Kaffe på R75/5

Fick en anledning att köpa ett till verktyg. Pyttipannan färdig formad. Nu hänger resten av sadelpysslet på ägarinnan.
dBSlaec.jpg
 
Tänkte bli hyfsat klar till våren. Ja skicket är riktigt bra för att vara så gammal. Hoppas insidan är lika fin.
Idag kom äntligen några paket.
OqlzmXU.jpg

Svetsade dit ett par öron till blinkers
JM8a9vN.jpg

Bockade ett skyltfäste. Väntar på en baklampa. Lär nog få göra om detta när lampan skall monteras.
n25YH9G.jpg

Tog en stund att lista ut hur spänningsregulatorn/likriktaren skulle kopplas. Hoppas det blev rätt.
seuVew7.jpg

txWch72.jpg
 
Tänkte starta upp den efter att ha installerat spänningsregulatorn. Inte ens ett klick från startmotorn. Lusläste kopplingsschemat i några timmar för att komma på vad jag kopplat fel. Allt verkar stämma. Kikade på elhärvan i lamphuset. Skruvade isär startknappen. Allt ok. Då kom jag på att man borde kanske börja felsöka från andra hållet. Kopplade en + direkt till startmotorn. Funkade fint. Jordade startrelät på stiftet som kabeln från startknappen går in på. Inte ett klick. Svängde iväg till Probike som är den enda BMW firman med lördagsöppet. Inga reservdelar på hyllan såklart. Hänvisade till Mcproffsen (stängt) eller Probike norr (tel svarare). Åkte hem och försökte få liv i gamla relät utan framgång. Blir till att vänta tills på måndag.
pmUC8Yo.jpg
 
Misstänkte det. Kollade faktiskt idag var du bodde . Lite långt att åka.Kollar på måndag om det går att köpa ett över disk. Annars hör jag av mig. Lite ivrig att höra hur ärtbössorna låter. ( lär bli en M-Unit till vintern,all el borde bytas)
 
Fint med ett till boxerbygge att följa!:tummenupp
 
Startrelä funkar ju vilket slutande relä som helst med fem poler, tex Biltemas för 47 spänn.

Kolla också själva startknappen, jag har varit med om att kontakten där varit dålig.
 
Tanken har slagit mig. För att behålla tyska själen i cykeln så tänkte jag undvika att skruva dit plast. Om man väljer något som ej är orginal så blir det även ganska mycket att ta reda på. Hur många A det skall klara samt hur alla 5 stift skall kopplas. Blir inte helt klok på varför det är 5-poligt. Börjar tröttna på el. Har en xr som också kräver lite elpyssel.
 
image.jpg
En liten sak har legat och gnagt hela tiden. När jag tog bort diodbryggan så försvann även kabeln mellan D+ på relät (8) och D+ på diodbryggan (16). Någon som vet vad denna kabel gör och om den ej behövs längre. Jag har även tänkt koppla orange kabel från rr45 till D+ på relät (8) har jag tänkt rätt?
image.jpg
 
Kunde inte låta bli att forska vidare. Kabeln mellan diodbrygga och relä är nog någon säkerhetspryl för att ej kunna köra startmotorn när motorn är igång. Relät drar om jag kopplar ström direkt på spolen. Kanske har det med den mystiska kabeln att göra. Några ideer?
 
Tog en paus och drog om lite el på min xr.
Kapade ner orginal fästena till framblinkers och monterade de nya. Aluminiumhus som på orginal.
image.jpg
Surfade runt lite till på startrelä. Var på väg att ge upp och beställa en m-unit . Till slut hittade jag svaret.
Det sitter en inbyggd säkerhetsspärr i reläet. D+ kabeln matar denna. Eftersom jag ej har någon diodbrygga längre så får jag leva utan denna funktion. Får jaga motstånd och diod i morgon för att koppla ur den funktionen.
image.jpg
 
Vad hände nu?
image.jpg
Själv har jag bara lyckats beställa ny kromring till hastighetsmätaren.
Väntar på baklampa för att kunna slutföra bakramen.
 
877:-
image.jpg
Före avfettning
image.jpg
Efter
image.jpg
Ska försöka låna en ultraljudstvätt till insidan
 
Försökte bygga om startrelät utan framgång. Kopplade förbi säkerhetsfunktionen och relät drar fint. Måste bara komma ihåg vilken knapp som är start och vilken som är tuta.
Var iväg och handlade nya flottörer och frågade om verkstan hade ultraljudstvätt. De hade en och tog 100:- per förgasare. Perfekt då jag hade med mig dem. Hämtade dem från bilen och bad dem tvätta. Du måste rensa dem från allt. Jag hade rensat allt utom flottörerna. Fick lov att åka hem och ta ur dem 30min resa och 5min jobb. Mekarna var inte intresserade att göra detta. Åkte tillbaka och bad dem tvätta.
-vad är det för fel på dem?
-de funkar men jag vill passa på och tvätta när de är isärplockade.
-om de funkar så behöver du ej tvätta
-men jag vill passa på
-de ser ju inte så smutsiga ut.
-jag har gnott i 3 timmar och misstänker att det finns lort på insidan
-men de funkar ju
-ja men om det är lite skit i kanalerna så kanske de lägger av snart och nu är ju ett bra tillfälle för tvätt.
-ytan blir ful och det etsas bort en del material.
-ytan kan man ju polera. Försvinner det material så att livslängden kortas markant
-det går ej att komma åt att polera överallt och det försvinner material.
-jag skulle ändå vilja passa på nu
-om en mek sa till mig att man inte behöver tvätta och han knäar pengar på att tvätta så skulle jag förstå.
Vem är idiot,jag eller han?:huvet
 
Den behövs inte - till D+ kopplar du brun (eller var det blå?) kabel från RR-45.

Ultraljudstvätt har sina fördelar, men också sina nackdelar. Bingförgasarna får man emellertid rena utan ultraljudstvätt så risken är stor att han inte är idiot i alla fall...
 
Körde en sväng i ultraljudstvätt med yes och citronsyra. Vattnet blev smutsigt så någon nytta gjorde det.
Nu är det bara att pilla ihop dem igen.
image.jpg
 
Eh... sätter du TILLBAKA de gamla munstyckena, nålarna, membranen och oringarna i den?

Eller är det de nya som ligger där?
 
Munstycken och nålar var fina så de byttes ej. Alla packningar,oringar,membran och flottörer nya. Funderade på att byta nålar och munstycken, men eftersom de är av metall och går att syna så behöll jag dem. Meken på verkstan som ej ville ul-tvätta ansåg också att de var fina. Kanske lite konstigt att lyssna på honom ang detta men ej när det gäller tvätt. Efter besöket hos honom funderade jag vidare och kom fram till att det var etsande tvättmedel som han ej vill utsätta husen för i onödan. Nu blir jag lite orolig. Borde kanske bytt allt. Jag brukar aldrig skruva tillbaks saker som går att byta. Har svårt att hitta en balans för vad man bör byta. Köpte tex nya skruv till chokekåpan som sitter på baksidan för 35:- styck.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top