Kalhygget - mc magnetiskt?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Då var det dags att dra ytterligare ett streck i statistiken för "Kalhygges kurvan" på tungelstavägen...
Såg inte ens läskigt ut när den här gröna kawan åker raktfram istället för, som sina kompisar, att svänga... han stod upp och vinkade efteråt.

Borde inte folk lära sig? :va

Inget illa menat mot han/hon som nu körde av där.

Ja, den har man ju på sin meritlista.

Jag gick dock av på grund av tekniska problem. Punka.

Men den är knepig om man inte känner till den.

Hoppas det gick bra med föraren.

/Lucky9

UltraMarine skrev:
Då var det dags att dra ytterligare ett streck i statistiken för "Kalhygges kurvan" på tungelstavägen...
Såg inte ens läskigt ut när den här gröna kawan åker raktfram istället för, som sina kompisar, att svänga... han stod upp och vinkade efteråt.

EN aprillia som åkte i vårt sällskap i lördags gick också av där...
Gick dock bra både med hojjen och föraren

Oj ja!!! I första kurvan höger från nynäshållet sett, stog det ett gulligt litet rådjur och stirrade på mig när jag kom åkande för ett tag sen... :gnissla
Lite vingligt! :3freak

Har lärt mig känna igen kurvan och funkar väl så länge det ser likadant ut. Två stora träd vita (björkar eller nått) som står brevid varandra " I I " kan man se och då bli påminnd.

Känns som dom borde sätta upp en skylt för "brant jävla högerkurva" där ? Eller så får vi sätta upp en egen skylt? Lite för många hojar i diket där nu... :3freak

955i skrev:
Känns som dom borde sätta upp en skylt för "brant jävla högerkurva" där ? Eller så får vi sätta upp en egen skylt? Lite för många hojar i diket där nu... :3freak

Bra idé, eftersom det går åt vänster... :D

955i skrev:
Har lärt mig känna igen kurvan och funkar väl så länge det ser likadant ut. Två stora träd vita (björkar eller nått) som står brevid varandra " I I " kan man se och då bli påminnd.

vänster. kalhygget är en vänstersväng. iaf så är det vänsterhållet som är det svåra hållet. kör om, kör rätt.

Jädra pseudodiskussion. Om det är en vänster- eller högersväng beror väl på vilket håll man kommer från :D

mb skrev:
Jädra pseudodiskussion. Om det är en vänster- eller högersväng beror väl på vilket håll man kommer från :D
Nej, faktiskt inte. Kalhygget är en vänster från båda håll. Sanning.

Det är en chikan, vettu.

Kanske dags tipsa vägverket, försäkringsbolagen, eller vet vad, om kurvan, många pengar, lidande osv att spara om dom/någon kunde slänga upp en liten varningsskylt...?

Måste ha varit många avåkningar där redan förra året (var tyvärr där/med vid en olycka i slutet av maj förra året, då det blev helikopterhämtning, men inblandad klarade sig utan bestående men! Helikopterläkaren var dock lätt grinig -"3:e gången på 2 veckor vi landar här...")

Och i år har enbart JAG hört om 5 avåkningar... (varav en kromsläde.. krävdes enligt hörsägen 6 pers för att få upp den ur vägkanten...) och då borde det vara ett antal avåkningar till, som inte uppmärksammats tex här?

Bild 1 Karta.. har ingen detaljerad karta, men ungefär vid det inringade partiet finns kurvan...

Bild 2 visar hur kurvan ser ut när man är en bit in i den, (när man kommer från Tungelsta) och det börjar nypa...

Bild 3 fotograferat från Rosenhillhållet, i ingången av kurvan (när man kommer från Tungelsta)

Ta det "lagom" på Slingerbulten om ni inte kört där tidigare, dessutom gott om cyklister som cyklar i bredd, blir förhoppningsvis bättre när Vättern Runt, eller vad det är dom tränar för, är avklarat.... Och... håll er på ER SIDA av vägen, åtminstone när det inte är klockrent fritt i mötande fil en bit fram, less på att möta folk som inkräktar på MIN väghalva... tänk på att du inkräktar även om du kör på mittlinjen, hojar lutar... :7peta . Är vi två hojar som närmar sig varandra i tex 140 km/h så går det det fort...

/B

Bifogat

• kalhygge1.jpg
    kalhygge1.jpg
    136.5 KB · Visningar: 339
  • kalhygge2.jpg
    kalhygge2.jpg
    131 KB · Visningar: 344
  • kalhygge3.jpg
    kalhygge3.jpg
    99.6 KB · Visningar: 220
Last edited: