Kajak

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag har fått för mig att paddla kajak är roligt och bra lång-träning. Vara ute på sjön i fint väder och paddla runt ett par timmar.
Om jag skulle få för mig att köpa en kajak, vad bör jag tänka på? Har bara paddlat kanot innan, gillar inte riktigt tanken att sitta fast i kajaken utan ser gärna att det snabbt går att glida ur den om/när man skulle råka sig på att tippa.
Är även rätt bred så jag anntar att jag behöver lite bredare sittbrunn.
Ska nog se om jag kan hyra/låna en kajak någon dag när jag är ledig och prova på det där, verkar ju som mysig avkopplande träning. Mätte lite snabbt och dom två sjöar jag brukar vara vid kan man paddla runt och det är 11km respektive 25km, borde ju ge ett par timmars träning?

Jag har för mig att det finns någon kanotklubb som brukar köra någon "prova-på-dag" varje år. De kanske har någon bra information? :va

På sjön vistas man bara med ett metspö, goda vänner och grogg.

Kajak är riktigt trevligt och även bra träning för överkropp och armar. Jag provade på vid ett tillfälle på en lokal förening/klubb. Det var inte helt enkelt. Den här föreningen/klubben har ett par kurstillfällen per år (som alltid är fullbokade) där man går igenom olika säkerhetsmoment när t ex kajaken välter, för det kommer den att göra inledningsvis. Tro mig. Efter genomgången kurs kan man låna kajaker ur föreningen.

Är det motion och träning du är ute efter kan du även fundera på rodd. Där tränar du inte bara överkropp och armar utan även ben. När jag skriver rodd menar jag de smala roddbåtarna som inte är mycket bredare än en kajak. Det är nog inget för hård sjö. Den lokala roddklubben tränar i hamnen eller ger sig ut till någon insjö ett par mil bort.

...när t ex kajaken välter, för det kommer den att göra inledningsvis. Tro mig. Efter genomgången kurs kan man låna kajaker ur föreningen.

Du har rätt i nästan allt du skriver. Men är det en havskajak som ska införskaffas så är de inte särskilt ranka. Jag har paddlat av och till några år (brukar hyra) och har varit nära att ramla i vid två tillfällen. Det ena med en rank olastad barracuda och den andra med en tävlingskajak (jävulskt rank)

I övrigt finns det kajaker som är som en trästock att paddla till snabba smäckra saker för tävling. Kurser är aldrig fel men börja med att hyra en trygg kajak och prova på det litegrann. Det är varken svårt eller farligt. Lycka till!

Du kommer heller inte sitta fast i en normal havskajak. Lite beroende på sittbrunnens utformning men när jag har provat att göra eskimåsväng så ramlar jag ur om sittbrunnen är för stor!

Det var en havskajak jag testade. De är rätt vingliga om man är nybörjare det var det jag menade med inledningsvis. Kajaker för uthyrning är nog stabilare än den typen min lokala klubb/förening har.

Jag har själv funderat på att köpa en kajak upp till vårt sommarställe uppe i Norrland. Det är en sådan sak som är lätt att ta ner till vattnet själv till skillnad från en båt. Är man bara där över en helg åt gången är det smidigare med en kajak. Tror dock att det är rätt bra om man övar upp viss färdighet innan man ger sig ut på egen hand. Det är bra om man vet hur man tar sig upp i kajaken ifall den kapsejsar en bit ut på sjön eller ute på öppet hav. Jag tror t ex inte att föreningen här nere tillåter att folk ger sig ut på egen hand med kajakerna av säkerhetsskäl innan de fått vissa färdigheter.

Du har rätt i nästan allt du skriver. Men är det en havskajak som ska införskaffas så är de inte särskilt ranka. Jag har paddlat av och till några år (brukar hyra) och har varit nära att ramla i vid två tillfällen. Det ena med en rank olastad barracuda och den andra med en tävlingskajak (jävulskt rank)

I övrigt finns det kajaker som är som en trästock att paddla till snabba smäckra saker för tävling. Kurser är aldrig fel men börja med att hyra en trygg kajak och prova på det litegrann. Det är varken svårt eller farligt. Lycka till!

Du kommer heller inte sitta fast i en normal havskajak. Lite beroende på sittbrunnens utformning men när jag har provat att göra eskimåsväng så ramlar jag ur om sittbrunnen är för stor!

Jag skulle nog inte ge mig ut mitt på en sjö... Jag är nämnligen livrädd för vatten :)
Konstig mix med kajak då kanske, men jag är livrädd för att trilla i så jag håller mig nog gärna bara ett par meter eller 10 från land om jag ska paddla.
Det är som sagt en havskajak jag är ute efter, fått för mig att dessa är stabilare men att det ändå finns rätt snabba.
Det där med rodd var ju inte heler tokig idé, måste sätta mig och surfa efter sådana också :)

Jag skulle nog inte ge mig ut mitt på en sjö... Jag är nämnligen livrädd för vatten :)
Konstig mix med kajak då kanske, men jag är livrädd för att trilla i så jag håller mig nog gärna bara ett par meter eller 10 från land om jag ska paddla.
Det är som sagt en havskajak jag är ute efter, fått för mig att dessa är stabilare men att det ändå finns rätt snabba.
Det där med rodd var ju inte heler tokig idé, måste sätta mig och surfa efter sådana också :)

Det är du där njutningen är med en kajak. Att man kan ligga strandnära och köra där ingen annan åker!

Jag har provat lite öppnare vatten också men hastigheten är ju så låg så det tar evigheter att paddla över en fjärd t.ex. Det ser oftast inte så långt ut men kan ledigt ta en timme att paddla över i 2-4 knop.

Nä små vatten är roligast tycker jag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...