Kabeltjocklek

Fimax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Hoj
Vmax
Jag vill gärna gömma kablarna från armaturerna i styret. Tänkte dra nya kablar och undrar vilken tjocklek som normalt sett används. Har orginalkablarna tillräcklig "säkerhetsmarginal" för att byta ut kablarna mot lite tunnare (typ 1.00mm2 istället för 1.5mm2).

Alternativt är ju att hitta kablar som har en tunnare isolering. Har ngn ett tips på var man kan hitta kablar med tunnare isolering?

Fimax skrev:
2658190 Jag vill gärna gömma kablarna från armaturerna i styret. Tänkte dra nya kablar och undrar vilken tjocklek som normalt sett används. Har orginalkablarna tillräcklig "säkerhetsmarginal" för att byta ut kablarna mot lite tunnare (typ 1.00mm2 istället för 1.5mm2).

Alternativt är ju att hitta kablar som har en tunnare isolering. Har ngn ett tips på var man kan hitta kablar med tunnare isolering?

Hej
Jag hittade mina på ELFA http://www.elfa.se/se/index0.html
när jag drog kablarna i styret.
Ett tips om du inte kan hitta kablar med rätt färgkod är att handla mångledare som du sedan sprättar upp. På så vis kunde tex jag bibehålla HD:s originalfärgmärkning på samtliga kablar även till min nya härva som gick i styret. Det ser ju mer proffsigare ut samt är skönt vid felsökning.

Tänk på att runda av alla vassa kanter i hålen samt skydda kablarna med tex krympslang där det ligger emot. Förvisso skakar ju förhoppningsvis inte din hoj som en HD, men grejen är att man får ju inte rum med systoflex/kabelhölje i styret, då blir det för tjockt.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Vissa kablar kan du ha ganska tunna - som tuta,startmotor och dödare.
Startmotorn ledaren skall mata ett relä med ganska låg förbrukning - några hundra mA,dödaren behöver inte heller klara mycket.
Tutan används sällan och kan underdimensioneras lite.

Hel och halv - om du har relän på mcen så behöver dessa kablar bara hantera reläströmmen - typ 100mA relä och inte 5amp per glödtråd (h4).

Så beronde på hur styrströmmarna är arangerade så behöver du en hyfsat tjock plus upp till reglagen - sedan kan själva "styrsignalerna" kan gå i tunna ledare till sina relän och förbrukare.

Du kan ju mäta vilka spänningsfall du har idag. T.ex. mellan batteriet + och lampans +.
Och motsv på - sidan. Gå ner från 1.5 till 1 mm ökar motståndet o spänningsfallet
(i kablarna) ca 2.25 ggr. Hur dåligt lyse accepterar du ?
/u

Har du ljusreläen på den så styr reglaget ljusreläna och då kan du ha väldigt tunna kablar - ett normalt relä ligger runt 100mA i förbrukning.

Göran skrev:
2659688 Får man fråga varför du vill dra tunnare kablar ?
Han ska dra kablarna i styret.

Fimax skrev:
2658190 Jag vill gärna gömma kablarna från armaturerna i styret. Tänkte dra nya kablar och undrar vilken tjocklek som normalt sett används. Har orginalkablarna tillräcklig "säkerhetsmarginal" för att byta ut kablarna mot lite tunnare (typ 1.00mm2 istället för 1.5mm2).

Förutom mitt tips på kablar från ELFA med tunnare isolering ovan så kan jag tipsa dig om tricket som används av många custom- och HD-byggare för att kunna använda tunn kabel och gömma elsystem i styren och ramrör:

http://www.bikeline.se/images/stora/70-155.gif

Finns på Bikeline som synes.
Själv använde jag dock original kabelarea på 1,5 mm2 i passagen genom styret (hel- och halvljus H4 samt blinkers, diod förvisso) och det var inga problem att dra med Elfas slanka kablar. På HD har vi ju dock 1" styren (25.4 mm) På nippon är ju standarddiametern på styren 22 mm (om det inte är HD-kopior).

Mvh
J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2658430 Hej
Jag hittade mina på ELFA http://www.elfa.se/se/index0.html
när jag drog kablarna i styret.
Ett tips om du inte kan hitta kablar med rätt färgkod är att handla mångledare som du sedan sprättar upp. På så vis kunde tex jag bibehålla HD:s originalfärgmärkning på samtliga kablar även till min nya härva som gick i styret. Det ser ju mer proffsigare ut samt är skönt vid felsökning.

Tänk på att runda av alla vassa kanter i hålen samt skydda kablarna med tex krympslang där det ligger emot. Förvisso skakar ju förhoppningsvis inte din hoj som en HD, men grejen är att man får ju inte rum med systoflex/kabelhölje i styret, då blir det för tjockt.

Mvh
Jörgen

Joergen,

vilka kablar hos ELFA menar du? Finns en massa olika...

Tack faor hjaelpen.

Haelsningar fraan Hanoi...

Fimax skrev:
2668296 Joergen,

vilka kablar hos ELFA menar du? Finns en massa olika...

Tack faor hjaelpen.

Haelsningar fraan Hanoi...
Det beror ju på hur stor ledararea du behöver. Om det bara är styrströmmar till relän mm så är tex "Högflexibel Mångledare typ PUR" bra,tex en 18-ldare:55-764-67. Grejen med mångledare är att man klyver dem och då får ut de färgmärkningar man behöver för att inte frångå de som är original på hojen.

En annan med större ledararea är tex Fabr Lapp, typ ÖLFLEX-PUR-S27
Tex denna 12-ledare: 55-736-47

Det är bra att ringa och presentera problemet när du vet vilken ledaraea du behöver. Ty ELFA har kablar som ej syns i katalogen. Det finns tex högflexibla typ PUR med 1.5 mm2 ledaraea mm.

Men om du ska ha grejerna till Hanoi så ska du väl hitta ngn el-detaljist där.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...