Kalex AV1

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Snubblade över en "hemmabyggd" racer som ser väldigt intresant ut. Kalex AV1. En Tysk-Italiensk skapelse som man byggt baserad på en aprilia Mille-motor. 155kg/139hk och väldigt GP-inspirerad!

www.kalex-moto.de.

Bifogat

• 1309-kalex-av1-1.jpg
    1309-kalex-av1-1.jpg
    45.6 KB · Visningar: 100
  • 1309-kalex-av1-2.jpg
    1309-kalex-av1-2.jpg
    80.1 KB · Visningar: 110
  • 1309-kalex-av1-2a.jpg
    1309-kalex-av1-2a.jpg
    42 KB · Visningar: 104
  • 1309-kalex-av1-3a.jpg
    1309-kalex-av1-3a.jpg
    77.7 KB · Visningar: 99
  • 1309-kalex-av1-4.jpg
    1309-kalex-av1-4.jpg
    83.2 KB · Visningar: 112
  • 1309-kalex-av1-6.jpg
    1309-kalex-av1-6.jpg
    103.6 KB · Visningar: 97
Last edited:
Verligen läckert och det ser riktigt seriöst ut också. Kan någon vara vänlig och förklara för mig varför det behövs en extern oljetank till hårdtrimmade fyrtaktare. Denna såg ut att vara väldigt stor, men vilket hantverk!

Efter att ha läst igenom det mesta på hemsidan (måste erkänna att jag inte förstod precis alla tekniska detaljer) så säger jag bara - Jisses.

Tänk om man hade en 100-del av den tekniska kompetensen och resurserna dessa killar besitter. Detta bygget är absolut toppklass. Synd att Apriliamoroten väger massiva 63 kg. En Ducati 999 spis ger 143 hk men väger den mindre?

Verligen läckert och det ser riktigt seriöst ut också. Kan någon vara vänlig och förklara för mig varför det behövs en extern oljetank till hårdtrimmade fyrtaktare. Denna såg ut att vara väldigt stor, men vilket hantverk!

Det är avgassystemet ;)

Det är avgassystemet ;)

Jo jo lådan under hojen tillhör avgassystemet, det förstod jag, men jag menar burken mellan kylare och generator. kylaren verkar vara tvådelad och burken är kopplad till den undre delen så det måste rimligtvis vara en oljekylare. Det fick mig att tänka på andra trimmade fyrtaktare jag sett som har externa oljebehållare. Dock har jag aldrig riktigt förstått varför man vill släpa runt på ett antal extraliter olja när man ändå byter den stup i kvarten.

3171657 Jo jo lådan under hojen tillhör avgassystemet, det förstod jag, men jag menar burken mellan kylare och generator. kylaren verkar vara tvådelad och burken är kopplad till den undre delen så det måste rimligtvis vara en oljekylare. Det fick mig att tänka på andra trimmade fyrtaktare jag sett som har externa oljebehållare. Dock har jag aldrig riktigt förstått varför man vill släpa runt på ett antal extraliter olja när man ändå byter den stup i kvarten.
Om du har torrsump måste du ju ha oljan någonstans.

Jo jo lådan under hojen tillhör avgassystemet, det förstod jag, men jag menar burken mellan kylare och generator. kylaren verkar vara tvådelad och burken är kopplad till den undre delen så det måste rimligtvis vara en oljekylare. Det fick mig att tänka på andra trimmade fyrtaktare jag sett som har externa oljebehållare. Dock har jag aldrig riktigt förstått varför man vill släpa runt på ett antal extraliter olja när man ändå byter den stup i kvarten.

Vanliga Millen har en sådan också eftersom rotax motorn har torrsump som han ovan sa :)

Väldigt nice bygge!
:tummenupp

Back