kablar och kopplingar instrumentering husaberg 04

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Fick idag hem en begagnad instrumentering tillhörande en Husaberg 04. 2 kontaker fanns där men sedan fanns även 4 st lösa kablar som var avklipta (lila, gul, grön, blå och rosa).
Den ena kontakten har jag förstått är till givaren. Skulle vara tacksamt om någon kunde ge mig ett elschema på instrumenteringen eller ge mig en vägvisning till vad alla kablar går, antar att de går till någon knappsats där man kan justera mätarinställningarna som tripp, timräknare och hjuldiameter.

EDIT: Fanns en rosa kabel också.
20060207630.jpg
20060207637b.JPG

Last edited:
Har nu hittat manual till instrumenteringen men eftersom kablarna är avklipta så har jag fått chansa lite. :D
Man behöver tydligen en knappsats för att kunna göra några inställningar i datorn, har lyckats få fram att drar jag ihop grön och gul kabel så byter jag "mode", även lyckats ställa om instrumentet till att visa Km/h.
Lyckas inte hitta i manualen hur man ställer in den på 21" hjul, på själva mätaren finns en liten lapp som visar att den stödjer både 17" och 21".

philsson skrev:
Lyckas inte hitta i manualen hur man ställer in den på 21" hjul, på själva mätaren finns en liten lapp som visar att den stödjer både 17" och 21".

Sätt i ett CR2430 batteri så kommer du åt alla inställningar via menyn. Kan inte svara på hur man gör utan knappsats dock. 1822 för 17" och 2205 för 19".

Med knappsats håller man inne set knappen i några sekunder när man står på "H" så dyker menyerna upp. Sen hoppar man mellan menyerna genom att trycka på set och ändrar värden med + eller - knappen.

Last edited:
Basse skrev:
Sätt i ett CR2430 batteri så kommer du åt alla inställningar via menyn. Kan inte svara på hur man gör utan knappsats dock. 1822 för 17" och 2205 för 19".

Med knappsats håller man inne set knappen i några sekunder när man står på "H" så dyker menyerna upp. Sen hoppar man mellan menyerna genom att trycka på set och ändrar värden med + eller - knappen.
Var och köpte ett CR 2430 batteri igår. Lyckades ställa hjulomkretsen till 2205 men tillbaks till mph :huvet .
Antar att bakgrundsbelysningen matas av strömen från hojen? är det växel eller likspänning den ska ha tros? :va

Busaberg skrev:
Den är kopplad till likström iallafall.
ok, det lät rimligast. Det finns 3 kablar i den kontakten jag antar går till matningen, röd +?, svart -? och en brun, vad kan den möjligtvis vara till?

EDIT: jag skojade bara, den är fortfarande kvar på 1882, någon som vet hur man ändrar det? hittar det nämligen inte i manualen.

Last edited:
Strömmatningen till instrumenteringen (antar att det är denna) består av 3 sladdar, röd +, svart - och så är det en 3e kabel, brun. Jag har inte rätt kontakt i kabelstammen men tänkte koppla in det själv för jag måste ha bakgrundsbelysning, är det bara till att koppla in + och - tros?

philsson skrev:
Strömmatningen till instrumenteringen (antar att det är denna) består av 3 sladdar, röd +, svart - och så är det en 3e kabel, brun. Jag har inte rätt kontakt i kabelstammen men tänkte koppla in det själv för jag måste ha bakgrundsbelysning, är det bara till att koppla in + och - tros?
Är det helt omöjligt att ladda ned ett elschema från Husaberg.se och kolla i? :rolleyes:

Åmotar´n skrev:
Är det helt omöjligt att ladda ned ett elschema från Husaberg.se och kolla i? :rolleyes:
Nej det är det verkligen inte men i det elschemat de har på sidan så går det bara 3 kablar ner till kabelstammen (flerfärgade vilket jag inte har 1 ända utav från instrumenteringen) dessutom så är det helt annorlunda elsystem mot min 00a då 04an verkar ha kombinerad reglator och likriktare i systemet.
Därför hade jag hoppats på lite hjälp. :(

Jag har idag provat mig fram lite. Av de 3 kablarna som gick till matningen (svart, röd och brun) så gick instrumenteringen igång när jag kopplade in röd och svart kabel till spänning. Lyckades lysa upp instrumenteringen genom att koppla in röd och brun kabel på ett 9V batteri, jag undrar om det sitter något motstånd i själva instrumenteringen i så fall kopplar jag in det på hojens 12 V system, hade varit surt att bränna instrumentbelysningen.

Tack på förhand.

Ivil skrev:
E väll samma som till KTM?
exakt samma instrument.
Körde instrumentbelysningen på 9V nu under en minut utan tecken på att gå sönder så jag kopplar nog in den på 12V på hojen (växelström) men det ska väl inte spela någon roll för belysningen? tänkte då belysningen verkar vara elektroniskt styrd av kretsarna, när instrumenteringen slocknar så bryts även strömmen inne i instrumentet till belysningen, därav min fråga om den går att köra på växelström.

philsson skrev:
exakt samma instrument.
Men då är det bara att gå in på KTMinfo och välja Parts Catalog. Väl där så väljer du ett årtal äldre än 2005 och kollar efter en kamera i kolumnen Electric vid lämplig hoj så har du ditt kopplingsschema.

.

Spider skrev:
Men då är det bara att gå in på KTMinfo och välja Parts Catalog. Väl där så väljer du ett årtal äldre än 2005 och kollar efter en kamera i kolumnen Electric vid lämplig hoj så har du ditt kopplingsschema.

.
Säger precis lika mycket som husabergs, men jag har löst det genom att prova mig fram. Tack ändå.

philsson skrev:
Säger precis lika mycket som husabergs, men jag har löst det genom att prova mig fram. Tack ändå.
Å f-n. Nåja, värt ett försök var det ju i alla fall.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman