Kablage - vad går vart?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera kablar i min härva.

Efter att ha demonterat mätarhuset på ZX7:an så ser det ut att finnas totalt två elanslutningar till det (A och B):

IMG_20170502_190322.jpg

Och i kabelhärvan finns de två motsvarande A och B..men alla de andra 8, vart hör de o vad/var kopplar man dem mot?

ZX7 wiring 10.jpg

Reparationshandbok (eller kopplingschema) underlättar väldigt

Den här borde funka om man har Adobe Acrobat, lösenord motocd
https://www.carlsalter.com/download.asp?p=1414

Kunde tyvärr inte öppna filen själv.

- Jo jag har elschemat, men det är på X antal sidor och sladdarna/kablarna är hopbuntade som du kan se på bilden, så jag kan inte uttyda det ändå.
Men visst kan jag bistå med elschema om jag bara vet vilken/vilka sidor som behövs.

Tändningslås, tuta, lyse, blinkers osv... leta reda på ett kopplingschema så klarnar allt. Annars finns en hona till varje hane, så det är bara att kolla hur långt alla kablar räcker och koppla på.

Tändningslås, tuta, lyse, blinkers osv... leta reda på ett kopplingschema så klarnar allt. Annars finns en hona till varje hane, så det är bara att kolla hur långt alla kablar räcker och koppla på.

- Jamen det finns ju inga motsvarande anslutningar på styret. Kablar från handtagen går ut i de två sammankopplade kablarna längst till vänster i bild. En grön och en vitbeige. E och I och A och H går nog koppla ihop t.ex. men det finns några stycken som inte har någon motsvarande kabel att ansluta mot.

Last edited:
- Tack o bock för schemat, men tyvärr är jag inte kunnig nog att utläsa det tilläckligt. Som vemsomhelst kan jag följa en kabel bakåt, men hur den är eventuellt seriekopplad, typ av anslutning, jordad, osv. är inte min hemmaplan.

Det enda du behöver kunna utläsa är vilka färger du har på kablarna. Vi har redan fastställt att du har kopplat in reglage på höger och vänster styrhalva samt diverse annat (lyse, m.m.) så då är det bara titta vilka kablar som återstår och vad dom tycker att dessa kablar ska gå till.

Kort och gott: hur många kablar går till kontakten, vilka färger har dom, jämför med ritning.

Last edited:
Det enda du behöver kunna utläsa är vilka färger du har på kablarna. Vi har redan fastställt att du har kopplat in reglage på höger och vänster styrhalva samt diverse annat (lyse, m.m.) så då är det bara titta vilka kablar som återstår och vad dom tycker att dessa kablar ska gå till.

Kort och gott: hur många kablar går till kontakten, vilka färger har dom, jämför med ritning.

- Jag trodde inte schemats kabelfärger var annat än för att förtydliga visuellt, men om de stämmer överens med kabelfärgerna i verkligheten så kan det vara en annan sak ja.

- Jag trodde inte schemats kabelfärger var annat än för att förtydliga visuellt, men om de stämmer överens med kabelfärgerna i verkligheten så kan det vara en annan sak ja.

Förutsatt att modellen på ritningen är samma som din så ska det stämma. Tanken med dessa ritningar är att vem som helst ska kunna läsa av dom för att felsöka.

så vitt jag kan se så stämmer inte alla kabelfärger överens.

Alla kontaktstycken behöver inte varit anslutna, kolla efter märken, färgskiftningar i plasten och repor på kontaktstift som kan tyda på om de varit anslutna.

Några gissningar:
C. Kopplingsbrytare på kopplingshandtaget.
I. Tändlås
F. Jord (verkar vara en anslutning nära batteriet men stämmer nog inte med längden isf)

Jag tycker inte det verkar finnas någon brun kabel öht i min fysiska härva, jämfört med det färglagda schemat då. Nu är jag inte säker på det eftersom jag inte står i garaget o kan dubbelchecka, men enligt bilden jag postade ovan på mina kablar, ser det ut att vara röda, gula, gröna o svarta. Tycker inte det ser ut att finnas någon helvit heller på min bild?

Back