Kan vara jobbigt om man kör över den då framhjulet måste "klättra" över kanten.

Kan bara säga att jag la omkull hojen i den kurvan.
Körde mot Tungelsta och drev ut på den kanten och körde längs med den, vilket resulterade i ett framhjulssläpp.
Hamnade i diket med en skrapad hoj.
Klarade mig från skador.

Med den farten jag hade skulle inte framhjulet kunna ha släppt som det gjorde om inte kanten fanns.
Om man nu kör så att man måste åka på vitmålade kantlinjer/vägrenen
då är det väl inte det ett vägverksproblem?

Hygget...

Tror det ligget till så här...
Svårigheten som jag upplevt i den kurvan är när man kommer från Tungelsta in mot kurvarn.
Just pga hygget så får man ett "öppet intryck" och man luras att tro att kurvan inte alls böjer va så mycket som den gör....
Många blir förvånade och överraskade... Sen så ligger det en spricklagning i ingången i kurvan, typ mitt i körfältet, när du kommer från tungelsta. Tror att många även där blir lite rädda samt spänner sig och fäster blicken i reparationen, kanske bromsar, hojjen reser sig och spåret man bör hålla är borta... :huvet

Mitt i kurvan så står det en skyllt (stolpe) . Fick intrycket av att denna skyllt fått påhälsning ett antal gånger med tanke på hur den ser ut...
Vore kanske ide av vv att flytta skylten.. Blir ju en sak mindre att slå i då.

BMW R90s skrev:
Om man nu kör så att man måste åka på vitmålade kantlinjer/vägrenen
då är det väl inte det ett vägverksproblem?

Saken är att den, att det är en slags "lagning" mitt på vägen som gör att man inte kan lägga ner som i en helt vanlig kurva. Vet du inte om det, så har du en utmaning att studsa igenom. Det är inte bara vid mittstreckningen problemet är.

303 skrev:
Håll er på er egen sida av vägen klantarslen!

Yepp det var jag och 303 som åkte ihop och jag var med om precis samma sak. Det känns lite olustigt att komma åkande och ha möte med mc i samma körbana som jag, dvs mötande trafik i FEL och VÅRT körfält. Håll er på eran sida eller kör långsammare :7peta :fakta

En dag kommer en olycka att hända och jag vill inte vara den som blir påkörd :mad:

(slightly offtopic eftersom det inte var just i kalhygget det hände men kort innan eller efter var det)

Tog en sväng till rosenhill med motarden och tjejen bakpå. ( svajigt och svampigt, JA )

ungefär på halva vägen i en vänsterkurva står det en förvirrad ÄLG och glor på mig. Saktar givetvis ner, men när jag är 10 meter ifrån så springer hon rakt framför mig istället för åt det som är närmast.

Lika intelligent som en hare :kocko

Jag insåg att det var bra att jag hade 50 hästar istället för 150, för annars hade jag kunnat räkna hårstrån i pälsen.

"bättre en älg i skogen än i ansiktet"

Plåtniklas skrev:
Vafan ÄR det som är svårt med den kurvan egentligen?!

När du kommer från Tungelsta så ser du ingen trädkant och det är ett litet men ack så skymmande krön precis innan kurvan.
Det gör det svårt att bedömma var kurvan är.

Tips: det finns en asfaltsskarv innan kurvan, från ny till gammal asfalt. kör du fort så börja bromsa där.

Jo... jag pratade (som skrivet i tråden) med VV som i sin tur skulle prata med väghållaren. Och så sitter det nu lite skyltar i kurvan. Sedan kan man ju fråga sig hur skönt det kan vara att i värsta fall åka in i en av skyltstolparna vid en avkörning... :rolleyes: Föreslog att dom skulle sätta någon varningsskylt innan, eller i början av kurvan, men nu är det en hel skog av skyltar. Hursomhelst, hoppas att antalet avkörningar i den där kurvan kan minska nu!

Sedan kan jag ju säga att det inte var det lättaste att nå fram till rätt person på Vägverket... Dom säger sig vara intresserade få kännedom om trafikfarliga miljöer, men blev kringslussad mellan diverse personer som inte tyckte det var deras område.. tills jag till sist blev sur och hänvisade till att "Projektledaren för att minska klass-7-olyckor" sagt åt mig höra av mig till VV om kurvan (pratade med honom vid ett tillfälle i våras) och fick prata direkt med honom, och han lovade prata med väghållaren, och det gav resultat.

Efter det är frågan hur man skulle kunna gå vidare och få en dialog med Vägverket kring "gruslagningarna". Finns ju en protestlista här på SH, och skulle kanske gå kombinera den ihop med fakta om ett antal MC-olyckor som skett pga gruslagningarna?

/B

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...