Kabelsmältning Cbr (3gula ovan batteriet)

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Har äntligen fått fason på härket. Men när jag var på väg att skruva tillbaka sadeln då hojens stod på tomgång en stund, så märkte jag att det rykte (väldigt lite men ändå) från plasthättan som sitter ovan batteriet.

Vid närmare undersökning så såg jag att det var kopplingen mellan de tre gula kablarna som (jag tror) går till generatorn. Plastskyddet som satt runt vart och ett av kablarna var lite nedsmält och svart. Det såg jag iof när jag felsökte under förra sommaren.

Någon som har uppslag på orsak och eventuell åtgärd? Skall besikta på mån, är det riskfyllt att köra dryga 5min dit?

Ps: Återkommer med bild Ds

//Olden

OLDEN skrev:
2242817 Har äntligen fått fason på härket. Men när jag var på väg att skruva tillbaka sadeln då hojens stod på tomgång en stund, så märkte jag att det rykte (väldigt lite men ändå) från plasthättan som sitter ovan batteriet.

Vid närmare undersökning så såg jag att det var kopplingen mellan de tre gula kablarna som (jag tror) går till generatorn. Plastskyddet som satt runt vart och ett av kablarna var lite nedsmält och svart. Det såg jag iof när jag felsökte under förra sommaren.

Någon som har uppslag på orsak och eventuell åtgärd? Skall besikta på mån, är det riskfyllt att köra dryga 5min dit?

Ps: Återkommer med bild Ds

//Olden
Din regulator är troligen kass. Koppla ur kablarna och isolera dom.
Den klarar en besiktning utan laddning om batteriet är ok.
Du riskerar att förstöra även generatorn om du fortsätter köra.
Har du otur så är den redan :död

Ok, fick tips av en elektriker att det kanske ärjat och därför blivit kraftig värmeutveckling, men har ju haft problem med att inte få någon gnista innan. Kan även det bero på regulatorn?

Nu går den däremot. Har även helt nytt batteri.

så här ser det ut.

Bifogat

• batteri.JPG
    batteri.JPG
    92.9 KB · Visningar: 53
OLDEN skrev:
2243486 Ok, fick tips av en elektriker att det kanske ärjat och därför blivit kraftig värmeutveckling, men har ju haft problem med att inte få någon gnista innan. Kan även det bero på regulatorn?

Nu går den däremot. Har även helt nytt batteri.

så här ser det ut.
Har du mätt upp spänningen över batteripolerna?
Ska var ca 13,5-14,5V vid 5000rpm

BMW R90s skrev:
2243510 Har du mätt upp spänningen över batteripolerna?
Ska var ca 13,5-14,5V vid 5000rpm

Ska testa det. Håller gärna kontakten, så det inte barkar åt helvete igen :gnissla

Är det fara och färde med regulatorn om det är över det?

Tog isär kontakterna nyss, de var helt ihopärjade. Det blev en väsentlig skillnad på värmeutvecklingen när jag klippte av och satt ihop dem med en sockebit istället.
Antar att det inte spelar nogon roll med kopplingen av de tre gula?

Har lånat multimeter och skall kolla batteriladdningen ikväll.

Ett tips till...

Kolla så att din regulator sitter fast ordentligt. Eventuellt lossa, rengöra, och värmepasta mellan regulatorn o bakramen. Och passa på att kolla alla kopplingar där. Det är inte helt ovanligt att det vill jävlas.

NO_FEAR skrev:
2244483 Ett tips till...

Kolla så att din regulator sitter fast ordentligt. Eventuellt lossa, rengöra, och värmepasta mellan regulatorn o bakramen. Och passa på att kolla alla kopplingar där. Det är inte helt ovanligt att det vill jävlas.

Ska ta en kik på det med.

Dåså! Vid mätning visade den 13v avstängd, 12.8v på tomgång och laddade ca 13.9v vid 5000varv. Så det måste varit ärjningen som orsakat det.

Vid besiktningen blev det byte av framhjulslager. Hojen har stått i 1.5 år så jag minns inte riktigt vad som behövde göras sist. Men men närlagret är bytt är det bara att tuta och köra.

Tack för tipsen!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...