Kaffe

Old news. Dock så är dom billigare i drift här uppe än neråt då det lyckligtvis är brist på dyra affärer här i området (bör du veta)
Men likväl så är dom (oftast) inga hejare på att göra gott kaffe, så svar om en schyst kaffemaskin och icke en kvinna uppskattas.
Rackarns. Har ingen maskin själv så jag kan inte ge något specifikt tips eller utlåtande. Kan dock hålla med om att just de helautomatiska kan ge lite varierande resultat från kopp till kopp. Tittar man på prisjakt så har ju annars Electrolux ECG6600 fått hyggliga omdömen (helautomatisk).

Om du inte får några övriga tips så finns ju lite allmän läsning att tillgå.
http://www.espressomaskiner.se/espressomaskiner
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=80551 (från 2008)

Rackarns. Har ingen maskin själv så jag kan inte ge något specifikt tips eller utlåtande. Kan dock hålla med om att just de helautomatiska kan ge lite varierande resultat från kopp till kopp. Tittar man på prisjakt så har ju annars Electrolux ECG6600 fått hyggliga omdömen (helautomatisk).

Om du inte får några övriga tips så finns ju lite allmän läsning att tillgå.
http://www.espressomaskiner.se/espressomaskiner
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=80551 (från 2008)

Tack & bock för länkarna :tummenupp

Har funderat ett tag nu på en sån här helautomatisk kaffetjofräsmaskin.
En sån som har behållare för bönor och som maler på beställning. Dom kostar en slant, men enligt vad jag har hört ska det bli förjäkla gott kaffe och man kan ta sig en kopp då och då istället för att brygga upp en full kanna. Nu för tiden finns det ju färska bönor att köpa lite varstans så det är ju inget problem.

Någon som har en sådan maskin och kan rekomendera en spec?

http://www.bosch-home.se/produkter/kaffe-vattenkokare/espressomaskiner/TCA5601.html?source=browse

Den har jag, och jag är vansinnigt nöjd med den.
Inga problem med olika styrka eller mängd i koppen. Går med ett vred på framsidan att ställa in allt från bottenfyllt i en espressokopp till en full mugg.

Lätt att hålla ren osv också.

Dock lever den om lite grann vid varje kopp och om man som jag ska upp tidigt som f-n för att komma till jobbet kan det vara bra om sovrummet inte ligger vägg-i-vägg med köket.

Kaffet är Johan & Nyströms.

Jag brukar köpa "löfbergs lila" under hockeysäsongen annars tycker jag faktiskt det smakar rätt lika..

Gevalia 1853 Passion är en riktig höjdare... dock ett par kr dyrar en den vanliga mellanrosten som maxi älskar att gör kampanj på... "tag 2 och nästan inget i rabatt"

Dricker du en eller två koppar om dagen i hemmet och vill ha en färdig kopp på en minut utan kladd, ja då ska du prova Nespresso-konceptet. Drygt tre spänn koppen. Inget kladd, inget behöver ens diskas. Riktigt gott med många variationer.

Maskinen får du för 1700:- på hemsidan men du kan hitta den för nån hundralapp billigare på ex mediamarkt. Sen får du tillbaka 400:- på kontot när du fyllt i ett papper efter köpet, alltså 1000-1300:- för maskinen.

Nya kärringtråden? :tungan

Pulverkaffe duger. Då kan man koka tevatten och kaffe på samma gång. Det är inte smaken som spelar roll utan vem man dricker kaffet tillsammans med. :fakta

Ska man ha "fin"-kaffe så är det kokkaffe som gäller.

Nya kärringtråden? :tungan

Pulverkaffe duger. Då kan man koka tevatten och kaffe på samma gång. Det är inte smaken som spelar roll utan vem man dricker kaffet tillsammans med. :fakta

Ska man ha "fin"-kaffe så är det kokkaffe som gäller.

...och va fan ska du med tevattnet till?! dricka te?? töö, *host* kärring *host* :D

kaffe, snus och vitbröd de är grejer de! :yoparty

Har avverkat ett par espressomaskiner på jobbet nu. Visst är det rätt smidigt att bara göra en kopp(framåt eftermiddagen blir man lite smådarrig av bara lukten). Men dom kräver en del underhåll, och även dom tystare modellerna väsnas mycket.

Brygger kaffet hemma. Funderar lite på en bryggare med termoskanna för att passa tidsplanen för morgondosen på helger. Vill ju ha två muggar, men kaffet i kannan hinner ju bli dåligt innan första muggen är uppdrucken.

Ska man köpa färdigmalet kaffe är det fan Zoegas som gäller.

Någon som har ett bra förslag på en vanlig bryggare som brygger gott kaffe? Mockamaster brukar ju vara populär i sammanhanget och det är den jag tittat på. Finns det fler?

Ska man dricka vanligt, svart kokaffe är Gevalia osagbart.

EDIT: Skall, för bästa resultat, kokas i gammal plåtburk över öppen eld.
jag kör med löfbergs lila kok kaffe mellanrost i perkolator bryggare
:tummenupp

:
Modellen heter flickvän alt fru. Kommer i många olika storlekar och former. Dyra i drift.

:D haha

Kalka ur då och då kan även göra underverk.

Länge sedan jag köpte bryggkaffe men har alltid gillat Zoegas.
Nu används sedan tre år tillbaka Nespressos kapslar, enkelt, snabbt och kladdfritt men ska det göras Irish coffe ja då åker bryggaren fram. :)
släng i en diskmaskinstablett i bryggaren och brygg så blir den väldigt ren tips...

Last edited:
Just dessa två är väl the shit om jag fattat det hela rätt!

Jepp, helt rätt!:yoparty Moccamaster:yoparty

Dock så gillar jag bara grundmodellen med filterhållaren på kannan samt modellen med "automatiskt" droppskydd. Den med droppskydd i filterhållaren e inte lika bra, kaffet smakar lika fint i alla!

En varning för kaffekokare med termoskanna, de fungerar jattebra om man kokar en full kanna, men de får inte kaffet tillräkligt varmt om man bara kokar några koppar!

Kokkaffe med kalla våfflor med smör på är mumma för potatisplockare.
Vill även slå ett slag för "Don Pedro".
Underhållande och gott.
Laddas lämpligen med perkulatorkaffe.
[YOUTUBE-ID]FxIs2GVsqgY[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Bara att prova sig igenom lite varianter. Arabica-bönor ska det vara (fast de är mer krävande av miljön, om man inte odlar rätt) för att få fin smak. Jag handlar bara FairTrade/Rättvise-märkta kaffesorter numera, efter att ha läst på lite om vad som händer med regnskogar, utarmning av mark och människoförnedring och mord i tredje världen (fifan!).

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back