Kaka - Kex

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Hej,

Nu är det som såhär att jag har haft otaliga antal diskussioner med folk jag känner och folk jag frågat på stan om detta ämne.

Jag har inte fått ett riktigt vettigt svar än, och vänder mig därför till er allmänexperter för att få ett svar.

Vad i helvete skiljer en kaka från ett kex? Jag vill alltså att ni definierar noggrant vad som faktiskt skiljer en kaka från ett kex.

Jag vet inte.

Ta havreflarn till exempel. Folk envisas med att detta är en kaka, men jag hävdar att det likaväl kan vara ett kex. Ett ballerinakex bör ju vara ett kex, eftersom det kallas ballerinakex, men vafan skiljer då havreflarnet från ballerinakexet? Om havreflarn nu tvunget är en kaka (som majoriteten av de utfrågade har svarat).

Kex ([keks] eller [ɕeks]) är ett mellanting mellan bröd och kaka. Det rör sig oftast om små tunna skivor men ibland kan de vara dubbla, med fyllning mellan. Kex finns med en stor mängd olika smaker. Vissa typer av kex är mer avsedda som ett alternativ till smörgås och äts till exempel till soppa. Exempel på detta är kex som går under benämningarna Digestive, Tuc och Ritz. Andra typer av kex är mer som alternativ till kakor och äts gärna till kaffe, saft eller läsk. Exempel på detta är kex som går under benämningen Mariekex, Brago, Albertkex eller Ballerina.

Kaka är ett sött, ofta fettrikt bakverk. Exempelvis finns småkakor och sockerkaka. Småkakor bakas oftast på en deg baserad på mjöl, fett och socker med en slutprodukt som är platt och torr. Sockerkakan bakas på en smet som är så lös att den måste gräddas i en bakform med kant och oftast används bakpulver som hävmedel och ägg eller annat bindemedel för att göra kakan hög och porös.

Kex är tunna och knaperhårda medans kakor är sega av transfett I tells ya!

Last edited:
"Tjenare kexet,står du här och smular" e ju världens bästaste raggningsreplik.

Kaka är mer fikasak, dvs sött och sådär. Kex ska vara mer som hårt bröd, gärna saltade.

Kex / Chex är ju beroende av vilken dialekt man talar. Dock är KEX det korrekta. :tummenupp

Oftast samma människor som säger "chex" som också har "bytat" något. Språkinavel helt enkelt. :D

En f.d. kollega rätade åtminstone delvis ut det frågetecken jag hade kring uttalet av ordet kex.

Bokstaven K framför mjuk vokal (e,i,y,ä,ö) uttalas med ett che-ljud. Framför hård vokal (a,o,u,å) som K.

Det stämmer riktigt bra, på t ex kela, kyssas, kika osv.

Men jag kommer aldrig säga chex eller chetchup... :mad:

Ifall du har svårt att skilja på dom så är kex någonting som blir bättre med någonting annat.

En f.d. kollega rätade åtminstone delvis ut det frågetecken jag hade kring uttalet av ordet kex.

Bokstaven K framför mjuk vokal (e,i,y,ä,ö) uttalas med ett che-ljud. Framför hård vokal (a,o,u,å) som K.

Det stämmer riktigt bra, på t ex kela, kyssas, kika osv.

Men jag kommer aldrig säga chex eller chetchup... :mad:

Det finns ju undantag och kex är ett av dom. Kex, ketchup, kiss och så vidare. Det är aldrig okej att säga chex eller för den delen chiwi.

Last edited:
Det heter KEX inte CHEX, likväl som det heter K*K och inte CHUK... :mad:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey